Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
https://youtu.be/en-ga97tk0A
Den här 21 minuter långa filmen ska visa ryska ställningar efter ett Ukrainskt motanfall. För mig helt ofattbart att Ryska krigsmakten verkligen är såhär dålig. Visserligen ska detta vara efter att man besegrats men platsen ser helt kaotisk ut. Sopor och persedlar blandade med ammunition och vapen sprida över hela ytan. Skyttevärn och sandsäckar sprida över ytan. Utmärkande verkar vara total avsaknad av maskering eller organisation. Dom vet ju att Ukraina använder drönare för artillerispaning men ändå så sprider man sopor och maskerar inte sina ställningar.
Ser ut som en boplats för sk EU migranter plus en jävla massa krigsmateriel.
Svenska armén är noga med maskering men utländska förband lägger mindre vikt vid det. Av någon anledning.
Kanske detta är för att i princip hela Sverige är täckt av barrskog, så att maskering får mycket god effekt. Barrskog dämpar ju även IR. Det är fan nästan omöjligt att urskilja ett svenskt förband från luften, men det kanske vore annorlunda på de central- eller östeuropeiska slätterna.
Kanhända använder ryssen skenmål eller andra liknande motmedel? Det har jag funderat över när jag sett klipp där helt omarbetade fordon sprängs på löpande band. Ingen maskering, ingen rök eller något annat.