Citat:
Ursprungligen postat av
Putinsane
Då är han afghan. Nästan alla kan dari där. I praktiken är det ingen skillnad mellan dari och persiska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Putinsane
Skillnaden är inte större än mellan dialekter i Sverige. Vilket i och för sig kan vara problematiskt för idioter. Men dari är inget separat språk från persiska. Tvärtom är det så att persisktalande akademiker i Afghanistan inte tycker om särskiljningen, den har pashtunskt ursprung.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Du känner givetvis vare sig någon afghan eller persisk talande iranier förstår jag.
Själv känner jag människor från båda.
Dessutom har jag suttit på rättegångar som häktesvakt när man får bryta för att den persisktalande/daritalande tolken inte kan återge vad som sägs - för de förstår inte den åtalade.
Så stick och brinn tack.
Jaha, här har vi helt olika åsikter om språken.
Ska vi se vad internet tycker?
"Dari (دری, uttal: [dæˈɾi]), även fārsi-ye dari (فارسی دری), är namnet på den högspråksvariant av persiska som talas i Afghanistan. Dari tillhör den iranska grenen av den indoeuropeiska språkfamiljen.[4]
Fram till år 1964 användes namnet fārsi i såväl Iran och Tadzjikistan som Afghanistan. Dari skiljer sig väldigt lite från den iranska standardpersiskan, men har i viss mån bevarat ett mer arkaiskt uttal i form av de långa vokalerna e och o."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dari_(spr%C3%A5k)
Den åtalade kanske inte VILLE göra sig förstådd?