Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerhals
Jo det är självklart jämförbart. Lika jämförbart som att de som förser missbrukare med varorna så de kan fortsätta, är medskyldiga joodå.
Inte konstigt Putin hatar väst, som försöker måla in Ryssland i ett hörn med hjälp av Nato. Varför utmanar Nato genom att närma sej Rysslands gränser? Varför höll de sej inte ifrån det dom lovat Putin? De skulle inte breda ut sej nära Rysslands territorium. Självklart ser Putin Nato som ett hot. De är ett hot. Och nu ska Sverige-Finland börja hota Putin genom Natomedlemsskap. Jag känner min egen ilska över detta . Liknar hat faktiskt. Undrar hur det känns inom Putin? Hat är nog en underdrift. Vi kommer få sota om vi går med i Nato. Vänta bara...Jag är gammal så jag bryr mej egentligen inte. Bryr mej om alla barn bara. Däremot ska väst straffas tycker jag. Helt rätt. Frågan är bara vad Putin är i stånd till? Det värsta tänkbara scenariet misstänker jag. Adjöss mer er. Nato kan inte hjälpa er då.
Nu är inte militärhjälpen i första hand mot Ryssland utan för Ukraina och dess förmåga att försvara sig mot en aggresiv granne. Ingen tror att Ukraina tänker invadera Ryssland, så om Putin beordrar tillbaka sina styrkor från Ukrainas territorium så är kriget slut.
Vad gället Nato så är det Ukraina som vill blie medlem i Nato, inte tvärtom. Detta medlemskap är också uteslutet så länge Ukraina inte kontrollerar sitt territorium. I och med att Ryssland annekterade Krim så kan alltså Ukraina bli medlem om de ger upp Krim. Således föreligger inget omedelbart hot för Ryssland; du har köpt ett svepskäl från Kreml för dess aggression mot sin granne.
Du skriver empatiskt om barn och barnbarn i Sverige som kan drabbas av ryska raketer, men var är empatin för ukrainarnas vilja att inte leva som vasaller till Kreml? Det är vad konflikten handlar om: nationellt självbestämmande mot rysk imperialism.