2022-04-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Kanske pga den dödsångest som hon måste ha upplevt; våldtagen, nedkyld, svårt skadad, hungrig, bara med snö att dämpa törsten, i kolmörker, med vetskapen om att chansen att hon överlever är minimal.

Mäns våld mot kvinnor har inga gränser. Tyvärr är detta inget specialfall men självklart fruktansvärt och makabert. Man läser om liknande världen runt fan dagligen.
Citera
2022-04-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashtagidioti
Är ju konstaterat att det är en man som ville söka asyl men inte fått… osv
Det har inte kommit någon fakta i media
om gärninfsmannens identitet.
Uppfattar att det enbart är en trådsanning att det är en afghansk man som är skyldig,
det gäller att sålla agnarna från vetet även i denna tråd, däremot är det troligtvis så att kvinnan har afghansk bakgrund o hon uppges vara flykting.
Citera
2022-04-25, 17:34
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajjels
Nej jag är rätt ofta i närheten med min hund (sommartid), finns ett hundbad i Storsjön. Och man möter knarkare i gamla bilar, sett risiga husvagnar med rester efter avskalad koppartråd utanför osv så nog händer det mycket suspekt i dessa skogar.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte speciellt höga.

Ja jag tror att detta är ett nytt rekord i grymhet mot en kvinna i Sverige.
Fast närapå vardagsmat i Afghanistan...tyvärr...
Citera
2022-04-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det har inte kommit någon fakta i media
om gärninfsmannens identitet.
Uppfattar att det enbart är en trådsanning att det är en afghansk man som är skyldig,
det gäller att sålla agnarna från vetet även i denna tråd, däremot är det troligtvis så att kvinnan har afghansk bakgrund o hon uppges vara flykting.

Hmm ja, bor i Avesta iallafall och det är vad som sägs häromkring. Men det återstår att se då vad som händer i det här fallet. Det känns ju som så, då ingen vet namn och identitet på GM - hade det varit en någon uppfödd i lilla Avesta eller Norbergområdet hade man hört det efter någon timme. Det är så det går till här i hålan😬
Citera
2022-04-25, 17:38
Medlem
Skibladners avatar
Har det framkommit hur länge kvinnan har legat i gruvhålet?
Citera
2022-04-25, 17:38
Medlem
”Sverige idag” reportage idag, om ni missade så finns ju ”svt play”
Citera
2022-04-25, 17:40
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
”ett afghanskt språk”, vad fan är det?

Räddningsledare Nordström är tydligen ingen språkvetare.

Antagligen ville räddningsledaren inte säga att hon hade afghanskt utseende. Det är ju inte svårt att se om en person är afghan.

Men det är svårt att säga. I media. Rasistiskt rent utav. Så han förskönade och påstod att han tog det på språket.
Citera
2022-04-25, 17:43
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Hmm ja, bor i Avesta iallafall och det är vad som sägs häromkring. Men det återstår att se då vad som händer i det här fallet. Det känns ju som så, då ingen vet namn och identitet på GM - hade det varit en någon uppfödd i lilla Avesta eller Norbergområdet hade man hört det efter någon timme. Det är så det går till här i hålan😬
Vad sägs i din hemort ? Har du något mer konkret ?
Citera
2022-04-25, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedKorven
Nu missade du min poäng helt och hållet.
Jag ligger hellre i ett hål och tror att jag ska dö, tills jag vet att jag överlevde, än dör.

Strunta i diket och byt ut det mot ett gruvhål då. Om det känns bättre. Ena offret flög i en båge 3 km ut i skogen och hamnar i ett gruvhål i skogen och ligger där i 3 veckor och blir sedan räddad. Den andra dör. För att krydda till det lite extra kan överlevaren vara en man på 89 år och den döda kan vara en svensk blond flicka på 5 år som kallas solstrålen. Förstår du då vart jag vill komma? Utan uppsåt (att offret skall plågas) så är väl brotten lika vidriga kan jag tycka... Yttre omständigheter som är utanför offret och gärningsmannens grepp kan väl inte vara det som avgör hur hemskt något är? Fast det kanske bara är jag som tänker fyrkantigt. Jag vet inte. Men det är därför jag vill veta hur andra tänker och varför.

EDIT: Nu florerar det uppgifter ser jag att mannen visste att hon levde. Det blir förstås en helt annan sak då. Men det var inget vi visste då, när folk uttryckte detta. Och när jag skrev min fråga.. Det gjorde folk här innan man var säker på att det ens var ett brott. Jag var ganska tydlige med (tycker jag) att det var uppsåtet jag var ute efter.

Det är väl klart att det är värre att veta att någon vill döda dig och du mest sannolikt kommer dö av att antingen bli hittad vid liv och dödad eller dö pga väder osv än att vara med om en olycka. Det är värre att leva ett liv med en stalker som psykiskt misshandlar dig än att leva som normalt, det psykiska påfrestandet tär ju nått enormt på en.
Citera
2022-04-25, 17:46
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
Antagligen ville räddningsledaren inte säga att hon hade afghanskt utseende. Det är ju inte svårt att se om en person är afghan.

Men det är svårt att säga. I media. Rasistiskt rent utav. Så han förskönade och påstod att han tog det på språket.
Dari eller Pashtu. Sedan så ser ju inte pashtuner eller hazarer likadana ut. Hazarer kan väl likaväl tala persiska antar jag också. Många är ju från Iran.

Fanns tydligen sju språk till. Tror inte Pashtu är det vanligaste här så antagligen något av de andra.

Personen var kanske av invandrarursprung själv och uppfattade ord.
Senast redigerad av AdMortem 2022-04-25 kl. 17:49.
Citera
2022-04-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Bra att du har kommit in lite i tråden nu så du (kanske) kan förstå vad detta handlar om.
Det som många av oss misstänkte i ett tidigt skede. Du behöver inte skämmas över dina skrattande emojis.
Snyggt försök med härskartekniker. Du misstänkte inte ett skit i tråden. Du inser att jag har rätt och nu kan du inte kontra med annat än att du misstänkte hela tiden att han plågat henne? Okej. Grattis, tjena, lycka till osv Pinsamt.
Citera
2022-04-25, 17:49
Medlem
Citat:
Är också bekant med "hålor" så jag kan tänka mig att det kan vara någon som bor lite ensligt el bor
med sina föräldrar, men vet ju att i småbyarna så r det bäst att tro att galningen är den där främlingen- och ja ibland stämmer det ju- men inte alltid. Han kan ha hämtats diskret av en civilpolis och avspärra bostaden kanske inte behövs om överfall skett utomhus i skogen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in