2022-04-26, 05:37
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Bravecto är det det medlet som bäst förhindrar fästingen att bita sig fast men som du säger så har inte Bravecto nån repellerande effekt.

Själv vägrar jag ge mina hundar nervgift. Har på dom kokosolja ett par dagar i veckan och rollar dom efter varje promenad. Fungerar hur bra som helst och då bor jag i ett fästingtätt område.

Detta är visserligen off topic, men jag blir alltid så fundersam när folk svarar som dig så kan inte låta bli:
om hunden drar på sig rävskabb, demodex eller mjällkvalster eller för den del spolmask, bandmask, hakmask mm - kommer du fortfarande vägra behandla den med "nervgift"?
Och om du skulle åka tex till Norge eller Finland (du kanske väljer att låta hunden stanna hemma, viket jag tycker är ett jättebra val, men ifall du skulle behöva ta med den) - skulle du då enligt de regler som finns behandla den med "nervgift"?
Citera
2022-04-26, 05:43
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Jag tror inte på att fästingar är farliga för en frisk och stark hund. Däremot den kemiska reaktion som droppar och färstinghalsband ger
Citera
2022-04-26, 07:00
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Detta är visserligen off topic, men jag blir alltid så fundersam när folk svarar som dig så kan inte låta bli:
om hunden drar på sig rävskabb, demodex eller mjällkvalster eller för den del spolmask, bandmask, hakmask mm - kommer du fortfarande vägra behandla den med "nervgift"?
Och om du skulle åka tex till Norge eller Finland (du kanske väljer att låta hunden stanna hemma, viket jag tycker är ett jättebra val, men ifall du skulle behöva ta med den) - skulle du då enligt de regler som finns behandla den med "nervgift"?

Självklart skulle jag inte låta mina djur lida av klåda och om "nervgift" var det enda alternativet att ta till en kortare tid så skulle jag självklart ge det men nu finns det ju andra alternativ till det du nämner.

En viss skillnad kan jag tycka att ge "nervgift" en kortare tid för att man måste om hunden har ett visst problem men inte i förebyggande. Men som sagt, finns andra medel. Det är bara så bekvämt för vissa att stoppa i hunden ett piller bara...

När det gäller Norge så har jag varit där flera gånger med mina hundar och jag vet att reglerna är att hunden ska vara avmaskad, av veterinär, mot dvärgbandmask men jag tar prov på mina hundar och det har bara räckt att visa ett negativt prov så har vi fått komma in.
Citera
2022-04-26, 09:52
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Bravecto är det det medlet som bäst förhindrar fästingen att bita sig fast men som du säger så har inte Bravecto nån repellerande effekt.

Själv vägrar jag ge mina hundar nervgift. Har på dom kokosolja ett par dagar i veckan och rollar dom efter varje promenad. Fungerar hur bra som helst och då bor jag i ett fästingtätt område.

Bravecto förhindrar inte att fästingar kryper omkring, de måste bita för att dö.

Det är inte nervgift för oss, vi har inte samma signalsubstanser som parasiter.
Citera
2022-04-26, 09:54
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jag tror inte på att fästingar är farliga för en frisk och stark hund. Däremot den kemiska reaktion som droppar och färstinghalsband ger

Det är ju tur att man inte baseras fakta på vad någon tror.
Citera
2022-04-26, 16:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Har senaste 15åren kört med halsband av bärnsten och kan inte minnas när jag plockade en fästing sist som inte suttit på mig själv. Rekommenderas varmt.

Vilken hypotes ligger bakom, att du kopplar ihop dessa saker? Vet fästingar ens vad bärnsten är? Luktar stenarna? Låter dom?
Citera
2022-04-26, 16:13
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Varför ska inte en frisk och stark hund klara lite kemiska droppar? Låter som en känslig och klen hund.
Citera
2022-04-26, 16:17
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Bravecto! 3 månaders skydd mot alla utvärtes parasiter. Suveränt. Vill du ha en repellent får du använda andra preparat.
Bärnsten funkar inte.
Vi kör också med det.

Dock så händer det att jag känner hur en fästing traskar runt på mig istället då hunden har "släpat" med sig dem hem oinbjudna.Så för honom verkar det fungera väl...
Citera
2022-04-26, 16:17
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Det är ju tur att man inte baseras fakta på vad någon tror.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför ska inte en frisk och stark hund klara lite kemiska droppar? Låter som en känslig och klen hund.

Testa på dig själv, både droppar och halsband, det finns i din storlek Sen kan du själv avgöra om det är något att påtvinga människans bästa vän (-ner). Jag kommer inte att göra det i vart fall och jag har själv haft fästingar precis som mina hundar och det har inte varit några problem Fästingar är kraftigt överreklamerade.
Citera
2022-04-26, 16:21
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Testa på dig själv, både droppar och halsband, det finns i din storlek

Jag kan ju inte jämföra de giftiga dropparna i halsband mot fästingar utan att också lägga fästingar på kroppen.

Men jag ser hellre att du testar detta. Jag tänker inte dra på mig TBE i onödan.
Citera
2022-04-26, 16:24
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag kan ju inte jämföra de giftiga dropparna i halsband mot fästingar utan att också lägga fästingar på kroppen.

Men jag ser hellre att du testar detta. Jag tänker inte dra på mig TBE i onödan.

TBE kulminerade i några år efter kärnkraftsolyckan i Chernobyl men har nu klingat av i princip helt, vad jag har hört. Före Chernobyl hördes ingenting om TBE så det låter inte helt otroligt. Men jag kan ha fel eller vara felinformerad.
Citera
2022-04-26, 16:38
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vet du om Bravecto funkar på katter också?
Jag har haft Bravecto på mina katter. Innan fick de Frontline som höll fästingarna borta i bara ca 3-4 veckor (det har funkat mycket längre på hund). Bravecto fungerade i 8-10 månader! De kunde ha fästingar i pälsen men de dog innan de hann bita sig fast.

Det påstås att Bravecto har många biverkningar men det gäller även Frontline i såna fall. Det är dock betydligt fler Bravectobehandlade hundar och katter som klarar sig från otäcka sjukdomar som sprids med fästingar, t.ex. TBE, anaplasma, borrelia, än såna som får biverkningar av medlet. Det ligger en och annan död fästing på golvet eller i soffan men hellre det än de levande som kröp omkring förr.

Bärnstenshalsband har fungerat hyfsat på några av hundarna. Då har det varit äkta bärnsten, inte plastimitationer. Bärnsten är en sorts kåda av barrträd, fästingar trivs betydligt bättre i gräs och på lövträd så det kan ligga lite i att bärnsten fungerar mot äckelkrypen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in