2022-04-26, 11:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Nu kan jag inte läsa det kyrilliska alfabetet, men enligt Igor Sushko skall det här klippet visa en signatur som kort och gott lyder ”oläslig signatur”.

Jag kollade med Google Translate. Och ja, det stämmer:

signature is illegible = подпись неразборчива

Se själv här:
https://translate.google.se/?hl=sv&sl=en&tl=ru&text=signature%20is%20illegible %20&op=translate

Jämför med bilden:
https://twitter.com/sumlenny/status/1518624438358626304/photo/1

Det är någon FSB-agent som har klantat sig rejält. Eller trollar.
Citera
2022-04-26, 11:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, låter mycket om jag ska vara ärlig, var hittade du de uppgifterna?

Det ser ut att stämma. Ja det är riktigt stora materiella resurser.

https://pbs.twimg.com/media/FRQODeeWYAA5aQh?format=jpg&name=900x900
Citera
2022-04-26, 11:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Att det bara skall vara öppna åkrar i öster stämmer inte, här är de i skogen. Lite gles skog jämfört med Sverige men inte öppen slätt. Det verkar inte heller vara så fasta frontlinjer med skyttegravar. Det är nog för att fronten är 50 mil, ingen sida kan bilda en "linje" längs hela fronten. Det är nog bara längs den gamla fronten mot utbrytarregionerna som det är skyttegravar.
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1518811199462330369
Citera
2022-04-26, 11:41
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Magnituden av vapenleveranserna är av sådan mängd att det är en indirekt krigsförklaring. Tror att det är det som ryssarna vill få stopp på. Uppenbarligen har det ju gjort hela skillnaden för Ukraina, fram till för 2 månader sen och från 2014 så kunde man ju inte besegra dåligt beväpnade separatister, nu lyckas man få hela ryska armén på fall. Det har inte med att Ukraina strider bättre, utan beror på väst vilket ryssarna så klart är medvetna om. Men deras fiasko ibörjan av invasionen gjorde nog att många länder tappat respekten för den ryska björnen verkliga förmåga.. Den hund som skäller biter inte, nu är det helt enkelt ingen som tror att det finns kapacitet att de ska förverkliga sina hot

Skitsnack, vapenleveranser förekommer alltid i krig, från andra parter.
Vietnam hade inte klarat sig 5 dagar utan eviga vapenleveransewr från Kina och Ryssland, och exemplen är oändliga.
Citera
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ryssland försöker hela tiden skriva om verkligheten, nu skickar dom fram larvigrov och hotar med WW3.
Anledningen, Ukraina får vapenleveranser som gör att de kan försvara sig mot mordor.

Sen när är vapenleveranser att jämställa med krigsförklaring?
Inte ens Hitler eller Stalin var såna svin.
Sverige stöttade Finland i vinterkriget, inte f-n hotade Stalin Sverige.

Jo det är självklart jämförbart. Lika jämförbart som att de som förser missbrukare med varorna så de kan fortsätta, är medskyldiga joodå.
Inte konstigt Putin hatar väst, som försöker måla in Ryssland i ett hörn med hjälp av Nato. Varför utmanar Nato genom att närma sej Rysslands gränser? Varför höll de sej inte ifrån det dom lovat Putin? De skulle inte breda ut sej nära Rysslands territorium. Självklart ser Putin Nato som ett hot. De är ett hot. Och nu ska Sverige-Finland börja hota Putin genom Natomedlemsskap. Jag känner min egen ilska över detta . Liknar hat faktiskt. Undrar hur det känns inom Putin? Hat är nog en underdrift. Vi kommer få sota om vi går med i Nato. Vänta bara...Jag är gammal så jag bryr mej egentligen inte. Bryr mej om alla barn bara. Däremot ska väst straffas tycker jag. Helt rätt. Frågan är bara vad Putin är i stånd till? Det värsta tänkbara scenariet misstänker jag. Adjöss mer er. Nato kan inte hjälpa er då.
Senast redigerad av Sockerhals 2022-04-26 kl. 11:47.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Magnituden av vapenleveranserna är av sådan mängd att det är en indirekt krigsförklaring.

Nånstans går där ju en röd linje även vid vapenleveranser. För att ta ett extremt exempel. Om Ryssland gett Somalia kärnvapenstridsspetsar den gången USA bekrigade pirater och piraterna nukat ett hangarfartyg hade nog USA sett sig själva som att de varit i krig med ryssarna?

Så den röda linjen går tidigare. Men var? Och är bägge parter överens om var den röda linjen är?

Det finns en klar risk för att ryssarna vid en viss volym eller en viss typ av vapen gör en "kubakrisen" och säger att om där kommer ytterligare en vapenleverans, så svarar de med våld (t ex Kinzahl mot det territorium som skickar vapen). De kommer att hävda att skicka vapen är en slags anfall, så NATO ska inte aktiveras (vilket NATO så klart själva får bestämma om det är rätt eller fel). Och då är vi i en klassisk situation. Vill den som sänder vapen vika sig? Vem de-eskalerar först? I Kubakrisen valde ryssarna att de-eskalera först.
Citera
2022-04-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Undra hur Tysklands föråldrade materiell de tillslut valde att skicka står sig idag, luftvärnskanonvagnen gepard utvecklades på 60:talet och har avvecklats av de mesta länder för mer moderna system.

Omodern, ja. Som luftvärn mot flygplan, värdelös. Mot en fordonskolonn med obepansrade eller lätt bepansrade fordon, rena drömmen. 2x340 st 35mm att bara mata iväg.
Citera
2022-04-26, 11:42
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jo det är jämförbart. Lika jämförbart som att de som förser missbrukare med varorna så de kan fortsätta. De är medskyldiga joodå.
Inte konstigt Putin hatar väst, som försöker måla in Ryssland i ett hörn med hjälp av Nato. Varför utmanar Nato genom att närma sej Rysslands gränser? Varför höll de sej inte ifrån det dom lovat Putin? De skulle inte breda ut sej nära Rysslands territorium. Självklart ser Putin Nato som ett hot. De är ett hot. Och nu ska Sverige-Finland börja hota Putin genom Natomedlemsskap. Jag känner min egen ilska över detta . Liknar hat faktiskt. Undrar hur det känns inom Putin? Hat är nog en underdrift. Vi kommer få sota om vi går med i Nato. Vänta bara...Jag är gammal så jag bryr mej egentligen inte. Bryr mej om alla barn bara. Däremot ska väst straffas tycker jag. Helt rätt. Frågan är bara vad Putin är i stånd till? Det värsta tänkbara scenariet misstänker jag. Adjöss mer er Nato kan inte hjälpa er då.

Du kan ingen historia öht.

I så falla kan alla konflikter hela tiden orsaka hot om WW3, du går kremls ärende.

Hot? Att gå med i en försvarsallians?
Kan du sticka tungan lite längre in i putins röv kommer den snbart ut genom munnen på honom.
Citera
2022-04-26, 11:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Många pansarfordon är nog som denna, den har gått sönder och de har mekat lite med den men inte lyckats laga den så då har de fått lämna den på landsvägen. https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1518834523148017665
Citera
2022-04-26, 11:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Undrar hur pass väl bemannad den där fronten är. Det är ju inte Flandern under första världskriget, precis. Lägg till det att strider pågår bakom den egentliga fronten, alltså inne i Donbass. Lite öppet verkar det i nuläget...

Ja jag postade en video precis de de går i skogen. Där finns ju ingen tydlig front alls. Det går ju inte ha trupper i en lång linje genom hela skogarna även om man har 200000 man.
Citera
2022-04-26, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Skitsnack, vapenleveranser förekommer alltid i krig, från andra parter.
Vietnam hade inte klarat sig 5 dagar utan eviga vapenleveransewr från Kina och Ryssland, och exemplen är oändliga.

Den enda som kommer med skitsnack är du pajas. Sanktionerna i nivå med vapenleveranserna är inget annat en indirekt krigsförklaring från väst.
Citera
2022-04-26, 11:47
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jo det är självklart jämförbart. Lika jämförbart som att de som förser missbrukare med varorna så de kan fortsätta. De är medskyldiga joodå.
Inte konstigt Putin hatar väst, som försöker måla in Ryssland i ett hörn med hjälp av Nato. Varför utmanar Nato genom att närma sej Rysslands gränser? Varför höll de sej inte ifrån det dom lovat Putin? De skulle inte breda ut sej nära Rysslands territorium. Självklart ser Putin Nato som ett hot. De är ett hot. Och nu ska Sverige-Finland börja hota Putin genom Natomedlemsskap. Jag känner min egen ilska över detta . Liknar hat faktiskt. Undrar hur det känns inom Putin? Hat är nog en underdrift. Vi kommer få sota om vi går med i Nato. Vänta bara...Jag är gammal så jag bryr mej egentligen inte. Bryr mej om alla barn bara. Däremot ska väst straffas tycker jag. Helt rätt. Frågan är bara vad Putin är i stånd till? Det värsta tänkbara scenariet misstänker jag. Adjöss mer er. Nato kan inte hjälpa er då.

Det enda som verkligen går att bli upprörd över är Putins attack på en suverän stat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in