• 1
  • 2
2022-04-25, 22:54
Medlem
Hej

Fick ett mejl ikväll från Lendo.

”tack för din låneansökan!

Vi har tagit en kreditupplysning hos UC och din ansökan har skickats till de långivare vi samarbetar med. Du kommer löpande få uppdateringar via sms och email om nya personliga låneerbjudanden.”

Jag har inte ansökt om lån hos Lendo och det är inte någon bluff mejl.
Någon har alltså ansökt om lån och uppgett min mejladress men inte mitt mobilnummer. Vad skulle ni ha gjort? Gå igenom alla lösenord etc?

Vh
Citera
2022-04-25, 23:02
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle005
Hej

Fick ett mejl ikväll från Lendo.

”tack för din låneansökan!

Vi har tagit en kreditupplysning hos UC och din ansökan har skickats till de långivare vi samarbetar med. Du kommer löpande få uppdateringar via sms och email om nya personliga låneerbjudanden.”

Jag har inte ansökt om lån hos Lendo och det är inte någon bluff mejl.
Någon har alltså ansökt om lån och uppgett min mejladress men inte mitt mobilnummer. Vad skulle ni ha gjort? Gå igenom alla lösenord etc?

Vh

Jag hade kontaktat Lendo direkt och förklarat situationen för dem.
Dels kan de omedelbart stoppa låneansökan och dessutom lär de veta hur man bäst hanterar situationen då du knappast är den första som drabbats.
Citera
2022-04-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Dels kan de omedelbart stoppa låneansökan och dessutom lär de veta hur man bäst hanterar situationen då du knappast är den första som drabbats.

Nummer 2 där så väljer du lånet och signerar med BankID. Det går alltså att inuläget attt ansöka ett lån för vem som helst på Lendo

1. Långivare behandlar just nu din ansökan. Vissa svarar inom 1 minut.

2. Jämför dina låneerbjudanden här och välj det lån som passar dig bäst.

3. Pengarna betalas ut inom några dagar.
Citera
2022-04-25, 23:07
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Som ovan + kontakta din bank och fråga om det finns något mobilt bankID skapat dom senaste dagarna, eller om dom nyligen skickat ut en bankdosa åt dig, och spärra dessa.
Citera
2022-04-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Som ovan + kontakta din bank och fråga om det finns något mobilt bankID skapat dom senaste dagarna, eller om dom nyligen skickat ut en bankdosa åt dig, och spärra dessa.

Som jag skrev tidigare. Du behöver inte signera någon med BankID för att ansöka om lån. Du kan med andra ord jävlas med någon för att få UC på den personen
Citera
2022-04-25, 23:12
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare. Du behöver inte signera någon med BankID för att ansöka om lån

Okej, hade ändå gjort det om jag var du, både kontaktat banken och lendo, bara för att man inte behöver ett bankid eller bankdosa just nu vorre det väl jävligt konstigt om någon gjort detta men inte planerat att ta ett lån, och då behöver man om jag förstår dig rätt det..?
Citera
2022-04-25, 23:17
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare. Du behöver inte signera någon med BankID för att ansöka om lån. Du kan med andra ord jävlas med någon för att få UC på den personen

Vet inte hur det funkar med UC, på vilket sätt jävlas man med någon genom att få låntagare att ta UC på denna? Kan man som privatperson/den som jävlas ta del av UCn? Får personen som det tas UC på sämre kreditvärdighet?
Citera
2022-04-25, 23:21
Medlem
Citat:
Vet inte hur det funkar med UC, på vilket sätt jävlas man med någon genom att få låntagare att ta UC på denna? Kan man som privatperson/den som jävlas ta del av UCn? Får personen som det tas UC på sämre kreditvärdighet?

Personen får brev hem från uc, saken med Lendo är att tjänsten binder även alla möjliga låntagare till vilket gör att personen även kan få massa med brev hem från de också
Citera
2022-04-25, 23:23
Medlem
Citat:
Okej, hade ändå gjort det om jag var du, både kontaktat banken och lendo, bara för att man inte behöver ett bankid eller bankdosa just nu vorre det väl jävligt konstigt om någon gjort detta men inte planerat att ta ett lån, och då behöver man om jag förstår dig rätt det..?

Jag har redan verifierat att mina bankidn är intakta.

Jag trodde först det kunde röra sig om en man in the middle, men insåg sen det inte var så. Hade kunnat vara en fishing mejl men domänen såg korrekt ut. Mejl html taggarna såg även där ok ut.
Citera
2022-04-25, 23:27
Medlem
Jag tror att någon har råkat skriva min mejladress vid ansökan hos Lendo!

Tack för er jättebra tips!
Citera
2022-04-26, 00:06
Medlem
7hhhs avatar
Det är omöjligt att bli ID-kapad om man har bank-id.
Citera
2022-04-26, 09:56
Medlem
Sir Dwains avatar
Justerad rubrik från "Lendo" till "Frågor om Lendo, kreditupplysning och kapad ID"

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in