Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Ser du ingen skillnad på att ligga skadad synlig i ett dike där folk passerar förbi och att ligga i ett gruvhål i skogen.
Vad skulle du välja?
Nu missade du min poäng helt och hållet.
Jag ligger hellre i ett hål och tror att jag ska dö, tills jag vet att jag överlevde, än dör.
Strunta i diket och byt ut det mot ett gruvhål då. Om det känns bättre. Ena offret flög i en båge 3 km ut i skogen och hamnar i ett gruvhål i skogen och ligger där i 3 veckor och blir sedan räddad. Den andra dör. För att krydda till det lite extra kan överlevaren vara en man på 89 år och den döda kan vara en svensk blond flicka på 5 år som kallas solstrålen. Förstår du då vart jag vill komma? Utan uppsåt (att offret skall plågas) så är väl brotten lika vidriga kan jag tycka... Yttre omständigheter som är utanför offret och gärningsmannens grepp kan väl inte vara det som avgör hur hemskt något är? Fast det kanske bara är jag som tänker fyrkantigt. Jag vet inte. Men det är därför jag vill veta hur andra tänker och varför.
EDIT: Nu florerar det uppgifter ser jag att mannen visste att hon levde. Det blir förstås en helt annan sak då. Men det var inget vi visste då, när folk uttryckte detta. Och när jag skrev min fråga.. Det gjorde folk här innan man var säker på att det ens var ett brott. Jag var ganska tydlige med (tycker jag) att det var uppsåtet jag var ute efter.