2022-04-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Man borde väl kunna täppa igen det med sopor så blir man av med det och sen så lite gräs över !
några meter jord i botten o sedan slänga ner några ekollon/kastanjer eller annat som kan bli buske el träd.
Träd el buskar som kan växa i gruvhålen kan bli till räddning om en slarvig varelse trampar ner sig,
inte kostsamt el svårt att se till att träd växer däri.
En liten kärna som lätt gror och drar sig mot ljuset, skyddad från väder och vind tills den stiger uppåt f gruvöppningen. .tar ju några år förståss innan den får livskraften
Citera
2022-04-26, 22:53
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinsane
Då är han afghan. Nästan alla kan dari där. I praktiken är det ingen skillnad mellan dari och persiska.
Det är skillnad på språken (vilka vet jag inte) men såpass att det kan bli problem då Sverige slänger in dem i hemspråk (fråga mig inte varför de sätter flyktingar i hemspråk här) som kanske inte ens är deras språk men som exempel, pratas I Afghanistan. Vet en som inte talade Dari men skickades till lektioner på det, något sådant.
Citera
2022-04-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för info. Läser bara Samnytt när någon länkar.

Det är otäckt med alla dessa identiteter. Nu är det enkelt att ta reda på var han kommer ifrån.

Många identiteter = Flera olika bidrag?
Citera
2022-04-26, 22:57
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Tidigare medborgare i okänt land? Då kommer han aldrig att kunna utvisas. Ni kan glömma det.
Säker Iran. Snubben ser ut som Pashtu. 40 år. Kan ha flyttat ett tag. Eller så är det något skumt med honom. Är det inte dom som är talibaner? Alltså ibland. Kanske någon gerilla. Spekulerar vilt. Men brottet... Jag tror att han har vana på det här.
Citera
2022-04-26, 22:58
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Börja inte du också...det är ingen jäkla kon eller glasstrut.

Titta på filmerna.

För att citera någon stjärnpolitiker - "Det var ett rääääkneexempel." Enbart avsett att visa på det orealistiska i att fylla hålet på 30 minuter. All good.
Citera
2022-04-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag tror snubben är pashtuner. Att han pratar persiska är tydligen inte konstigt (de brukar prata Pashtu)

Läste detta om "regler" Gäller såklart inte alla kan tilläggas, att tillämpa sådant som det här brottet.

.https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pashtuner

Varför skulle en snubbe (som er ut som en hazar och har mest hazarer på FB) och pratar dari INTE pashto utöva pashtunwali, det du kallar "regler"
Citera
2022-04-26, 23:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Ok då vet vi. Men dari var det sista som nämndes iallafall. Inte så noga. Vi ville nog mest bara veta var äcklet kom ifrån.

Jag vill mest veta hur kvinnan mår nu? Har jag missat infon eller har det inte läckt något alls?
Vilken änglavakt! Säkert flytt från krig och ett hemskt förtryck till "trygga" Sverige. Bara för att råka på det hon flytt från...
Dari är Afghanistan/eller afghan i alla fall.

Änglavakt - ja. Jag undrar också hur hon mår nu. Såvitt jag sett så finns ingen riktig information runt henne.
Jag hoppas att svenska myndigheter hjälper henne till en trygg tillvaro i alla fall. (Tyvärr kommer det nog inte se ut så)
Citera
2022-04-26, 23:03
Medlem
Citat:
Då är han afghan. Nästan alla kan dari där. I praktiken är det ingen skillnad mellan dari och persiska.

Citat:
Skillnaden är inte större än mellan dialekter i Sverige. Vilket i och för sig kan vara problematiskt för idioter. Men dari är inget separat språk från persiska. Tvärtom är det så att persisktalande akademiker i Afghanistan inte tycker om särskiljningen, den har pashtunskt ursprung.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du känner givetvis vare sig någon afghan eller persisk talande iranier förstår jag.
Själv känner jag människor från båda.
Dessutom har jag suttit på rättegångar som häktesvakt när man får bryta för att den persisktalande/daritalande tolken inte kan återge vad som sägs - för de förstår inte den åtalade.

Så stick och brinn tack.
Jaha, här har vi helt olika åsikter om språken.

Ska vi se vad internet tycker?

"Dari (دری, uttal: [dæˈɾi]), även fārsi-ye dari (فارسی دری), är namnet på den högspråksvariant av persiska som talas i Afghanistan. Dari tillhör den iranska grenen av den indoeuropeiska språkfamiljen.[4]

Fram till år 1964 användes namnet fārsi i såväl Iran och Tadzjikistan som Afghanistan. Dari skiljer sig väldigt lite från den iranska standardpersiskan, men har i viss mån bevarat ett mer arkaiskt uttal i form av de långa vokalerna e och o."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dari_(spr%C3%A5k)

Den åtalade kanske inte VILLE göra sig förstådd?
Citera
2022-04-26, 23:08
Medlem
Hur kinkig är stavningen Mohammad med 2 m i "mitten" finns i Danmark.
Citera
2022-04-26, 23:10
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simbassang
Varför skulle en snubbe (som er ut som en hazar och har mest hazarer på FB) och pratar dari INTE pashto utöva pashtunwali, det du kallar "regler"
Dom umgås med hazarer. Pakistanier. Iranier kanske.

Snubben kanske ljuger?

Tar tillbaka. Snubben ser inte ut som en pashtuner. Ser helt olik ut ena kontot ju 😂 nästan som två olika personer. Kollade jag verkligen på samma människa 🤣
Senast redigerad av AdMortem 2022-04-26 kl. 23:14.
Citera
2022-04-26, 23:12
Medlem
Händelsen var ju närmare Avesta än Norberg. Kärrgruvan som också har en massa gruvhål ligger nära Norberg. Kanske behöver det göras lite skogsturer där också?
Citera
2022-04-26, 23:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Han kanske har haft ihjäl sin förra fru ?
Kanske kan vara en poäng att undersöka lite fler gruvhål i de där krokarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in