2022-04-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Tack för denna artikel.

”Räddningsledaren bedömer att kvinnan inte hade överlevt natten nere i gruvhålet.”

Nedkylning är absolut livsfarligt för hjärtat. Vårdat en person som hade 24 grader och den personen fick värmas upp extremt försiktigt, hen fick hjärtarytmier och även hjärtstopp. Kallas pansarhjärta när det sakteligen fryses ned. Stackars parvel vilken kämpe. Afghanska kvinnor har nog varit med om mycket i hemlandet, vilken mardröm att stöta på ett kräk i Sverige när hon lyckats fly.
Citera
2022-04-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja, det finns inget ”afghanskt språk”, precis som det inte finns något ”belgiskt språk”.

Antagligen för att han tror att hon kan från Afghanistan. Vilket säkert kan stämma med.
Men löjlig grej att haka upp sig på i sammanhanget. För vem som helst som inte är pedant är det ju rätt rimligt att förstå att vad som åsyftas är att BO pratade ett språk som talas i synnerhet i Afghanistan men man kunde inte säga exakt vilket och poängen var väl att antyda att BO sannolikt är från Afghanistan. Varken mer eller mindre.
Citera
2022-04-25, 16:48
Medlem
Stod väl att det var ett område där folk promenerade , cyklade , sprang … ett område för motionärer . Har inte läst hela tråden och tidningarna är ännu förtegna , kan hon varit ute och motionerat och han hittat henne så ? Inte första ggr det händer i så fall 😕
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Fagerstabladet skrev att hon troligen var/är flykting från Afghanistan.
Visst är det märkligt att gärningsmannen om han själv är flykting har så god lännedom om gruvhålet
vem kan tro att han hittar dit ut i ingenstans, för att dumpa sitt offer.
Mystiskt vem denne gärningsman är, ..hur i fridens namn vet han alls något om Bergslagens alla gruvhål
verkar konstigt...

Internet är en bra källa om man vill veta nånting.
Citera
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rekord i grymhet mot en kvinna i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jaha, där ser man. Inte svenskar vare sig offer eller gärningsman. Hur höga odds var det på det?

Det här måste väl ändå varit någon form av nytt rekord i grymhet mot en kvinna i Sverige?

Inte speciellt höga.

Ja jag tror att detta är ett nytt rekord i grymhet mot en kvinna i Sverige.
Citera
2022-04-25, 16:51
Medlem
ambivalensias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har helt rätt.

Detta är verkligen ett riktigt monster. En djäfvul i människohamn som det hette förr i tiden.

Djäfvulen ska inte sitta i fängelse, han ska ner i gruvan där hon låg. En brödskiva och 20 tegelstenar om dagen tills han tystnar för gott.

Någon här måste väl veta på ett ungefär hur länge hon legat i gruvan?
Citera
2022-04-25, 16:52
Medlem
Varför står det ingenstans hur länge hon varit i gruvhålet innan hon hittades?.. Bara ”En längre tid” står det överallt.
Citera
Medlem
Man anhållen på sannolika skäl för försök till mord och våldtäkt

Man anhållen på sannolika skäl för försök till mord och våldtäkt.

https://sverigesradio.se/artikel/man-anhallen-for-mordforsok-kvinna-hittades-i-gruvhal

Åklagarens pressmeddelande:

En man har anhållits misstänkt för våldtäkt och försök till mord. Den kvinna som utsatts hittades i fredags kväll i ett gruvhål i Norberg.
Mannen är anhållen på sannolika skäl. Utredningen pågår med förhör och tekniska undersökningar.

Av hänsyn till utredningen kan jag inte lämna ytterligare information om ärendet, säger kammaråklagare Ann-Sofie Trossing, som är förundersökningsledare.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2022/april/man-anhallen-for-forsok-till-mord-i-norberg/

”Långgruvan utanför Norberg hörde kvinnans rop på hjälp från gruvhålet. Räddningsinsatsen för att få upp kvinnan tog tre timmar och bland annat fick räddningstjänsten hjälp av sjöräddningen.”

https://svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/kvinna-hittades-i-gruvhal-i-norberg-man-anhallen-for-forsok-till-mord

”En av våra brandmän får rappellera ner sig i hålet och ser då att det är en kvinna som ligger där nere i hålet. Hon är ordentligt skadad och nedkyld, säger han.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6rlzQ/forst-pa-plats-vid-gruvhalet-brukar-inte-sluta-sa-val
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Nedkylning är absolut livsfarligt för hjärtat. Vårdat en person som hade 24 grader och den personen fick värmas upp extremt försiktigt, hen fick hjärtarytmier och även hjärtstopp. Kallas pansarhjärta när det sakteligen fryses ned. Stackars parvel vilken kämpe. Afghanska kvinnor har nog varit med om mycket i hemlandet, vilken mardröm att stöta på ett kräk i Sverige när hon lyckats fly.

Nog inte ett random kräk, förmodligen någon i närmiljön.
Kanske make eller nån annan manlig som fått uppdrag att skaffa undan den oönskade. Att dom redan pejlat en misstänkt tyder väl på detta.

Telefonen avslöjar vart du varit. I en del fall även bilen.
Vägkameror och privata kameror töms på info.
Senast redigerad av 53....so what 2022-04-25 kl. 16:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag förväntar mig inte att en språkvetare ska göra bedömningar som faller på räddningsledarens profession.

LOL. Högsta prio att flyga in en språkvetare. Kanske skulle ha vinschat ner honom från helikoptern först av alla.
Citera
2022-04-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hoppas att hon inte brutit ryggen, armar och ben brukar ju kunna läka, värre med ryggmärgen.

Hujedamig mig. Krossad Axel har hon, det som gör så extremt ont… Tänk svår smärta, kamp mot klockan, hunger, köld och ångesten… Usch man vill ju plåga mannen som gjort detta… Vilket monster 👹
Citera
2022-04-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedKorven
Varför då? Jag förstår inte.
Jag har sett flera liknande inlägg i detta fall. Vad är det som är så speciellt med detta?
Hon överlevde ju. Kvinnor blir ju våldtagna och mördade hela jäkla tiden. Vad är det med detta som är så makabert, till skillnad mot dom andra fallen?
Balkongknuff, styckmord, mord/våldtäkter?
I det här fallet borde det ju vara tvärt om. Hon lever ju, alltså var inte våldet lika brutalt och direkt som i andra fall där dom tvärdött.

Missförstå mig inte nu. Det är vidrigt.
Jag förstår bara inte varför folk blir så störda av detta, mer än andra brott mot kvinnor? Vi har inga detaljer, vi vet ingenting mer än att hon var vid liv och i sådant skick att hon kan skrika. Varför är det värre än alla andra fall?

Nja. OK - du har rätt. Det var det att slänga ned någon levande i ett 25 m djupt övergivet gruvhål i ödemarken som jag tyckte var makabert. Syftet var ju att kvinnan skulle dö och då tycker jag att det vore mer humant att döda henne först och sedan slänga med henne. Nu kanske det iofs slutar lyckligt och att hon i bästa fall klarar sig med bara psykiska men. Troligen dock både fysiska och psykiska men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in