Citat:
Ursprungligen postat av
LH07
Arbeid i hjemmet kan medføre at en formuesgjenstand er ervervet i fellesskap. Les Husmordommen i Rt. 1975 s. 220. Les særlig det som står på s. 226 og 227.
Javel. Jeg har ikke abonnement så ingen tilgang for meg.
Men, ut fra det du skriver så antar jeg at "gammel" ekteskapslov fordelte formuesgjenstander ervervet i fellesskap likt mellom ektefellene, iallfall etter den såkalte Husmordommen.
Og at TH underkjente AEs innsats, ved å selv, og urettmessig, ta særeie på formue som var ervervet i fellesskap, og som skulle deles likt ved skilsmisse.
Uansett, ved en eventuell skilsmisse, ville hans tyveri av felleseie bli oppdaget. AE hadde rett på halvparten av reelle verdier i selskapene hans per august 1987.
Og, uansett hva slags konkret beløp han skulle ha overført til henne i 1987, om han hadde fulgt loven og kjøpt henne ut av selskapene. Så har han de facto underslått og forvaltet hennes penger, sammen med sine egne. Og skylder henne renter og rentesrenter.
Da det i ettertid er umulig å skille hennes penger fra hans, må hun ha rett til samme avkastning på verdiene som han har hatt. Ergo, hun hadde rett til halvparten av formuen. Og hennes livsarvinger har i dag rett til halvparten av formuen. Dagens formue. Nå er den vel oppe i 2,4 milliarder. Anslagsvis.