2021-08-13, 19:33
  #85
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Hästsporten överlag är väl lite annorlunda än andra sporter. Inom ridsporten exempelvis tillåts inte ens publik på tävlingar än. Är ex.vis. Lag-SM i fälttävlan (utomhus) i helgen, men ingen publik är tillåten.
Så har inte Travsporten väldigt hårt promotat att man faktiskt får komma, kan det helt enkelt vara så att folk inte vet.

Tvärtom har de banor som arrangerat V75 trummat på ordentligt om detta. Så nog vet folk om det. Det är bara så att de inte bryr sig. De har insett att det är skönare att följa travet hemifrån.

Så jag tror att publikförbudet har skyndat på den trend som pågått i många år nu och med accelererad hastighet de senaste åren - travpubliken föredrar att sitta bekvämt hemma i fåtöljen och se tävlingarna än att göra sig omaket att ta sig ut till en grå och trist travbana. Så travet får nog räkna med ett rejält tapp i publik de kommande åren, om man inte på något sätt rycker upp sig ordentligt och verkligen satsar på att folk ska trivas ute på banorna. Har inte sett någon vilja till det hittills, och ST och ATG verkar inte bry sig. Många aktiva kanske till och med jublar. "Tarzan" har ju t.ex. skrivit att det är så skönt utan publik på banorna och har föreslagit nya så kallade TV-banor utan publikplats - travbanor optimerade för TV-produktion.

På kort sikt är minskad publik inget problem - travet får ju in sina pengar genom spelet - men långsiktigt leder det till sportens död. Nya hästägare hittar man inte hemma i soffan framför ATG Live.

Anledningen till att ridsporten valt att inte ha någon publik på mindre tävlingar - Falsterbo hade ju publik - torde vara att det är svårt att avgränsa utrymmen för publik respektive aktiva. Det var därför galoppen var tvungen att rida Svenskt Grand National på Strömsholm utan publik.
__________________
Senast redigerad av rammakaren 2021-08-13 kl. 19:36.
Citera
2021-08-13, 19:34
  #86
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny-JanObama
Det är något kärvt manligt över att åka i en liten vagn bakom hästen istället för att rida på den som nån fjoll-cowboy.

Citera
2021-08-13, 21:13
  #87
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Tvärtom har de banor som arrangerat V75 trummat på ordentligt om detta. Så nog vet folk om det. Det är bara så att de inte bryr sig. De har insett att det är skönare att följa travet hemifrån.

Så jag tror att publikförbudet har skyndat på den trend som pågått i många år nu och med accelererad hastighet de senaste åren - travpubliken föredrar att sitta bekvämt hemma i fåtöljen och se tävlingarna än att göra sig omaket att ta sig ut till en grå och trist travbana. Så travet får nog räkna med ett rejält tapp i publik de kommande åren, om man inte på något sätt rycker upp sig ordentligt och verkligen satsar på att folk ska trivas ute på banorna. Har inte sett någon vilja till det hittills, och ST och ATG verkar inte bry sig. Många aktiva kanske till och med jublar. "Tarzan" har ju t.ex. skrivit att det är så skönt utan publik på banorna och har föreslagit nya så kallade TV-banor utan publikplats - travbanor optimerade för TV-produktion.

På kort sikt är minskad publik inget problem - travet får ju in sina pengar genom spelet - men långsiktigt leder det till sportens död. Nya hästägare hittar man inte hemma i soffan framför ATG Live.

Anledningen till att ridsporten valt att inte ha någon publik på mindre tävlingar - Falsterbo hade ju publik - torde vara att det är svårt att avgränsa utrymmen för publik respektive aktiva. Det var därför galoppen var tvungen att rida Svenskt Grand National på Strömsholm utan publik.

Okej, du har en poäng i det du skriver om travsporten. Speciellt om de långsiktiga effekterna.

Däremot stämmer det inte riktigt om ridsporttävlingar. Jag pratar inte om de mindre tävlingarna, utan främst de stora. Lag-SM i FT är på Strömsholm och skulle utan tvivel kunna ha publik om de ville. Men nog om det, det är OT.
Citera
2021-08-18, 13:04
  #88
Bannlyst
Gävletravet, som är en av få banor som rapporterar publiksiffror nu, har haft 200-225-115 personer på plats senaste tävlingsdagarna. Inget som imponerar. Ska bli spännande att se hur många som tar sig dit på lördag när det vankas V75.
Citera
2021-08-18, 13:32
  #89
Medlem
Är förvånad att såpass många sporter som vi har överlever. Det går liksom inte att bara visa konståkning på bästa sändningstid numera. Valmöjligheterna är för många. Tittar ni inte hellre på netflix och betalar den månadsavgiften? följdaktningsvis drar inte sporten in några pengar eftersom det är annonsörerna som betalar och de får inga intäkter och sporten inte har tittare. 99% av dom som tittar på tennis är ju äckelgubbar som bara vill se tjejerna stöna och visa trosorna när de servar, vilket arrangörerna vet om. Trav och ridsport har ingenting att erbjuda för de få äckelgubbar som fortfarande tittar på TV.
Citera
2022-04-26, 08:51
  #90
Bannlyst
Raset fortsätter ...

I söndags var det "familjedag" på Solvalla. Familjerna dök inte upp ...

Tarzan skriver:

"Tjecka Lindholm ringde och berättade att när första loppet gick fanns det två personer utöver hans gäng på Caféet. Tydligen kom det ytterligare fyra lite senare."

Det var heller inte många som hittade till Åby i fredags med fina V64-tävlingar och kval till pokalloppen.

Solvalla skryter om att alla biljetter till Elitloppet redan är sålda. Men det är bara restaurangerna och läktarna. Hur många besökare som inte förbokat kommer att dyka upp?

Jag tror på ett publikfiasko för Elitloppet i år.
Citera
2022-04-26, 09:08
  #91
Medlem
Det är något konstigt med trav - varför kan man inte tillåta hästarna att springa så fort de kan?

När det gäller gallopp springer hästarna så fort de kan - o de är väl inte förbjudna att trava om
de o deras kuskar så vill.

I merparten av tävlingar gäller det att ta sig fram så fort som möjligt (undantag gång som är
väldigt konstigt o med ständiga fusk pga konstiga regler) men detta gäller inte trav
Citera
2022-04-26, 10:30
  #92
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är något konstigt med trav - varför kan man inte tillåta hästarna att springa så fort de kan?

När det gäller gallopp springer hästarna så fort de kan - o de är väl inte förbjudna att trava om
de o deras kuskar så vill.

I merparten av tävlingar gäller det att ta sig fram så fort som möjligt (undantag gång som är
väldigt konstigt o med ständiga fusk pga konstiga regler) men detta gäller inte trav

Det är just av den anledningen som jag inte är så förtjust i trav. Taktik, positioner och utrustning spelar så stor roll. Det förekommer taktik och positioner inom galoppen också, men inte i samma utsträckning som i travet. Detta gör travet betydligt tråkigare att titta på.
Citera
2022-04-27, 14:06
  #93
Medlem
snomoss avatar
Det skulle behövas större banor när hästarna blivit så snabba som dom är nu. Bygg ett par (misnt) stora mile banor som är 1609 meter runt om så blir tävlingarna roligare och mer spännande att se på. Blir ju annan taktik då
Citera
2022-04-27, 16:50
  #94
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snomos
Det skulle behövas större banor när hästarna blivit så snabba som dom är nu. Bygg ett par (misnt) stora mile banor som är 1609 meter runt om så blir tävlingarna roligare och mer spännande att se på. Blir ju annan taktik då

Jägersro vill ju bygga en 1400-metersbana på den nya anläggningen. Finns kanske inte plats för en milebana? Nu får vi se om de har råd med någon bana överhuvudtaget. Ju längre upplopp, desto större chans för bästa hästen oavsett position.

Den extrema doseringen av svenska travbanor (som för övrigt har sin grund i forskning av Ingvar Fredricson, hoppryttaren Peders far) ifrågasätts ju också på sina håll, bl.a. av Anders Lindkvist. Tänker att doseringen gör det svårt för köhästarna att vinna.
Citera
2022-04-28, 07:02
  #95
Medlem
snomoss avatar
1400 meters bana verkar ju vara en dålig kompromiss men det är nog som du säger platsbrist som gör att dom tittar på det alternativet och det är ändå bättre än 1000m banor. Det är nog osäkert om det blir en bra bana nere i Malmö då de styrande i travsällskapet inte verkar ha koll direkt gällande ekonomin .

Milebanor är ju bra ur många aspekter för spelet och även bra för hästarna. Det enda minus skulle vara att det blir lite svårare att kolla på loppen på plats men det finns ju tv skärmar att tillgå på banorna och som nämns här så sitter ju de flesta som spelar hemma ändå och kollar. Själv gillar jag att gå på trav live då det är en mäktig känsla när hästarna dundrar förbi.

Håller med om doseringarna och på vissa banor är dom ju väl mycket doserade kan jag tycka. Tror nog att travsporten överlever ett tag till men såklart finns det frågetecken på lång sikt beroende på myndigheters/politikers klåfingrighet att försöka styra och kontrollera vårt spelbeteende hela tiden.
Dessutom gör ju svensk travsport egna självmål stup i kvarten som senast med Propulsionaffären och misnt sagt ostabil hemsida för spel (ATG.se)
Citera
2022-04-28, 09:43
  #96
Medlem
mossadmartins avatar
1993 "nös" Ina Scot nåt klägg i ansiktet på mig. Dahlström skrattade gott. Jag var på ett ställe där jag inte skulle vara.
Det är mitt senaste minne av trav. Kanske skulle börja spela igen....
__________________
Senast redigerad av mossadmartin 2022-04-28 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in