Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag har bara svårt att tro att Putin och hans storryska nationalister kan acceptera att Ryssland degraderas till en tredje rangens nation mer i nivå med Frankrike eller UK. De har startat detta krig för att bli jämlikar med USA men halkar nu ner i inflytande långt efter Kina. Samtidigt som många kommer vara efterlysta för krigsbrott och ekonomin är i spillror. Tänk på Hitler i 2a världskriget. Han vägrade ge sig.
Jag förstår hur du menar men jag anser att Ryssland kommer i alla mått vara lägre i rang än än Frankrike och UK oavsett utgång i kriget mot Ukraina, det skulle väl vara kärnvapenstatusen de fortfarande har hög rang i även om de även där är efter USA.
Ingenting tyder på att Ryssland kan bli jämlikar med USA varken civilt/ekonomiskt eller militärt på överskådlig tid och sannolikt aldrig, inte ens före Ukraina kriget.
Över 70år med kommunistekonomi kombinerat men grav korruption gör att Ryssland hamnat så långt efter t.ex USA att det blir nog omöjligt att komma i kapp och lägg till dagens korruption på det.