2022-04-26, 23:16
Moderator
Eerieyes avatar
Nu ska Tyskland leverera 50 stycken Gepard luftvärnskanonvagnar.
Citera
2022-04-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
For de som lurer på hva dette er. De bygger på skroget av Leopard 1.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flakpanzer_Gepard
Citera
2022-04-26, 23:52
Medlem
Citat:

Vi får hoppas att de blivit väl omhändertagna under de tio år som gått sedan de togs ur tjänst i det tyska försvaret.
Citera
2022-04-27, 00:05
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Hela kriget är dyrt men det är inget emot vad freden kommer att kosta. Oavsett vem som vinner kriget.

Krig är på det hela taget både dyrt och omodernt, man kan undra varför länder krigar ö h t. En fundering bara.

Bra fråga... Det saknas ju inte direkt hål i världsekonomin att kasta pengar i.
Citera
2022-04-27, 00:07
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Vi får hoppas att de blivit väl omhändertagna under de tio år som gått sedan de togs ur tjänst i det tyska försvaret.

Gissningsvis är de nog bättre omhändertagna än den utrustning ryssarna rotat fram ur förråden inför sin specialoperation. Mitt förtroende för tysk förmåga att se efter utrustning är något högre än för den ryska foton.
Citera
2022-04-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Gissningsvis är de nog bättre omhändertagna än den utrustning ryssarna rotat fram ur förråden inför sin specialoperation. Mitt förtroende för tysk förmåga att se efter utrustning är något högre än för den ryska foton.

Det håller jag helt med om. Frågan är bara om de har lagersatts för att plockas isär (återvinning), eller för eventuell senare användning eller försäljning som fungerande system. Det är snarare en fråga om hur lång tid det tar innan de kan sättas i tjänst i Ukraina.
Citera
2022-04-27, 00:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Det håller jag helt med om. Frågan är bara om de har lagersatts för att plockas isär (återvinning), eller för eventuell senare användning eller försäljning som fungerande system. Det är snarare en fråga om hur lång tid det tar innan de kan sättas i tjänst i Ukraina.

Ukraina får mängder med självgående artilleri av olika typer. Hur löser de utbildning och underhåll?

Visst, om man har erfarenhet av andra system och har press på sig så kan det gå fort. Jag tror emellertid inte att det kan sättas samman förband som är stridseffektiva före sommaren.
Citera
2022-04-27, 01:28
Medlem
Citat:
Tror inte på det... för vi behöver dem själva. Men man ska skicka Suzana, Paladin samt M777. Plus 144 000 granater.

Andra länder ska skicka detta alltså.

Edit: Det Sverige kan bidra med avseende artilleri är olika typer av precisionsammunition, t ex Excalibur och BONUS.

Det finns väl 12st Archer pjäser efter norgeaffären som befinner sig i någon form av anskaffningsvakuum. Att vi behöver dom själva är nog underförstått men absolut något som klåfingriga politiker gissningsvis skulle skicka iväg då de inte är förbandssatta och inte överlämnade från FMV. De skulle kunna skickas till Ukraina utan att det påverkar vår försvarsförmåga (På pappret).

Men å andra sidan så är ju artiellerikonceptet med extremt hög rörlighet med tillämpad shoot & Scoot helt otestat i ett regelrätt krig till skillnad från klassiskt draget artilleri som det finns spaltmeter med fungerande och testade doktriner för. Finns ju mycket omkring som behöver fungera med lokaliseringsradar för artillerield, underrättelser, spaningsdata med målangivelser och styrda granater för att Archer ska ge den effekt som står i den fina broschyren från BAE.
Citera
2022-04-27, 02:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det finns väl 12st Archer pjäser efter norgeaffären som befinner sig i någon form av anskaffningsvakuum. Att vi behöver dom själva är nog underförstått men absolut något som klåfingriga politiker gissningsvis skulle skicka iväg då de inte är förbandssatta och inte överlämnade från FMV. De skulle kunna skickas till Ukraina utan att det påverkar vår försvarsförmåga (På pappret).

Men å andra sidan så är ju artiellerikonceptet med extremt hög rörlighet med tillämpad shoot & Scoot helt otestat i ett regelrätt krig till skillnad från klassiskt draget artilleri som det finns spaltmeter med fungerande och testade doktriner för. Finns ju mycket omkring som behöver fungera med lokaliseringsradar för artillerield, underrättelser, spaningsdata med målangivelser och styrda granater för att Archer ska ge den effekt som står i den fina broschyren från BAE.

Jo, vi har 12 pjäser som inte är förbandssatta. Detta motsvarar ju en bataljon.

Men de får redan Zuzana och Paladin så ytterligare ett dussin pjäser av annan typ är nog mest till besvär då. Vilket inte politikerna har fattat, förstås.

155 mm precisionsammunition går ju alltid åt , exempelvis Excalibur, så det tror jag mer på då.
Citera
2022-04-27, 08:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jo, vi har 12 pjäser som inte är förbandssatta. Detta motsvarar ju en bataljon.

Men de får redan Zuzana och Paladin så ytterligare ett dussin pjäser av annan typ är nog mest till besvär då. Vilket inte politikerna har fattat, förstås.

155 mm precisionsammunition går ju alltid åt , exempelvis Excalibur, så det tror jag mer på då.

Problemet med excalibur (GPS-styrd) är att den kräver god lägesinformation för målet. Det är en dyr lösning (även om man fått den i present) och stridsekonomiskt motiveras den bara av säker lägesnformation avseende ett "Excaliburvärdigt" (och bekämbart med 155 mm) mål, inom räckhåll för skjutande pjäs.

Jag tror då att Ukraina kan ha bättre nytta av Bonus. I bästa fall tar en Bonus ut två stridsfordon.

Att komplicera Ukrainas utbildning och taktik med hjulburet dumpersartilleri tror jag inte man vill göra, helt bortsett från att vi kan behöva pjäserna själva.
Citera
2022-04-27, 08:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis

Det är det kanske inte. Bandartilleri har funnits sedan Hedenhös (typ...) och artillerilokaliseringsradar (en del av detta koncept, dvs att etablera ett snabbt hot mot skjutande förband) har varit på förband sedan 70-talet. Anledningen till utvecklingen är ju artilleriets ökade rörlighet.
Citera
2022-04-27, 09:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet med excalibur (GPS-styrd) är att den kräver god lägesinformation för målet. Det är en dyr lösning (även om man fått den i present) och stridsekonomiskt motiveras den bara av säker lägesnformation avseende ett "Excaliburvärdigt" (och bekämbart med 155 mm) mål, inom räckhåll för skjutande pjäs.

Jag tror då att Ukraina kan ha bättre nytta av Bonus. I bästa fall tar en Bonus ut två stridsfordon.

Att komplicera Ukrainas utbildning och taktik med hjulburet dumpersartilleri tror jag inte man vill göra, helt bortsett från att vi kan behöva pjäserna själva.
Frankrike har skickat ett system med liknande kapacitet som Archer. Deras system är inte riktigt lika smidigt eller snabbt men tillräckligt nära. Utbildningen för att hantera det är troligen ungefär lika omständlig som Archer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in