2022-04-25, 16:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
För att mobilisera hela samhället och militära reserven måste Putin först erkänna att det faktiskt är krig, sen av det jag läst och den info jag fått fram så verkar Ryssland sakna en bra organisation för att mobilisera reservstyrkor, allt från att faktisk lyckas få folk att dyka upp till att statusen på förrådslagd materiel är högst tveksam, speciellt gällande fordon.

Ryssland får bara använda kärnvapen om Rysslands existens är hotad eller som svar på kärnvapen attack, möjligen kan Putin i någon slags Parkinsonparanoia få för sig att Rysslands existens är hotad men för att kunna använda kärnvapen krävs även att Shoigu och Gerasimov har blivit skvatt galna, för nån av de bör ju ha en uns av sunt tänk kvar och inse vad kärnvapen användning riskerar att leda till.

Har inte Ryssland rätt länge krävt att USA slutar leverera vapen?

USA tror att Ukraina kommer att vinna - och om USA tror det så blir det så. Det är s a s en självuppfyllande profetia.

I övrigt ser jag inga problem med att Ukraina anfaller logistikmål på ryska sidan. Är målet bara tillräckligt högvärdigt så finns inga problem.
Citera
2022-04-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Detta är en oväntad utveckling. Vad kommer detta att leda till? Kommer Putin säga att Ryssland är attackerat och mobilisera hela samhället? Kommer mer hot om kärnvapen?

Ryssland har nu krävt att USA slutar att skicka vapen till Ukraina. Om inte USA slutar kommer Ryssland att ta till kärnvapen? Kan ens USA sluta om Ryssland kräver det? Det vore som att vika sig för rysk utpressning.
https://twitter.com/KFM936/status/1518452049989578753
Ryssland kommer inte med något hot. De gnäller bara om att USA:s agerande försvårar möjligheten att nå en lösning på konflikten.
Citera
2022-04-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
USA tror att Ukraina kommer att vinna - och om USA tror det så blir det så. Det är s a s en självuppfyllande profetia.

I övrigt ser jag inga problem med att Ukraina anfaller logistikmål på ryska sidan. Är målet bara tillräckligt högvärdigt så finns inga problem.

Jag håller med.
Att ryssarna beklagar sig över ukrainska attacker i Ryssland som dessutom är riktade mot logistikmål och inte terror av civila som ryssarna själva håller på med är ju helt absurt men inget förvånar en längre när det gäller Ryssland
Citera
2022-04-25, 18:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag håller med.
Att ryssarna beklagar sig över ukrainska attacker i Ryssland som dessutom är riktade mot logistikmål och inte terror av civila som ryssarna själva håller på med är ju helt absurt men inget förvånar en längre när det gäller Ryssland

Det finns en (visserligen idiotisk) aspekt av detta och det är att Putin ges en ursäkt för att göra något värre. Den fåntratten kan hävda att terrorister angriper Ryssland och att Rysslands existens därför är hotad.

Oavsett, så måste Ukraina vinna detta. Vi kan inte tåla imperialistiska erövringskrig i Europa - vi måste stämma i bäcken och behövs punktangrepp inne i Ryssland mot ryska försörjningslinjer så får det bli så.
Citera
2022-04-25, 18:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Intressant artikel om hur Ukraina kan ta tillbaka Krim.
https://realcontextnews.com/how-ukra...sian-military/

Bra artikel. jag tror dock inte Ukraina kommer att ha förmågan att snabbt göra en offensiv från Kherson till Krim. Om inte ryska armén totalt kollapsar eller drar sig tillbaka som utanför Kiev. Men en kollaps tror jag inte är omöjligt då de haft extrema förluster och relativt små framgångar nu under två månader. Om de inte kollapsar/retirerar så tror jag att de kommer hinna flytta trupper norrifrån för att försvara Krim. De kommer ge upp den norra fronten om Krim är hotat. Krim är viktigare än Donbas.

Jag är bara orolig för vad Putin kommer att hitta om om hans armé slås tillbaka och att han riskerar att mista Krim. Kommer han inte hellre ta till kärnvapen än att ta den förlusten?
Citera
2022-04-25, 18:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
För att mobilisera hela samhället och militära reserven måste Putin först erkänna att det faktiskt är krig, sen av det jag läst och den info jag fått fram så verkar Ryssland sakna en bra organisation för att mobilisera reservstyrkor, allt från att faktisk lyckas få folk att dyka upp till att statusen på förrådslagd materiel är högst tveksam, speciellt gällande fordon.
Ryssland får bara använda kärnvapen om Rysslands existens är hotad eller som svar på kärnvapen attack, möjligen kan Putin i någon slags Parkinsonparanoia få för sig att Rysslands existens är hotad men för att kunna använda kärnvapen krävs även att Shoigu och Gerasimov har blivit skvatt galna, för nån av de bör ju ha en uns av sunt tänk kvar och inse vad kärnvapen användning riskerar att leda till.
Har inte Ryssland rätt länge krävt att USA slutar leverera vapen?
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ryssland kommer inte med något hot. De gnäller bara om att USA:s agerande försvårar möjligheten att nå en lösning på konflikten.

Jag har bara svårt att tro att Putin och hans storryska nationalister kan acceptera att Ryssland degraderas till en tredje rangens nation mer i nivå med Frankrike eller UK. De har startat detta krig för att bli jämlikar med USA men halkar nu ner i inflytande långt efter Kina. Samtidigt som många kommer vara efterlysta för krigsbrott och ekonomin är i spillror. Tänk på Hitler i 2a världskriget. Han vägrade ge sig.
Citera
2022-04-25, 19:01
Medlem
Ryskt stridsflygplan genomför en special spinning operation, ner i backen
https://www.youtube.com/watch?v=YLAxshOLsFs

Putins kommentar: -Det är helt enligt plan
Citera
2022-04-25, 19:02
Medlem
Citat:
Jag har bara svårt att tro att Putin och hans storryska nationalister kan acceptera att Ryssland degraderas till en tredje rangens nation mer i nivå med Frankrike eller UK. De har startat detta krig för att bli jämlikar med USA men halkar nu ner i inflytande långt efter Kina. Samtidigt som många kommer vara efterlysta för krigsbrott och ekonomin är i spillror. Tänk på Hitler i 2a världskriget. Han vägrade ge sig.

Putin och den ryska makteliten har inte insett något ännu utan kör på som planerat.

De tänker nu ta hela svarta havskusten och även invadera Moldavien enligt planen som råder just nu.

Kosta vad det kosta vill.
Citera
2022-04-25, 19:08
Medlem
Citat:

Jag förstår hur du menar men jag anser att Ryssland kommer i alla mått vara lägre i rang än än Frankrike och UK oavsett utgång i kriget mot Ukraina, det skulle väl vara kärnvapenstatusen de fortfarande har hög rang i även om de även där är efter USA.
Ingenting tyder på att Ryssland kan bli jämlikar med USA varken civilt/ekonomiskt eller militärt på överskådlig tid och sannolikt aldrig, inte ens före Ukraina kriget.
Över 70år med kommunistekonomi kombinerat men grav korruption gör att Ryssland hamnat så långt efter t.ex USA att det blir nog omöjligt att komma i kapp och lägg till dagens korruption på det.
Citera
2022-04-25, 19:11
Medlem
https://twitter.com/UAWeapons/status...x4qS9-aFfHQjGQ

En till rysk su-34 påstås vara nedskjuten.
Citera
2022-04-25, 19:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
https://twitter.com/UAWeapons/status...x4qS9-aFfHQjGQ

En till rysk su-34 påstås vara nedskjuten.

Såkallat flatspin som piloten inte klarar upp. Kan bero på skadat flygplan, dåligt övad pilot eller skadad pilot.
Citera
2022-04-25, 19:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Putin och den ryska makteliten har inte insett något ännu utan kör på som planerat.

De tänker nu ta hela svarta havskusten och även invadera Moldavien enligt planen som råder just nu.

Kosta vad det kosta vill.

Det kommer att kosta otroligt förutom att de inte klarar av det.

Risk för kärnvapenkortet nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in