2022-04-25, 15:16
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Godlynte, omtenksomme og inkluderende mennesker er "mat for mons" for psykopater.
Noe sier meg likevel at AE sosialt sett har hatt et "overtak" på sin mann på grunn av sin
omgjengelighet og sitt vinnende vesen, og at dette har gitt ekstra næring til sjalusien hans.

Han prøvde vel å kue henne sosialt, men lyktes ikke så godt med det, dermed måtte han
også ty til økonomisk undertrykking for å innskrenke hennes spillerom og muligheter.
Når denne metoden omsider også lot til å feile, benyttet han den siste muligheten han hadde
igjen i den forkvaklede verktøykassen sin - overlagt drap.

Ja, de går etter folk som er veldig omtenksomme og omsorgsfulle. Folk som gjerne har høy toleransegrense for merkelig adferd. De er som en hyene som peker seg ut et offer som vil gjære minst motstand.
Det er slik de er. Prøver psykisk, økonomisk undertrykking. Hvis ikke det hjelper, så drar de fram empatikortet, og prøver å få offeret til å syntes synd i seg. Da kan de late som at de kanskje har fått kreft osv.
På den måten lures offeret til å bli. Når dette kortet ikke fungerer lengre, så har de stort sett bare et kort igjen. Døden.
Jeg bruker å si at de har tre spillekort. Det er undertrykking, dette empatikortet, og truende/voldelig adferd.
Citera
2022-04-25, 15:26
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Jeg bruker å si at de har tre spillekort. Det er undertrykking, dette empatikortet, og truende/voldelig adferd.

Undertrykking utøves gjerne ved å veksle mellom de to siste. Gulrot og pisk.
Hensikten er vel å få offeret til å tro at de kan være trygg så lenge psykopaten får bestemme.

TH vet hva han snakker om:

“Hagen har, i likhet med politiet, brukt mye tid på å studere og analysere innholdet i brevet. Han mener at det brukes noen «voldsomme fryktbilder» blandet med noen beroligende fraser. «Pisk og gulrot, med hovedvekt på pisk», skriver han.”
Citera
2022-04-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Arbeid i hjemmet kan medføre at en formuesgjenstand er ervervet i fellesskap. Les Husmordommen i Rt. 1975 s. 220. Les særlig det som står på s. 226 og 227.

Javel. Jeg har ikke abonnement så ingen tilgang for meg.

Men, ut fra det du skriver så antar jeg at "gammel" ekteskapslov fordelte formuesgjenstander ervervet i fellesskap likt mellom ektefellene, iallfall etter den såkalte Husmordommen.

Og at TH underkjente AEs innsats, ved å selv, og urettmessig, ta særeie på formue som var ervervet i fellesskap, og som skulle deles likt ved skilsmisse.

Uansett, ved en eventuell skilsmisse, ville hans tyveri av felleseie bli oppdaget. AE hadde rett på halvparten av reelle verdier i selskapene hans per august 1987.

Og, uansett hva slags konkret beløp han skulle ha overført til henne i 1987, om han hadde fulgt loven og kjøpt henne ut av selskapene. Så har han de facto underslått og forvaltet hennes penger, sammen med sine egne. Og skylder henne renter og rentesrenter.

Da det i ettertid er umulig å skille hennes penger fra hans, må hun ha rett til samme avkastning på verdiene som han har hatt. Ergo, hun hadde rett til halvparten av formuen. Og hennes livsarvinger har i dag rett til halvparten av formuen. Dagens formue. Nå er den vel oppe i 2,4 milliarder. Anslagsvis.
Citera
2022-04-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Arbeid i hjemmet kan medføre at en formuesgjenstand er ervervet i fellesskap. Les Husmordommen i Rt. 1975 s. 220. Les særlig det som står på s. 226 og 227.
Jepp, og den har presedens.
https://www.domstol.no/no/hoyesterett/om/historie/hoyesterett-200-ar/husmordommen/?_t_id=K-uDxO3pEznSmoYIHgCh7g%3d%3d&_t_uuid=0eoVkxfxTZ2CUir n278oIA&_t_q=Husmordommen&_t_tags=language%3ano%2c siteid%3a71de38af-a480-4398-8859-281b9c66a552%2candquerymatch&_t_hit.id=Domstolno_F eatures_OldDomstol_Pages_Article_ArticlePage/_2c01a687-1389-4641-ad83-5f5a97ad22f6_no&_t_hit.pos=1
Senast redigerad av Ittno 2022-04-25 kl. 15:44.
Citera
2022-04-25, 15:41
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Undertrykking utøves gjerne ved å veksle mellom de to siste. Gulrot og pisk.
Hensikten er vel å få offeret til å tro at de kan være trygg så lenge psykopaten får bestemme.

TH vet hva han snakker om:

“Hagen har, i likhet med politiet, brukt mye tid på å studere og analysere innholdet i brevet. Han mener at det brukes noen «voldsomme fryktbilder» blandet med noen beroligende fraser. «Pisk og gulrot, med hovedvekt på pisk», skriver han.”

Ja, det er nok slik de opererer. De prøver å få offeret til å tvile på seg selv, og at psykopaten må være der som en slags veileder. De prøver også å isolere offeret. Sette venner opp imot hverandre, eller på forskjellig vis gjøre sånn at venner men også familie trekker seg unna.
Psykopater er vel forskjellige som alle oss andre, men med undertrykking tenker jeg også på dette med ren psykisk terror. Latterliggjøring, trakassering osv. Offeret blir da sint eller føler skam.
Og så tar psykopaten fram dette empatikortet, altså at offeret skal syntes synd i psykopaten for at de nettopp hadde vært så sint på han. Da går offeret plutselig fra å være sint til lei seg. Hvis offeret ikke blir lei seg, så kan psykopaten bli rasende og tar frem trusselkortet. Og da blir offeret redd.
Så på få minutter kan psykopaten få offeret til å være sint, lei seg og redd. Sjongelerer med andres følelser slik at de selv kan føle seg på topp. Forferdelige mennesker det der.
Har også en mistanke om at både Svein fra Jemtlandsaken, og denne Bjarte fra Dung-Larsen-saken er slik, men det er ikke like mye info som er kommet ut om dem til at jeg kan vite sikkert.
Citera
2022-04-25, 15:51
Medlem
Citat:
Nei Det har de ikke sagt, da har du misforstått igjen.
De har sagt at de mener at AE forsvant en gang etter kl.9.14 og rett før kl.10.00.
De har sagt at TH kom på jobb kl.09.08, og at de på et tidspunkt mistet kontrollen over hvor han var. "Han kan være et sted i bygningen, han kan være andre steder", sa de.
Alibisamtalene kan uansett være et setup, det vet vi ikke. Dette med 9.14 er lenge siden, det kan hende at de mener noe annet enn det de gjorde den gang.
Uansett om TH har alibi, så gjør ikke det at han automatisk er uskyldig.
Han kan like fullt være bakmannen. Politiet mener jo at TH ventet på den bilen.
Så, hva er det du mener som politiet er enige med deg i som peker på THs uskyld?

Jeg skal være enig med deg i at han har mer kontroll hvis han gjør alt alene, men det betyr ikke at han ikke er bakmann uansett. Han fikk psykiske problemer i 1993, og da overlot han roret til GHH, så det betyr jo at han stoler på noen.

Du sier at du er her for å finne ut hva som har skjedd, men det er jo klart nå at du er her for å dreie fokuset vekk fra TH. Når dine innlegg er så vektløse som de jo er, så er det jo ikke rart om man lurer på om du får betalt for å skrive her. For hvis agendaen er å få nye brukere til å tro at TH er uskyldig, så er arbeidet forgjeves.

Nei, det er du som har misforstått. Fra TV2.no:

Politiet mener TH har hatt rollen som "bestiller".

Citat:
Politiet har brukt mye tid på å undersøke alle Tom Hagens bevegelser den dagen.

De mener flere bevis tilsier at Hagen var på jobb da kona forsvant.
Likevel mener politiet at han har vært involvert i den kriminelle handlingen.

Ja, TH kan ha hatt medhjelpere. Men da har han altså ingen kontroll på noe som helst i denne saken. Han vet ikke hvor grundige forberedelsene har vært. Han vet ikke om disse medhjelperne kan ha gjort tabber som gjør at de blir avslørt, som igjen fører til at han selv blir avslørt.
Citera
2022-04-25, 16:11
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Nei, det er du som har misforstått. Fra TV2.no:

Politiet mener TH har hatt rollen som "bestiller".

Ja, TH kan ha hatt medhjelpere. Men da har han altså ingen kontroll på noe som helst i denne saken. Han vet ikke hvor grundige forberedelsene har vært. Han vet ikke om disse medhjelperne kan ha gjort tabber som gjør at de blir avslørt, som igjen fører til at han selv blir avslørt.

Jeg har også den oppfatningen av at politiet heller mer mot at TH er bakmann/bestiller, enn at han har gjort absolutt alt selv, og jeg har ikke sagt noe annet. Jeg snakker bare om at mulighetene i teorien er til stede. Dette er jo noe som også politiet underbygger.
Med andre ord kan vi lese ut fra artikler og bilder at nord-veggen av futurum, altså den nordlige veggen av kontorfløyen, ikke er kameraovervåket, eller at de ihvertfall ikke var det ved det tidspunktet. Ellers kan vi se på bilder at samtlige soner rundt bygget er fullstendig kameraovervåket.
Ingen kontroll? Han har vel satt seg inn i og kontrollert at en medhjelper vet hva han holder på med, tror du ikke det? Eller at han stoler på et evt mellomledd. Som jeg sa, TH ga roret til GHH når han falt inn i denne depresjonen sin. Tror du ikke TH stolte på GHH da?
Citera
2022-04-25, 16:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ingen kontroll? Han har vel satt seg inn i og kontrollert at en medhjelper vet hva han holder på med, tror du ikke det? Eller at han stoler på et evt mellomledd. Som jeg sa, TH ga roret til GHH når han falt inn i denne depresjonen sin. Tror du ikke TH stolte på GHH da?

Dette med genuin tillit tror jeg er vanskelig for personer av THs karakter.
Han forventer nok en slags tillit fra dem han omgir seg med, men har neppe særlig
tillit å gi tilbake. Derav behovet for å kontrollere og manipulere. Straff og belønning. Pisk og gulrot.
Citera
2022-04-25, 16:32
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Dette med genuin tillit tror jeg er vanskelig for personer av THs karakter.
Han forventer nok en slags tillit fra dem han omgir seg med, men har neppe særlig
tillit å gi tilbake. Derav behovet for å kontrollere og manipulere. Straff og belønning. Pisk og gulrot.

Ja, det skal i følge et vitne ta mange år å få THs tillit.
I dette tilfellet trenger han nok kanskje mer enn bare å ha tillit.
Han har vel kanskje manipulert medhjelper til å tro at AE kanskje var i ferd med å ødelegge livet hans og stikke av med pengene, og at hun kanskje har vært utro igjen, og at hun måtte stoppes.
Ser for meg at det er folk som står TH svært nært som har vært med på dette. Kanskje MB, VE, broren, og en til. Folk som han har kjent i mange år.
Citera
2022-04-25, 16:46
Medlem
Citat:
Jeg har også den oppfatningen av at politiet heller mer mot at TH er bakmann/bestiller, enn at han har gjort absolutt alt selv, og jeg har ikke sagt noe annet. Jeg snakker bare om at mulighetene i teorien er til stede. Dette er jo noe som også politiet underbygger.
Med andre ord kan vi lese ut fra artikler og bilder at nord-veggen av futurum, altså den nordlige veggen av kontorfløyen, ikke er kameraovervåket, eller at de ihvertfall ikke var det ved det tidspunktet. Ellers kan vi se på bilder at samtlige soner rundt bygget er fullstendig kameraovervåket.

Du skrev nettopp at jeg hadde misforstått, når jeg skrev at "politiet mener AE ble utsatt for forbrytelsen da TH var på jobb." Men nå er vi altså enige. Det vil alltids finnes en teoretisk mulighet for det ene eller det andre, men politiet mener at TH har alibi. De kjenner nok også til nordveggen av Futurumbygget.

Jeg tviler på at TH hadde stolt på at dette kryptoopplegget var umulig for politiet å nøste opp i, men jeg skjønner at du er av en annen oppfatning. Å sammenligne det med da TH ga roret til GHH, med arbeidsoppgaver begge var kjente med, blir jo feil. Konsekvensene for TH hvis medhjelperne i en drapssak ikke har gjort jobben grundig nok, er livsvarig fengsel.
Citera
2022-04-25, 17:02
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Du skrev nettopp at jeg hadde misforstått, når jeg skrev at "politiet mener AE ble utsatt for forbrytelsen da TH var på jobb." Men nå er vi altså enige. Det vil alltids finnes en teoretisk mulighet for det ene eller det andre, men politiet mener at TH har alibi. De kjenner nok også til nordveggen av Futurumbygget.

Jeg tviler på at TH hadde stolt på at dette kryptoopplegget var umulig for politiet å nøste opp i, men jeg skjønner at du er av en annen oppfatning. Å sammenligne det med da TH ga roret til GHH, med arbeidsoppgaver begge var kjente med, blir jo feil. Konsekvensene for TH hvis medhjelperne i en drapssak ikke har gjort jobben grundig nok, er livsvarig fengsel.

"Mener at han har alibi", er ikke det samme som at "han har alibi", slik som du skreiv.
Poenget var at det ikke var 100 % sikkert at han var på jobb f.eks. kl 09.40. Han kan ha sneket seg ut bakveien.
Politiet har sagt: "På et tidspunkt mister vi kontroll på hvor han er. Han kan være i bygget, han kan være andre steder." Det er bare noe som vi må ha i mente.
Jo, du kan si at konsekvensene er livsvarig fengsel, men på en annen side ble også konsekvensene tap av en milliard, tap av sitt psykopatoffer som han eide, og tap av sin sosiale status, som han jo skreiv om i bøkene. Dette var noe som var svært viktig for TH. Og han skreiv jo også at "noe må gjøres".
Citera
2022-04-25, 17:22
Avslutad
Citat:
Uansett hvilke utfordringer TH hadde på den tiden 1993/94, når han lot GHH overta "skuta", så kan man snu på det, og peke på at TH i den tiden vurderte at penger ikke betydde alt.
Mange ville fortsatt med å gå på jobb, helt til de lå paddeflat (tvangsinnlagt). Mennesker som prioriterer slik, tenker penger trumfer alt. Og mener at de som kommer i veien for deres agenda, fortjener ingen respekt. Slike holdninger er typisk for THs generasjon. Men altså ikke typisk for TH tydeligvis. Mange i den aldersgruppen søker aldri psykiatrisk hjelp, og blir derfor uforbedrelig.

Sånn sett så tyder det på at TH har evnen til å slippe kontrollen i noen sammenhenger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in