2022-03-31, 14:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Motanfallen runt Kiev verkar ju ske relativt framgångsrikt. Vad jag har fått förklarat för mig är att sydöstra Ukraina ser annorlunda ut mot norra Ukraina och kallas stäppen för att det är platt med lite skog och skydd. Låter som mycket jobbigare terräng för Ukraina som är svagare både avseende pansar och flyg. Att man inte kunnat hålla emot på samma sätt på den fronten kan delvis bero på att ryssen lättare nyttjar pansar och flyg där. Klarar Ukraina att bryta inringningen av Mariupol vore det en fullkomligt historisk operation

Och fullkomligt katastrofal för ryssarna. Ukraina verkar ha koncentrerat sina anfallsförband dit nu.

Edit: Ytterligare en motoffensiv väster om Kyjiv, men den kan ju komma sig av att ryssarna drar sig tillbaka ändå.
Senast redigerad av Eerieye 2022-03-31 kl. 14:49.
Citera
2022-03-31, 15:35
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kut-stralsjuka
Skyttegravar i radioaktiv miljö. Som om stridsvärdet inte var lågt nog.
Citera
2022-03-31, 15:36
Medlem
Slackoffs avatar
Undrar när Putin kallar in sina cyberkrigare till de konventionella styrkorna?
Citera
2022-03-31, 15:40
Medlem
Citat:
Motanfallen runt Kiev verkar ju ske relativt framgångsrikt. Vad jag har fått förklarat för mig är att sydöstra Ukraina ser annorlunda ut mot norra Ukraina och kallas stäppen för att det är platt med lite skog och skydd. Låter som mycket jobbigare terräng för Ukraina som är svagare både avseende pansar och flyg. Att man inte kunnat hålla emot på samma sätt på den fronten kan delvis bero på att ryssen lättare nyttjar pansar och flyg där. Klarar Ukraina att bryta inringningen av Mariupol vore det en fullkomligt historisk operation

Fast det platta landskapet fungerar åt båda håll om nu inte någon gräver ner sig. Så nyckeln är nog vem som äger luftutrymmet både vad gäller flygplan och drönare.

I det perspektivet kanske man ska se varför Zelenskyj flera ggr bett om att få flygplan.
Citera
2022-03-31, 15:46
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
https://youtu.be/en-ga97tk0A

Den här 21 minuter långa filmen ska visa ryska ställningar efter ett Ukrainskt motanfall. För mig helt ofattbart att Ryska krigsmakten verkligen är såhär dålig. Visserligen ska detta vara efter att man besegrats men platsen ser helt kaotisk ut. Sopor och persedlar blandade med ammunition och vapen sprida över hela ytan. Skyttevärn och sandsäckar sprida över ytan. Utmärkande verkar vara total avsaknad av maskering eller organisation. Dom vet ju att Ukraina använder drönare för artillerispaning men ändå så sprider man sopor och maskerar inte sina ställningar.

Ser ut som en boplats för sk EU migranter plus en jävla massa krigsmateriel.
Citera
2022-03-31, 15:48
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Fast det platta landskapet fungerar åt båda håll om nu inte någon gräver ner sig. Så nyckeln är nog vem som äger luftutrymmet både vad gäller flygplan och drönare.

I det perspektivet kanske man ska se varför Zelenskyj flera ggr bett om att få flygplan.

Självklart sant men ändå rimligt att tro att Ryssland har luftherravälde så nära Kriml och Ryssland. Att då flytta stora förband i ett öppet landskap kan snabbt bli riktigt kostsamt om inte Ukraina har väldigt kapabelt luftvärn i direkt anslutning.
Citera
2022-03-31, 16:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag börjar mer och mer tänka att Ryssland (Putin och hans oligarker) innerst inne egentligen mest vill ha hela området vid svarta havet.

De vill givetvis ha Ukraina som marionettstat eller införliva det helt med Ryssland, men huvudmotivet till att föra det här kriget heter gasfyndigheter i Svarta Havet. Flera hundra miljarder kubikmeter verkar det finnas att hämta där i Svarta Havet.

Nu kom man ju inte åt Kiev och regeringen eller ens att attackera Odessa, vilket givetvis är ett gigantiskt stort nederlag för Ryssland förutom att de lidit stora förluster i både material och manskap.

Från början tänkte det nog sig en ganska enkel statskupp fixat och klart inom 3 dagar, men glömde bort att där fanns ett frihetsälskande folk om 40 miljoner människor.

Jag tror de släpper Kherson med hela kusten mot Svarta havet och försöker behålla Mariupol med kusten mot Azovska sjön. Detta inkluderar även vattenledningen till Krim från ett sjösystem lite norrut. Till detta kommer Donetsk och Luhansk, alltså hela länen.

Ryssarna har fått dra ned på sina ambitioner.
Citera
2022-03-31, 16:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu ser det ut som att "våra gubbar" går till motoffensiv ner mot Mariupol. De får då slå sig fram 150 - 200 km.
Försvarsstrid och fördröjningsstrid klarar de ju bra så nu ska det bli spännande att se hur de anfaller.

Ja det blir spännande. Hittills har de bara gjort offensiver lite en by åt gången. Där de varit lite snabbare är i Sumy. Skall de rädda Mariupol kan de inte ta en by varannan dag, de måste få momentum.

De har tagit 5 byar enkelt, kanske var de inte försvarade? Sedan har det varit hårda strider på en plats.
Det tyder på att Ryssland inte har en lång sammanhängande försvarslinje, eller så missuppfattar jag det och det har varit många strider på många platser.

https://liveuamap.com/en/2022/31-mar...raine-together
https://liveuamap.com/en/2022/31-mar...-heavy-battles
Citera
2022-03-31, 16:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Undrar när Putin kallar in sina cyberkrigare till de konventionella styrkorna?
De är upptagna med rysslands cyberförsvar nu när hela världens hackers attackerar Ryssland samtidigt.
Senast redigerad av Trolltestet 2022-03-31 kl. 16:46.
Citera
2022-03-31, 16:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kut-stralsjuka
Skyttegravar i radioaktiv miljö. Som om stridsvärdet inte var lågt nog.
Som den ukrainska soldaten sa för några dagar sedan:
"We're lucky that they are so fucking stupid!"
Citera
2022-03-31, 16:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det blir spännande. Hittills har de bara gjort offensiver lite en by åt gången. Där de varit lite snabbare är i Sumy. Skall de rädda Mariupol kan de inte ta en by varannan dag, de måste få momentum.

De har tagit 5 byar enkelt, kanske var de inte försvarade? Sedan har det varit hårda strider på en plats.
Det tyder på att Ryssland inte har en lång sammanhängande försvarslinje, eller så missuppfattar jag det och det har varit många strider på många platser.

https://liveuamap.com/en/2022/31-mar...raine-together
https://liveuamap.com/en/2022/31-mar...-heavy-battles
När Ryssarna tog dessa områden så körde de bara igenom många av dem utan motstånd. Troligtvis så försvaras de inte särskilt noga utan Ryska trupper finns i huvudsak i närheten av Ukrainska trupper.

Antingen så behöver Ryssarna avdela trupp från kusten och attacken mot Mariupol eller så håller de trupperna samlade och erbjuder minimalt motstånd på vägen.

Vi får hoppas att Mariupol kan hålla ut.
Citera
2022-03-31, 17:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
https://youtu.be/en-ga97tk0A

Den här 21 minuter långa filmen ska visa ryska ställningar efter ett Ukrainskt motanfall. För mig helt ofattbart att Ryska krigsmakten verkligen är såhär dålig. Visserligen ska detta vara efter att man besegrats men platsen ser helt kaotisk ut. Sopor och persedlar blandade med ammunition och vapen sprida över hela ytan. Skyttevärn och sandsäckar sprida över ytan. Utmärkande verkar vara total avsaknad av maskering eller organisation. Dom vet ju att Ukraina använder drönare för artillerispaning men ändå så sprider man sopor och maskerar inte sina ställningar.

Ser ut som en boplats för sk EU migranter plus en jävla massa krigsmateriel.

Svenska armén är noga med maskering men utländska förband lägger mindre vikt vid det. Av någon anledning.

Kanske detta är för att i princip hela Sverige är täckt av barrskog, så att maskering får mycket god effekt. Barrskog dämpar ju även IR. Det är fan nästan omöjligt att urskilja ett svenskt förband från luften, men det kanske vore annorlunda på de central- eller östeuropeiska slätterna.

Kanhända använder ryssen skenmål eller andra liknande motmedel? Det har jag funderat över när jag sett klipp där helt omarbetade fordon sprängs på löpande band. Ingen maskering, ingen rök eller något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in