2022-04-26, 22:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinsane
Skillnaden är inte större än mellan dialekter i Sverige. Vilket i och för sig kan vara problematiskt för idioter. Men dari är inget separat språk från persiska. Tvärtom är det så att persisktalande akademiker i Afghanistan inte tycker om särskiljningen, den har pashtunskt ursprung.
Du känner givetvis vare sig någon afghan eller persisk talande iranier förstår jag.
Själv känner jag människor från båda.
Dessutom har jag suttit på rättegångar som häktesvakt när man får bryta för att den persisktalande/daritalande tolken inte kan återge vad som sägs - för de förstår inte den åtalade.

Så stick och brinn tack.
Citera
2022-04-26, 22:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du får väl ringakta henne om du vill, det bryr jag mig inte om. Det är många som föraktar kvinnor, inte minst deras medsystrar.
På vilket sätt ringaktar jag henne genom att konstatera att hon inte gett prov på att vara en "tuffing" eller gjort något extraordinärt i den situation hon var?
Citera
2022-04-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tar den här artikeln en gång till:

Det har nu lagts till ett foto på honom i någon slags uniform. Enligt domstolsförhandlingar skall han ha tre barn.

Citat:

"Av domstolshandlingar som Samnytt tagit del av har mannen tre barn, men ingen fru."
Han kanske har haft ihjäl sin förra fru ?
Citera
2022-04-26, 22:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vilket protokoll talar du om? Dagboksbladet är inget protokoll. Eller har du själva protokollet från häktningsförhandlingen?
Bra poäng - och vi lämnar det där
Citera
2022-04-26, 22:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Vilket ess vi har har i Sverige Fanskapet skulle varit ur landet 2017. Jag blir fan illamående av ilska

Skuggsamhället blir allt större.
Citera
2022-04-26, 22:31
Medlem
Citat:
Då är han afghan. Nästan alla kan dari där. I praktiken är det ingen skillnad mellan dari och persiska.

Nja, har bevistat rättegång där inringd tolk kunde det ena språket, den tolk som fanns tillgänglig just då. Det fungerade inget vidare då den tilltalade talade det andra språket.
Citera
2022-04-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
30minuter?
25x10 meter hål…
Börja göra lite matematik på hur otroligt mycket material det krävs för att fylla igen ett sådant hål.
Man borde väl kunna täppa igen det med sopor så blir man av med det och sen så lite gräs över !
Citera
2022-04-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baconJihad
Nu är det ju inte gruvhålens fel direkt. Vi har haft såna i minst 400 år utan att kvinnor blivit nedkastade i dem överdrivet många gånger. Problemet är hederskultur, inte svenska gruvhål.

Jag håller med. Vi har haft balkonger länge, utan att kvinnor kastas ut. Vi har haft gångbroar utan att det kastas sten på bilarna. Det blev vanligt för några år sedan att de lev vanligt förekommande. Vi har haft demonstrationer utan att tända eld på bilar och ingen har försökt att mörda polisen när de går i 1 maj tåget.

Jag brukar ofta gå i skogen och bada i ett stenbrott med branta kanter, men jag har inte tänkt på det som en möjlig mordplats.
Citera
2022-04-26, 22:37
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Nej. Persiska står det.

Först står det persiska, sedan vid häktningsförhandlingen står det dari, och det är väl en gren från persiskan om jag inte är helt ute och cyklar?
Citera
2022-04-26, 22:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Nja, har bevistat rättegång där inringd tolk kunde det ena språket, den tolk som fanns tillgänglig just då. Det fungerade inget vidare då den tilltalade talade det andra språket.
Precis, persiska och dari är inte samma språk och inte så lika att en tolk som kan det ena är duglig för det andra.
Citera
2022-04-26, 22:38
Medlem
baconJihads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinnanidag
Problemet är män. De dödar bara på olika sätt

Japp, men kvinnorna knappar in. Haft en hel drös med kvinnor som knivmördat sin karlar de senaste åren. Och åtminstone ett fall där em kvinna sköt sin man rakt i bröstkorgen med en hagelbrakare.

Våldet mot kvinnor är betydligt mer utbrett och socialt accepterat i den muslimska världen än i Sverige. Alldeles oavsett om det stämmer med din världsbild eller inte.
Citera
2022-04-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han och en kvinna har skickat inlägg med kärleksbevis med hjärtan och blommor till varandra på deras Facebook som jag tror är hans fru, (fd fru.) Han kallar henne Min kära blomma, min kära fru, tillägnad Dig m.m. Hon skriver Tack och Du är väldigt stilig. På hennes Facebook önskar hennes vänner lycka till med invandringsvärlden. Flera bilder på henne tagna i ett snöigt Sverige 2016.
P*ris* Moh*mm*di
*a
https://www.facebook.com/taher.amini.33

Här har vi hans sjätte Facebook.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100011201379214

Kikade snabbt igenom hans vänner på FB, hade glömt hur enkelt det är att bli less på Sverige av att se dessa aknebeprydda elvisfrisyrer, samtliga med profilbilder från Sverige 2016 när de kommit hit och ska se coola ut poserandes på en parkeringsplats eller mot ett jävla elskåp. BARA i en jävla småort som Norberg är det fem sex stycken såda bland hans vänner på fb, så skönt att vi har betalat för varje minut de varit här sen dess!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in