Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Det är farligt att underskatta motståndet, varför man givetvis borde ha planerat bättre från början. "Ta höjd", som man säger på konsultspråket. Det måste finnas något att falla tillbaka på. Man tar i lite extra.
Fortfarande oerhört märkligt att man klamrar sig fast vid samma planer och samma taktik fast det skiter sig. Ska dock inte säga för mycket om den nuvarande fasen — det går inte alls lika snabbt längre. Nu är det Ukraina som inte ska vara för segervissa. Eller så är det jag som låter mig luras av frånvaron av ukrainska initiativ. Är det strategi eller är det faktorerna som T-80U tog upp som spökar: materielbrist med mera?
Ja, bara det att skicka så få trupper i förhållande till hur stort och befolkat Ukraina är blir ju rent löjeväckande, förmodligen så var Putin uppsnurrad på läktaren av de "analyser" om Ukraina och dess inställning och försvarsvilja han fick, ingen höjd för något och totalfiasko egentligen från första dagen med kännbara förluster som följd, underskattning deluxe.
Läste T-80U,s svar, mycket bra och informativ analys enligt mig, jag tror först och främst på materielbrist, de har inte den kapacitet de borde ha på tunga vapen-sidan för att våga sig på några offensiva äventyr, nu när tungt artilleri och annat börjar strömma in så tror jag att vi kommer att få se ett helt annat Ukraina, det är ju bara bra att de nöter ner ryssarna materielt, desto enklare med en offensiv då.
Taktiskt sett så tror jag att Ukraina mycket väl kan göra offensiver, de har rutin och stridsvana på sina bästa trupper och framförallt är de högmotiverade, såg något twitter där de diskuterade en opinionsmätning om hur Ukrainarna såg på vem som skulle vinna det här och 98% sa Ukraina, det betyder mycket.