2022-04-25, 16:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det tror jag faktiskt inte. Sannolikt trodde han att hon var från Afghanistan, baserat på utseende, det främmande språket och kanske också andra parametrar. Nog mer sannolikt än att han hör skillnaden mellan ”afghanska språk” och exempelvis arabiska eller kurdiska.
Den överväldigande majoriteten i Afghanistan pratar ett iranskt språk som dari, tadzjikiska, pashto eller beluchiska. Att skilja dessa från de likaledes iranska kurdiska språken kurmanji och sorani är knappast möjligt för någon utan egen språkkompetens i något iranskt språk, och än värre är det att skilja de i Afghanistan förekommande sydvästiranska språken från farsi, som mer eller mindre är samma språk som dari och tadzjikiska. Att höra om någon kommer från Iran eller Afghanistan bara på språket är alltså synnerligen besvärligt. Däremot kan också en svennebanan höra att det inte rör sig om arabiska eller något turkiskt språk om h*n har lite vana och gott fonetiköra, så om ett iranskt ursprung av det ena eller andra skälet är mindre troligt, kan det ligga nära till hands att bedöma språket som något med afghanskt ursprung.
Citera
2022-04-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Eller hur? Precis som om han inte skulle tagit den ifrån henne innan.
Sen osäkert om där funnits täckning om hon haft mobil.

Exakt. En del kopplar inte igång hjärnan innan dom börjar killgissa.
Citera
2022-04-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Nog inte ett random kräk, förmodligen någon i närmiljön.
Kanske make eller nån annan manlig som fått uppdrag att skaffa undan den oönskade. Att dom redan pejlat en misstänkt tyder väl på detta.

Telefonen avslöjar vart du varit. I en del fall även bilen.

De verkar komma från olika delar av Afghanistan, han utvisades och hon fick stanna. Tydligen ville han tvinga henne att gifta sig med honom och hon vägrade..

Klurar på om man i trakten haft utflykter med ny-anlända, alternativt om han arbetat inom skogsröjning, eftersom han kände till området.
Citera
2022-04-25, 16:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedKorven
Nu missade du min poäng helt och hållet.
Jag ligger hellre i ett hål och tror att jag ska dö, tills jag vet att jag överlevde, än dör.

Strunta i diket och byt ut det mot ett gruvhål då. Om det känns bättre. Ena offret flög i en båge 3 km ut i skogen och hamnar i ett gruvhål i skogen och ligger där i 3 veckor och blir sedan räddad. Den andra dör. För att krydda till det lite extra kan överlevaren vara en man på 89 år och den döda kan vara en svensk blond flicka på 5 år som kallas solstrålen. Förstår du då vart jag vill komma? Utan uppsåt (att offret skall plågas) så är väl brotten lika vidriga kan jag tycka... Yttre omständigheter som är utanför offret och gärningsmannens grepp kan väl inte vara det som avgör hur hemskt något är? Fast det kanske bara är jag som tänker fyrkantigt. Jag vet inte. Men det är därför jag vill veta hur andra tänker och varför.

EDIT: Nu florerar det uppgifter ser jag att mannen visste att hon levde. Det blir förstås en helt annan sak då. Men det var inget vi visste då, när folk uttryckte detta. Och när jag skrev min fråga.. Det gjorde folk här innan man var säker på att det ens var ett brott. Jag var ganska tydlige med (tycker jag) att det var uppsåtet jag var ute efter.
Bra att du har kommit in lite i tråden nu så du (kanske) kan förstå vad detta handlar om.
Det som många av oss misstänkte i ett tidigt skede. Du behöver inte skämmas över dina skrattande emojis.
Citera
2022-04-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Nja. OK - du har rätt. Det var det att slänga ned någon levande i ett 25 m djupt övergivet gruvhål i ödemarken som jag tyckte var makabert. Syftet var ju att kvinnan skulle dö och då tycker jag att det vore mer humant att döda henne först och sedan slänga med henne. Nu kanske det iofs slutar lyckligt och att hon i bästa fall klarar sig med bara psykiska men. Troligen dock både fysiska och psykiska men.

Han kanske gick dit då och då för att fråga om hon ångrat sig och gå med på giftemål? Sen när hon bett han dra, så kastar han sten på henne av ilska.
Citera
2022-04-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Bert
Jag fick berättat för mig att han hade kastat ner stora stenar när han kommit tillbaka och insett att hon fortfarande levde.

Varför finns inte påföljden strängt straffarbete i Sverige?

Hans straff skulle lämpligen vara att bära 30 kilos stenar 16 h/dygn 7 dagar i veckan under säg 20-25 års tid för att fylla igen gruvhål efter gruvhål. Ingen pardon om det så vore vinter -30 grader och om han tvingades krypa.

Blodmat, lever, griskött och lättöl som utfodring.
Senast redigerad av Konrad 2022-04-25 kl. 17:02.
Citera
2022-04-25, 17:00
Medlem
Ett riktigt monster ja. Förmodligen med så dåligt konsekvenstänk att han hade kommit tillbaka och klättrat ned för mer sex när lusten återvänt lite senare ...
Citera
2022-04-25, 17:01
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Hujedamig mig. Krossad Axel har hon, det som gör så extremt ont… Tänk svår smärta, kamp mot klockan, hunger, köld och ångesten… Usch man vill ju plåga mannen som gjort detta… Vilket monster 👹
Porr is a warning to those who say purpur has sons or daughters
Värsta som finns .. är geten. Alltid het på gröten..
Varför inte honom en trave pengar och skut honom när han vänder sig "hem"
Citera
2022-04-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
De verkar komma från olika delar av Afghanistan, han utvisades och hon fick stanna. Tydligen ville han tvinga henne att gifta sig med honom och hon vägrade..

Klurar på om man i trakten haft utflykter med ny-anlända, alternativt om han arbetat inom skogsröjning, eftersom han kände till området.

Intressant uppgift. Finns källa på det?

Man kan lära sig trakter väldigt bra trots att man inte har vuxit upp i trakten.
Många kan flera intressanta platser i andra delar av världen utan att ens bott där.
Citera
2022-04-25, 17:05
Medlem
notknapparens avatar
Från Expressen:

"Insatsledare Svante Nordström tror att lössnön på cirka en meter längst ner i gruvhålet kan ha dämpat fallet och gjort att kvinnan klarade sig.

– Vi var väldigt förundrade över hur hon kunnat klara det här fallet. Men att hon kom i väg på ett så pass bra sätt till lasarettet var det viktiga för vår del."

https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-hittad-i-gruvhal-man-anhallen-for-mord/
Citera
2022-04-25, 17:06
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigaz
Jag bor i Norberg och häpnas av denna sak, alltså det är så mycket som inte stämmer, Vad gjorde dom där? Det är ju liksom mitt ute i ingenstans, polisen säger att hon kan ha legat där ett tag, hur kan man ha sån tur att man just som det går en människa där (Hur det nu kan ens gå nån där är ju ett under) samlar kraft och skriker just då? Hade hon ingen mobil? Känns nästan som att om det nu var ett brott att gärningsmannen ångrat sig och "låtsades gå ut med hunden och ringde" inte vet jag men Alltså det är ju långt bort från civilisationen. Hittar det inte på kartor, men jag vet på ett ungefär vart det ligger. Bor väl inte någon i närheten heller. Alltså antingen har hon haft EXTREM tur eller så är det något annat. Nån som vill länka en karta där det är? När jag googlar på långgruvan Norberg så dyker inget upp, inte eniro ingenting. Kan ju ha att göra med att det inte längre finns.
Långgruvan ligger inne i skogen ganska nära Avesta även fast det tillhör Norbergs kommun och är inte utmärkt på någon karta. För att komma dit kör man in på en skogsväg och får gå sista biten där det finns en skylt med namnet Långgruvevägen. Någonstans utmed den vägen ligger gruvan och gruvhålet där kvinnan hittades.

https://stevesblogg.se/2016/february/langgruvan.html

https://gator.openalfa.se/gator/langgruvevagen-norbergs-kommun-vastmanlands-lan
Långgruvevägen, Norbergs kommun. Visa karta. så ser du var vägen går.
Senast redigerad av exoticspice 2022-04-25 kl. 17:09.
Citera
2022-04-25, 17:06
Medlem
muller25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Fagerstabladet skrev att hon troligen var/är flykting från Afghanistan.
Visst är det märkligt att gärningsmannen om han själv är flykting har så god lännedom om gruvhålet
vem kan tro att han hittar dit ut i ingenstans, för att dumpa sitt offer.
Mystiskt vem denne gärningsman är, ..hur i fridens namn vet han alls något om Bergslagens alla gruvhål
verkar konstigt...

Är förmodligen så att de varit dit på någon tur med kommunen i en minibuss och tittat. Vanligt att man visar upp kommunen för nyinflyttade invandrare. Därav har MGM koll på gruvhålen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in