2022-04-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newminority
Varför har jag så himla svårt att tro på detta. Det låter löjligt att ifrågasätta en sån här händelse.

Men nej ”30+ från Afghanistan en kvinna (inte ens sett någon kvinna bara ”pojkar” och en man förmodligen inte svensktalande, tar en tripp till detta gruvhål. Vid Bjurfors infarten hmm a inte utan bil isf.

Båda asylsökande nu med bil och körkort 🤔🤔 vad som sker när dem kommer fram 🤷‍♂️
Hon åker i, 25 meter fritt fall 2.5ggr 10ans hopptorn.. alltså KOM IGEN vi måste vara realistiska och inse att de inte blir ”några” krosskador..

Varför någon håller på så här eller vad som ligger bakom den här potentiella F.F men skumt från start. Även asylsökande blir saknade

Tänker att gruvan inte har en jämn vägg ner så det är möjligt att hon studsat på väggar som stack ut som små avsatser. Det var lite snö på botten så det dämpade fallet lite
Citera
2022-04-25, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
En matt, tunn och svag röst.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Räddningsledaren bedömer att kvinnan inte hade överlevt natten nere i gruvhålet."

https://fagerstanyheter.com/2022/04/25/kvinnan-som-dumpades-i-gruvhalet-kan-vara-afghansk-flykting/

Rösten ska ha varit väldigt matt och svag, tunn.

Osannolik tur hon har haft.
I 20- 25 års åldern bedömdes hon vara.

Inte undra på att hennes röst var väldigt matt, tunn och svag efter allt hon fått gå igenom.

Mycket glädjande att hon hittades för ytterligare en natt till i gruvhålet så hade hon inte överlevt. Tur att hon orkade att ropa på hjälp.
Citera
2022-04-25, 16:30
Medlem
halaltarzans avatar
Men det har inte framkommit var killen greps någonstans va?

Tycker mig följt med hyffsat i tråden.
Citera
2022-04-25, 16:31
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Såhär står det på brottsplats sthlm insta

https://www.instagram.com/p/CcxghznMtjNTmgFCJkX6A9pjivMrNzjg0byjZg0/

Den har jag läst och flera länkat den härinne.

Jag menade denna: https://fagerstanyheter.com/2022/04/25/kvinnan-som-dumpades-i-gruvhalet-kan-vara-afghansk-flykting/
Citera
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilken otroligt vidrig person.

Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Bert
Jag fick berättat för mig att han hade kastat ner stora stenar när han kommit tillbaka och insett att hon fortfarande levde.

Fy f*n vilken vidrig MGM om detta stämmer.

Att hon överlevde var verkligen inte den vidrige MGM förtjänst.
Citera
Medlem
in2lads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
”ett afghanskt språk”, vad fan är det?

Räddningsledare Nordström är tydligen ingen språkvetare.
I Afghanistan lever ett 25-tal olika etniciteter, de flesta med eget språk. Bl.a pushtu, urdu, farsi, dari, tadzjikiska, uzbesiska osv osv.
Citera
2022-04-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Var nånstans står det att hon är asylsökande? Hon kan ju ha uppehållstillstånd och snubben ville gifta till sig sitt tillstånd genom henne.

Kan du tala om för mig en enda skillnad som gör något annorlunda i det jag skrev om hon är asyl/inte asylsökande.

” uppehållstillstånd snubben vill para sitt uppehållstillstånd genom sig själv 🤔 abowwww nej med hon mena ja”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigaz
Jag bor i Norberg och häpnas av denna sak, alltså det är så mycket som inte stämmer, Vad gjorde dom där? Det är ju liksom mitt ute i ingenstans, polisen säger att hon kan ha legat där ett tag, hur kan man ha sån tur att man just som det går en människa där (Hur det nu kan ens gå nån där är ju ett under) samlar kraft och skriker just då? Hade hon ingen mobil? Känns nästan som att om det nu var ett brott att gärningsmannen ångrat sig och "låtsades gå ut med hunden och ringde" inte vet jag men Alltså det är ju långt bort från civilisationen. Hittar det inte på kartor, men jag vet på ett ungefär vart det ligger. Bor väl inte någon i närheten heller. Alltså antingen har hon haft EXTREM tur eller så är det något annat. Nån som vill länka en karta där det är? När jag googlar på långgruvan Norberg så dyker inget upp, inte eniro ingenting. Kan ju ha att göra med att det inte längre finns.

Ja gud vilken korkad brud som inte tänkte på att ta med sig mobilen efter att hon blev våldtagen men innan hon blev nerkastad i ett gruvhål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ser du ingen skillnad på att ligga skadad synlig i ett dike där folk passerar förbi och att ligga i ett gruvhål i skogen.
Vad skulle du välja?
Nu missade du min poäng helt och hållet.
Jag ligger hellre i ett hål och tror att jag ska dö, tills jag vet att jag överlevde, än dör.

Strunta i diket och byt ut det mot ett gruvhål då. Om det känns bättre. Ena offret flög i en båge 3 km ut i skogen och hamnar i ett gruvhål i skogen och ligger där i 3 veckor och blir sedan räddad. Den andra dör. För att krydda till det lite extra kan överlevaren vara en man på 89 år och den döda kan vara en svensk blond flicka på 5 år som kallas solstrålen. Förstår du då vart jag vill komma? Utan uppsåt (att offret skall plågas) så är väl brotten lika vidriga kan jag tycka... Yttre omständigheter som är utanför offret och gärningsmannens grepp kan väl inte vara det som avgör hur hemskt något är? Fast det kanske bara är jag som tänker fyrkantigt. Jag vet inte. Men det är därför jag vill veta hur andra tänker och varför.

EDIT: Nu florerar det uppgifter ser jag att mannen visste att hon levde. Det blir förstås en helt annan sak då. Men det var inget vi visste då, när folk uttryckte detta. Och när jag skrev min fråga.. Det gjorde folk här innan man var säker på att det ens var ett brott. Jag var ganska tydlige med (tycker jag) att det var uppsåtet jag var ute efter.
Senast redigerad av KallemedKorven 2022-04-25 kl. 16:37.
Citera
2022-04-25, 16:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelspektal
Nog få personer som inte är väldigt nära bekanta med ett språk som kan identifera det. Men har man hört en språkfamilj en del så kan man ändå höra att det förmodligen är ett språk från den språkfamiljen.

Afghanskt språk innebär gissningsvis just ett språk som talas i Afghanistan, finns omkring 40 stycken som talas där. Men mest troligt syftar det nog på specifikt pashto och dari som pratas av de flesta och tillhör samma språkfamilj.

Det tror jag faktiskt inte. Sannolikt trodde han att hon var från Afghanistan, baserat på utseende, det främmande språket och kanske också andra parametrar. Nog mer sannolikt än att han hör skillnaden mellan ”afghanska språk” och exempelvis arabiska eller kurdiska.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in2lad
I Afghanistan lever ett 25-tal olika etniciteter, de flesta med eget språk. Bl.a pushtu, urdu, farsi, dari, tadzjikiska, uzbesiska osv osv.

Ja..?
Citera
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Bert
Jag fick berättat för mig att han hade kastat ner stora stenar när han kommit tillbaka och insett att hon fortfarande levde.

Inte förvånad när han insett att hon levde. (Om nu det stämmer att han gjorde så)
Varför annars gå förbi igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in