2022-04-26, 13:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Sovjet var en stormakt, därför vill Putin tillbaka dit.
Sovjet var en supermakt, Ryssland är en stormakt i paritet med Frankrike och Storbritannien.
Fram tills nu har Rysslands militära styrka fruktats, om inte Ryssland genomför mycket kraftiga militära reformer så kommer Rysslands prestige vara allvarligt naggad i kanten.
Citera
2022-04-26, 13:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är kort sagt fortfarande väldigt glest även i östra Ukraina. "Slaget om Donbass" känns som en överdrift om man måste leka katt och råtta, precis som i de mer öppna, plattare delarna. Det här liknar mest krig i skog och mark. Det kan pågå extremt länge om ryssarna slutar färdas längs de större vägarna. Ukrainska anfall mot Luhansk och Donetsk tycks också avlägset.

Anfall från Ukraina mot de tidigare ockuperade områdena i Luhansk och Donetsk blir svåra för där är ju även separatisterna nedgrävda i skyttegravar. Först måste Ukraina göra bättre offensiver på andra ställen. Nu gör de bara små offensiver men det gäller ju i.o.f.s. ryssarna också. Anfall verkar svårt i detta krig.
Citera
2022-04-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iofs är Ukraina en fungerande demokrati, presidenter och parlamentet röstas fram och bort, det händer inte i Ryssland som inte är en fungerande demokrati
Ukraina och Ryssland är rätt liknande demokratier.. Fast Ukrainas lagliga ledare störtades iofs 2014 med hjälp från USA..
Citera
2022-04-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Din stora mun tyder inte på kunskap, utan på en gnällig individ. Jag medger dock att jag inte är den bästa på att skriva framför en liten skärm med små bokstäver.
Att du sen vinklar och frågar om vi ska låta Ryssland utradera ett helt land är inget som jag påstått. Däremot menar jag att nivån på sanktionera i kombination med vapenleveranserna är en indirekt krigsförklaring utan att man skickar in egen trupp.

Nivån på Specialoperationen är att likställa vid brott mot mänskligheten så egentligen är sanktionerna och stödet till Ukraina för litet enligt FN-normer. Många uttalanden från ryskt håll har gjorts som vidimerar folkmordet, alltså att man för krig för att eliminera Ukraina som stat.
Citera
2022-04-26, 13:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Att hjälpa någon att försvara sitt territorium mot en yttre angripare kommer aldrig att vara ett ”proxy-krig” mot sagde angripare eftersom kriget tar slut så snart angriparen upphör med sin aggression.

Konstig definition tycker jag. Den känns konstruerad för att få USA att vara involverad i så få proxykrig som möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ryssland är ingen stormakt längre. En före-detting.
Du kan ju tycka och känna så men det gör ju inte det du påstår sant Ryssland är definitivt en stormakt
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Funderar på hur man ska göra efter kriget. Det problem som finns är ju att det finns ryssar utspridda över Östeuropa som Sovjet på sin tid kommenderade ut. Det är dessa som Ryssland nu måste "försvara" och tar som förevändning för att angripa andra länder. Det bästa vore väl att, som Sovjet gjorde 1945 och efter med de tyskar som bott i öst och som Nazityskland haft som förevändning för angrepp österut som tvingades till Tyskland, tvångsförflytta alla ryssar in i Ryssland. De har ju en vikande befolkning så plats finns. Genom detta kanske Ryssland kunde bli ett fredligt och normalt land, precis som Tyskland varit sen VK2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Ja jag ser detta som ett krig mellan Ryssland och väst just nu
Och då kan man ju fundera varför Puttler var så korkad att han invaderade Ukraina. Någon på ryska sidan måste ju ha insett att resten av världen inte skulle uppskatta initiativet.
Citera
Medlem
mossadmartins avatar
Skjutning på förskola i Ryssland. Två döda barn.
Låter som false flag. Garanterat FSB som utfört dådet och nu ska skylla på "ukrainska terrorister".

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/flera-doeda-i-skjutning-paa-foerskola.o8gfRNyPW
Citera
2022-04-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Sarmat fungerar tyvärr
1 har fungerat i alla fall
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Konstig definition tycker jag. Den känns konstruerad för att få USA att vara involverad i så få proxykrig som möjligt.

Konstruerat? Kriget är ju Rysslands idé från sekund 1.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ryssland är givetvis också en stormakt på gitt och ont..

Man blir inte en stormakt för att man hotar världen med kärnvapen.
Nåt mer än så har de inte, en hel del oförädlade naturtillgångar naturligtvis men till och med detta är de ju för dumma för att förvalta på ett vettigt sätt. Vilken parodi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in