Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Tror du att ukrainarna är restriktiva med sina pansarfordon för att de inser att det är slöseri att använda dem i större utsträckning just nu, med risk för att få dem förstörda, eller är det för att man måste hålla hårt i det man har?
Både och. Det är ju ingen hemlighet att också Ukraina lidit stora förluster av pansarfordon, särskilt med fokus på stridsvagnar, pansarskyttefordon och hjulburna pansarfordon av typ BTR eller BRDM . Man är helt säkert mycket restriktiv vad gäller att sätta in pansarkompanier eller mekbataljoner i större stridigheter om man inte är tvungen att göra det för att hålla en viktig stödjepunkt, alternativt att man ser en rejäl taktisk eller strategisk vinst med att göra det.
Alldeles oavsett allting annat, så har Ryssland fler fordon än Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag menar — det finns bilder och filmer på förstörda ukrainska stridsvagnar, men de tycks inte sättas in i strid på samma sätt som ryssarna gör med sina. Att Ryssland har så enormt många tycks mest vara en nackdel, eller så nyttjar man dem på fel sätt. Att rycka fram är visserligen en annan sak än att försvara, ligga i bakhåll, skjuta med drönare, osv.
Jag skulle tippa på att Ukraina sparar sina tyngre förband, enligt vad jag skrev här ovan. Man anser nog att en pansarbataljon, exempelvis, kan användas mycket bättre vid t.ex. ett motanfall mot en kraftig rysk framstöt, än att låta sig nötas ned i halvstatiska försvarsstrider.
Även Ryssland innehar en del giftiga pansarvärnsvapen, som slår hårt mot såväl T-64or som T-72, T-80 och T-84or.
Det jag tycker mig notera med Ryssland, och det förvånar mig stort, är att de verkar göra exakt samma fel som de gjorde med sina vagnar i Tjetjenien på 1990-talet, utan att överhuvudtaget ha reflekterat över vilka enorma förluster en pansarenhet utan tillräckligt infanteriunderstöd och utan tillräcklig områdeskontroll tar i strid i bebyggelse eller i kraftigt skymda områden som skogspartier.
En mycket känd film, vid det här laget, är ju det ukrainska Stugna-överfallet (jag har iaf för mig att det var Stugna) jag postar nedan. Frågan är väl, i realiteten, inte så mycket hur ryssarna reagerar över angreppet (de tycks reagera hjälpligt okej ändå), utan hur i helsike de rullar fram med en fordonskortege av stridsvagnar och stridsfordon, utan att ha säkrat det omedelbara närområdet med avsuttet infanteri och/eller attackhelikoptrar. Eldöverfallet sker ju på bara några tiotals meters håll, mer eller mindre öppet.
https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag undrar även om du anser att den ukrainska försvarsmakten håller högre kvalité allround än den ryska armén.
Generellt sett ja, absolut. Vi ska komma ihåg att 80-90% av den ukrainska försvarsmaktens utrustning, såväl i luften som på marken är sovjetisk/rysk, generellt sett av något äldre varianter än den ryska, dessutom, vilket i sig frångår det faktum att den ukrainska överlägsenheten består av avsevärt bättre materiel. Skillnaden torde vara att ukrainarna använder materielen på rätt sätt och förmodligen också underhåller den avsevärt bättre. Det ukrainska försvaret uppvisar, utöver det, en avsevärt större taktisk skicklighet och strategisk förståelse än sin ryska motpart.
Videon ovan torde vara ett så gott exempel på det som något.