2022-04-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Perfekt om Ukraina kunde få det. Med artilleriradarn Arthur så är det modernare och mer snabb grupperat än amerikanernas.

Slava Ukraini!

Med Excalibur som Kanada skulle skänka blir det ett riktigt trumfkort.
Citera
2022-04-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Jag tycker att det är synd om Ukrainska befolkningen som har fått lida under Azovs nazism. Nu har man iallafall slagit ut majoriteten av bataljonen. Några enstaka bråkmakare finns kvar men det är därför tjetjenerna är med i leken. Som du har sett så kommer ingen undan dom.

Du behöver inte oro dig, Azov regementet finns även i Kiev, så de tränas och förstärks löpande till battalionen.
Citera
2022-04-26, 19:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är farligt att underskatta motståndet, varför man givetvis borde ha planerat bättre från början. "Ta höjd", som man säger på konsultspråket. Det måste finnas något att falla tillbaka på. Man tar i lite extra.

Fortfarande oerhört märkligt att man klamrar sig fast vid samma planer och samma taktik fast det skiter sig. Ska dock inte säga för mycket om den nuvarande fasen — det går inte alls lika snabbt längre. Nu är det Ukraina som inte ska vara för segervissa. Eller så är det jag som låter mig luras av frånvaron av ukrainska initiativ. Är det strategi eller är det faktorerna som T-80U tog upp som spökar: materielbrist med mera?

Ja, bara det att skicka så få trupper i förhållande till hur stort och befolkat Ukraina är blir ju rent löjeväckande, förmodligen så var Putin uppsnurrad på läktaren av de "analyser" om Ukraina och dess inställning och försvarsvilja han fick, ingen höjd för något och totalfiasko egentligen från första dagen med kännbara förluster som följd, underskattning deluxe.

Läste T-80U,s svar, mycket bra och informativ analys enligt mig, jag tror först och främst på materielbrist, de har inte den kapacitet de borde ha på tunga vapen-sidan för att våga sig på några offensiva äventyr, nu när tungt artilleri och annat börjar strömma in så tror jag att vi kommer att få se ett helt annat Ukraina, det är ju bara bra att de nöter ner ryssarna materielt, desto enklare med en offensiv då.

Taktiskt sett så tror jag att Ukraina mycket väl kan göra offensiver, de har rutin och stridsvana på sina bästa trupper och framförallt är de högmotiverade, såg något twitter där de diskuterade en opinionsmätning om hur Ukrainarna såg på vem som skulle vinna det här och 98% sa Ukraina, det betyder mycket.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du behöver inte oro dig, Azov regementet finns även i Kiev, så de tränas och förstärks löpande till battalionen.

Rättning Azov finns i Dnipro,Kiev, Mariupol, Kharvik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Frånvaro av ukrainska initiativ
Det är ett konstigt krig för det finns väldigt ofta två möjliga tolkningar.
1) Det går bra för Ukraina. If it aint broken, dont fix it. Ukraina har tiden på sin sida (bedömer de) så det är bara att vara "strategiskt passiv" medan ryssen stångar sig blodig. Har de tur drar ryssen sig frivilligt tillbaka.

2) Ukraina har lidit stora förluster så de saknar storskalig offensiv kapacitet. Det kan vara en kombination av:
- brist på drivmedel
- utslagen ledning/samband
I värsta fall
- höga förluster. (i så fall tokljuger Ukraina om dem. Det gjorde de också 2015, och USA tiger om deras förluster).

Man kan hitta stöd för bägge tolkningarna. Där är (min subjektiva tolkning) fler data som talar för 1). Men 2) tycker i alla fall jag är mer logisk om man ser på vad de ryska systemet borde kunna vara kapabel till, och hur ryssarna agerar.

Självklart har dom lidit förluster. Bara idioter tror annat. Men som ptetiska ryssarna har lidit ännu mer, tack vare detas urusla militär. O ännu mer kommer dom förlora
Citera
2022-04-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Bra? Antar jag. Är det inte mer relevant att fråga hur Azov mår där nere i källaren? Har dom någon plan eller?

De har det bra, slaktar ryssar varje dag. Men berätta nu, är det på fredag Kadyrov stövlar in i Kiev?
Citera
2022-04-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Nej det har de inte.

Jo ryssarna har bäste, men bland de pyttesmå artellerier är arsher näst bäst efter den ryska. Bland riktig artelleri är dom inte ens top 20.
Citera
2022-04-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Rättning Azov finns i Dnipro,Kiev, Mariupol, Kharvik.

Tänkte mer på regementet, inte vart de opererar.
Citera
2022-04-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Zelenskyj har ju uppträtt uppenbart påverkad flera gånger och (utöver det sedvanliga svamlet) även sluddrat märkbart. Känns lite sådär att ha en kokainmissbrukande clown med ett barns intellekt som president. Men det spelar troligen ingen större roll då det ändå är Washington och oligarkerna som säger åt marionetten vad han ska göra.

Nej det har han inte.
Den som uppträtt påverkad är din älskling putin.
Han kunde knappt sitta ordentligt i stolen utan att krampaktigt hålla sig fast mot bordet. För att inte prata om den där foten som han inte kunde hålla stilla.
O det blev ju inte bättre när han stog i sin fjantiga kyrka o inte kunde stå still
Citera
2022-04-26, 19:50
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Frånvaro av ukrainska initiativ
Det är ett konstigt krig för det finns väldigt ofta två möjliga tolkningar.
1) Det går bra för Ukraina. If it aint broken, dont fix it. Ukraina har tiden på sin sida (bedömer de) så det är bara att vara "strategiskt passiv" medan ryssen stångar sig blodig. Har de tur drar ryssen sig frivilligt tillbaka.

2) Ukraina har lidit stora förluster så de saknar storskalig offensiv kapacitet. Det kan vara en kombination av:
- brist på drivmedel
- utslagen ledning/samband
I värsta fall
- höga förluster. (i så fall tokljuger Ukraina om dem. Det gjorde de också 2015, och USA tiger om deras förluster).

Man kan hitta stöd för bägge tolkningarna. Där är (min subjektiva tolkning) fler data som talar för 1). Men 2) tycker i alla fall jag är mer logisk om man ser på vad de ryska systemet borde kunna vara kapabel till, och hur ryssarna agerar.

Min enkla amatöranalys är en blandning det du har som 1 främst men också att man i nuläget saknar tillräckligt med offensiv förmåga för större aktioner. De kan mycket riktigt vänta in tiden medan personal utbildas och avancerade vapen förs fram till fronten.

Sen känns det som Ukraina värnar sina soldaters liv ganska högt och satsar på försvar där Ryssland måste ta initiativet vilket garanterat leder till höga förluster av manskap och tanks.
Citera
2022-04-26, 19:50
Medlem
Putin och Ryssland är så jävla dekis så det finns inte. Trist att se egentligen. Landet skulle kunna ha mycket att ge. I stället blir det krig och förödelse.
Citera
2022-04-26, 19:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Rysslands grej är väl att alltid bara bomba sönder allt

Den taktiken funkar ju för det mesta, USA har ju också varit duktiga på att bomba sönder länder men i det här kriget så har Ryssland världens ögon på sig så jag tror att det plus att Ukraina trots allt är djävligt effektiva när det gäller att skjuta ner allt som flyger avskräcker dem från att bomba värre än vad de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in