Okej. Ja, linslus var kanske inte rätt ord. Poängen var att Flugan med sin supporterskara och hennes (tydligen) charmerade personlighet får mer cred för prestationer än Heidi. Håller som sagt Heidi snäppet före i sportsliga framgångar.
Är det inte snarare så att Heidi får oförtjänt lite cred för sina prestationer och oförtjänt mycket skit för sin personlighet/hur hon är utanför spåret?
Personligen hör jag till bägges supporterskara ska tilläggas. Man kanske ska byta profilbild till nån på Heidi?
När man ser resultatlistan från dagens ”Swedish league” tävling i orientering så inser man hur starka kopplingarna mellan sporterna är (men de var väl starkare ”förr”):
1. Hanna Lundberg (som ju körde JVM i längdåkning, i orientering är hon nog redan topp tre i världen bland seniorer)
2. Lisa Risby (Maries dotter)
3. Sara Hagström (Johannas storasyster)
Den brukar vara starkare åt andra hållet, känns alltid som att det är 10-15 "orienterare" högt upp i listorna när det är Sverigecup.
Flyttar diskussionen hit.
Jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna bedöma vad som är orsaken till den svaga insatsen i OS, men om den förklaringen stämmer så är det väl ett sätt att säga att det finns för lite kunskap kring höghöjdsträning/-effekter i landslaget (och inom svensk längdskidåkning i allmänhet)? Eller är det Covid som ställt till det?
Jag är lite tveksam till teorin eftersom Wille och Jonna lyckas bra i OS och det var väl inget speciellt med just deras uppladdning? Sen fortsatte de att prestera efter OS och i Falun lossnade det ju även för Calle.
Det beror väl lite på vilken syn man har på vad som krävs att för att prestera på (riktig hög) höjd. Och här har man väl olika uppfattningar i Sverige och Norge. I Sverige sysslar man höghöjdanpassning (acklimatisering) medan man i Norge sysslar med höghöjdsuppladdning. Och jag tror att på den riktigt höga höjden som OS avgjordes på så räcker det inte med höghöjdsanpassning utan att det krävs höghöjdsuppladdning och detta är ett av de tyngsta skälen till Sverige underpresterade på OS.
Den norska modellen för hög höjd - om jag förstått det rätt - går ut på att man skall ligga på höjd under tre treveckorsperioder under ett år eller ännu hellre under 100 dygn på ett år. Och detta måste ske under flera år och inte bara under ett år, minst under tre år före ett mästerskap som går på hög höjd. Nu riktades det kritik mot den norska landslagsledningen för att man inte följt denna modell inför OS och att man missat i förberedelserna på flera sätt. Dock skall man veta att Johaug har legat på egna höghöjdsläger (utöver det norska landslagets läger) och hon var ju den norska åkaren som lyckades bäst på OS. Och det sägs att de finska stjärnorna legat mycket på hög höjd de senaste åren.
Även om Jonna och Poromaa lyckades bra på OS så tror jag det är riktigt att hävda svenska laget som helhet underpresterade på OS pga för dåliga höghöjdsförberedelser (tillsammans med för dåliga skidor och miss i formtoppningen). Jonna och Poromaa var uppenbarligen i riktigt bra form. Jonna var antagligen i sitt livs bästa form och tillsammans med den höghöjdsanpassning hon fick på höghöjdslägret så räckte det för att hon skulle prestera så bra som hon gjorde. Hon åkte ju också så bra tack vare hennes enorma styrka (vilket gjorde att hon kunde hålla i tekniken mycket bättre än hennes konkurrenter) snarare än pga uthållighet (stark motor).
Då förstår jag bättre vad du menar även om jag fortfarande inte håller med
Även om deras meriter är oerhört jämna med t.ex 4 individuella medaljer i var håller jag Östberg högre. Hon har mästerskapsmedalj i alla 4 individuella discipliner jämfört med Wengs 2.
Fler segrar i världscupen i flera olika discipliner jämfört med Weng. Weng har inga pallplatser i mästerskap och inga världscupssegrar i lopp med intervallstart.
Framförallt Seefeld var ju ett fantastiskt mästerskap för Östberg. Hon tog fem medaljer där
(Johaug tog fyra och Frida tre). Men det var ju efter den säsongen problemen började för henne.
Diverse antagningar till utbildningar (skidgymnasier, elitmiljöer på högskolenivå) är nu klara. Noterar att Minna Mikaelsson börjar på skidgymnasiet i Sollefteå och Alvar Myhlback på skidgymnasiet i Torsby. När det gäller elitutbildningsmiljöerna så är Edvin Anger och Hanna Lundberg antagna till Dalarna Sports Academy (alltså inte Mittuniversitetet för Anger trots att han tävlar för Åsarna men han kanske bor kvar i Dalarna).
Diverse antagningar till utbildningar (skidgymnasier, elitmiljöer på högskolenivå) är nu klara. Noterar att Minna Mikaelsson börjar på skidgymnasiet i Sollefteå och Alvar Myhlback på skidgymnasiet i Torsby. När det gäller elitutbildningsmiljöerna så är Edvin Anger och Hanna Lundberg antagna till Dalarna Sports Academy (alltså inte Mittuniversitetet för Anger trots att han tävlar för Åsarna men han kanske bor kvar i Dalarna).
Lundberg till DSA var ju lite intressant. Jag gjorde en djupare jämförelse med fjolårets antagna:
2022
Dala Sports Academy
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Anton Persson , Falun-Borlänge SK
Carl-Christian Halfvarsson, Sågmyra SK
Edvin Anger, Åsarna IK
Ella Olsson, Högbo GIF
Emil Danielsson, Högbo GIF
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Gustav Eriksson, IFK Mora SK
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Hanna Lundberg, Luleå Gjutarens IF
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Karl-Johan Westberg , Borås SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Louise Lindström, Falun-Borlänge SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Maria Nordström, Borås SK
Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Simon Andersson, Falun-Borlänge SK
Truls Gisselman, Rehns BK
Umeå universitet
Alexander Melin, Sundbybergs IK
Jonathan Edman, IFK Umeå
Ebba Stenman, IFK Umeå
Elsa Wallin, Högbo GIF
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Ella Georgsson , Högbo GIF
Evelina Niemi, Kalix SK
Joel Ernstsson, Rehns BK
Johan Herbert, IFK Mora SK
John Hermansson, IFK Mora SK
Linn Tapani, Kiruna Skidor
Magdalena Nilsson, IFK Umeå
Maja Årebäck, Hudiksvalls IF
Maja-Lina Sande, Gällivare Skidallians
Petter Gaarder Dahl, Trillevallens sK
Saga Nilsson, Skellefteå SK
Simon Stenberg, Kalix SK
Simon Karlsson, IFK Umeå
Mittuniversitetet, Östersund
Adam Persson, Östersunds sK
Adam Gillman, Garphyttans IF
Alicia Persson, Stockviks SF
Axel Ekström, IFK Mora SK
Carl Rune, Täby IS
Ebba Karlsson, Täby IS
Elin Andersson, We Sports Club
Gabriel Söderqvist, Storvreta IK
Gustav Kvarnbrink, Åsarna IK
Hugo Jacobsson, Falun-Borlänge SK
Ida Nilsson, Bergeforsens SK
Ingrid Hallquist, Åsarna IK
Jenny Solin, Sollefteå sK
Johan Ekberg, Nacka Värmdö SK
Linda-Louise Köld Johansson, Rehns BK
Lisa Vinsa , Piteå Elit
Marcus Ruus, Åsarna IK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Måns Skoglund , Täby IS
Olle Andersson, Ulricehamns IF
Olof Jonsson, Trillevallens sK
Seth Gustafsson, Grava SK
Tilde Bångman, Offerdals SK
Viktor Brännmark, Piteå Elit
2021
Dala Sports Academy
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Anton Persson, SK Bore
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Filip Danielsson, SK Bore
Frida Erkers, IFK Mora SK
Gabriel Thorn, SK Bore
Georg Ersson, IF Strategen
Karl-Johan Westberg, Borås SK
Leo Johansson, Falun Borlänge SK
Louise Lindström, Falun Borlänge SK
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Moa Hansson, Landsbro IF
Moa Molander, Falun Borlänge SK
Moa Olsson, Falun Borlänge SK
Samuel Oskarsson, IFK Mora SK
Simon Andersson, Falun Borlänge SK
Umeå universitet
Ebba stenman, Älvsby IF
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Ella Georgsson, Högbo GIF
Elsa Wallin, Högbo GIF
Joel Ernstsson, Rehns BK
Jonathan Edman, IFK Umeå
Maja Majbäck, Kiruna skidor
Maja Årebäck, Bolidens SK
Maja-Lina Sande, Gellivare Skidallians
Maria Novak, Offerdals SK
Oscar Årebäck, Bolidens SK
Petter Dahl, Trillevallens SK
Rasmus Hörnfeldt, Östersunds SK
Simon Karlsson, IFK Umeå
Simon Lagesson, Falun Borlänge SK
Simon Stenberg, Kalix SK
Simon Åstot, IFK Umeå
William Schultz, IFK Umeå
Adam Persson, Östersunds SK
Axel Aflodal, Offerdals SK
Björn Sandström, Piteå Elit SK
Eddie Edström, IFK Mora SK
Elin Andersson, We & Sports club
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Gustav Kvarnbrink, IFK Umeå
Hanna Abrahamsson, Ulricehamns IF
Hugo Jacobsson, Falun Borlänge SK
Jenny Solin, Sollefteå Skidor IF
Lisa Vinsa, Piteå Elit SK
Marcus Ruus, Åsarna IK
Olle Jonsson, Trillevallens SK
Ossian Rosenberg, Trillevallens SK
Viktor Brännmark, Piteå Elit SK
Till DSA har vi tre nytillskott i form av Edvin Anger, Ella Olsson och Hanna Lundberg. De två första förvånar ingen men Lundberg var lite oväntad. Samtidigt är det fler som lämnar, kanske mest noterbart Moa Olsson men det var väntat då hon flyttat under året.
Till Umeå har vi Alexander Melin, Evelina Niemi, Linn Tapani och Saga Nilsson som nya namn. Saga Nilsson är den enda som blir förstaårssenior nästa säsong. Några som har försvunnit är b.la Maja Majbäck och Maria Novak.
Till Östersund är det flera förstaårsseniorer som kommer in som nya, däribland Carl Rune, Måns Skoglund, Ida Nilsson, Ebba Karlsson och Linda-Louise Köld för att nämna några. Ida Nilsson gjorde lite i skymundan en del fina resultat nu i slutet av säsongen. Noterbara namn som är borta är t.ex. Gustaf Berglund, Axel Aflodal, Hanna Abrahamsson.
Det beror väl lite på vilken syn man har på vad som krävs att för att prestera på (riktig hög) höjd. Och här har man väl olika uppfattningar i Sverige och Norge. I Sverige sysslar man höghöjdanpassning (acklimatisering) medan man i Norge sysslar med höghöjdsuppladdning. Och jag tror att på den riktigt höga höjden som OS avgjordes på så räcker det inte med höghöjdsanpassning utan att det krävs höghöjdsuppladdning och detta är ett av de tyngsta skälen till Sverige underpresterade på OS.
Den norska modellen för hög höjd - om jag förstått det rätt - går ut på att man skall ligga på höjd under tre treveckorsperioder under ett år eller ännu hellre under 100 dygn på ett år. Och detta måste ske under flera år och inte bara under ett år, minst under tre år före ett mästerskap som går på hög höjd. Nu riktades det kritik mot den norska landslagsledningen för att man inte följt denna modell inför OS och att man missat i förberedelserna på flera sätt. Dock skall man veta att Johaug har legat på egna höghöjdsläger (utöver det norska landslagets läger) och hon var ju den norska åkaren som lyckades bäst på OS. Och det sägs att de finska stjärnorna legat mycket på hög höjd de senaste åren.
Även om Jonna och Poromaa lyckades bra på OS så tror jag det är riktigt att hävda svenska laget som helhet underpresterade på OS pga för dåliga höghöjdsförberedelser (tillsammans med för dåliga skidor och miss i formtoppningen). Jonna och Poromaa var uppenbarligen i riktigt bra form. Jonna var antagligen i sitt livs bästa form och tillsammans med den höghöjdsanpassning hon fick på höghöjdslägret så räckte det för att hon skulle prestera så bra som hon gjorde. Hon åkte ju också så bra tack vare hennes enorma styrka (vilket gjorde att hon kunde hålla i tekniken mycket bättre än hennes konkurrenter) snarare än pga uthållighet (stark motor).
Man vet mycket väl var problemen med fysisk aktivitet på hög höjd ligger. Luften på hög höjd innehåller en mindre mängd syre än på låg höjd. Syre behövs som ett oxidationsmedel för att oxidera fett och glukos till ATP som är den energiform som kroppen kan använda sig av. Arbetar man högintensivt så behöver kroppen mycket energi och därigenom även mycket syre. Tar syret slut måste man antingen sakta farten eller gå över till anaerob metabolism dvs. att tillverka ATP från glukos utan hjälp av syre. Detta medför dock en rad nackdelar som bl.a. kan leda till muskelutmattning.
Det går knappast att ”acklimatisera sig” så att mängden syre i luften ökar eller att lungkapaciteten ökar genom en längre vistelse på hög höjd. Den ”acklimatisering” man möjligtvis kan göra är att man kan lära sig när syret i musklerna håller på att ta slut och anpassa arbetsbelastningen därefter.
Det går också att träna musklerna så att de arbetar effetivt vilket betyder att man måste träna både de snabba och långsamma muskelfibrerna. Detta behöver man dock inte göra på hög höjd. Det går utmärkt att träna ”rätt” även på låg höjd.
Jag påstår inte att Weng är dålig på något sätt men i jämförelse med t.ex Kalla räcker hon inte till.
Att skylla på konkurrenter som Björgen och Johaug håller inte då Östberg har fler världscupssegrar.
Wengs mästerskapsfacit efter 2014 är riktigt dåligt med tanke på hennes kapacitet.
Kalla har trots allt fler segrar i världscupen samt flera fantastiska stafettinsatser.
Jag har svårt att hetsa upp mig över Wengs andra- och tredjeplatser, Stina har 2 säsonger med nästan lika många segrar som Weng har totalt. Gällande Jonna gick jag kanske händelserna i förväg en aning även om hennes mästerskapsfacit redan är bättre.
Då förstår jag bättre vad du menar även om jag fortfarande inte håller med
Även om deras meriter är oerhört jämna med t.ex 4 individuella medaljer i var håller jag Östberg högre. Hon har mästerskapsmedalj i alla 4 individuella discipliner jämfört med Wengs 2.
Fler segrar i världscupen i flera olika discipliner jämfört med Weng. Weng har inga pallplatser i mästerskap och inga världscupssegrar i lopp med intervallstart.
Fast om jag säger att Weng har plockat in 11665 poäng i vc genom åren och Östberg "bara" 10269 pinnar - vad säger du då? Vi kan iaf vara överens om att det är jämnt mellan norskorna.
Ja, Jonna kommer vara förbi snart även om man räknar helheten.
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Är det inte snarare så att Heidi får oförtjänt lite cred för sina prestationer och oförtjänt mycket skit för sin personlighet/hur hon är utanför spåret?
Personligen hör jag till bägges supporterskara ska tilläggas. Man kanske ska byta profilbild till nån på Heidi?
Ja, det är en kombo såklart. Den ene folkkär och överskattad den andre bespottad och underskattad.
Bra idé. Reservalternativ Alvar Myhlback. :-)
Senast redigerad av rainbowia 2022-04-25 kl. 18:29.
Aldrig riktigt förstått Heidi-hatet. Hon sa väl 1 gång att det viktigaste var att knuse svenskarna och sen var det klippt känns det som. Grym idrottskvinna som saknar en del talang och taktkänsla i intervjuer. Lite diffusa psykiska besvär av och till. Förkrossande bra i motbakkelöp.
Lundberg till DSA var ju lite intressant. Jag gjorde en djupare jämförelse med fjolårets antagna:
2022
Dala Sports Academy
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Anton Persson , Falun-Borlänge SK
Carl-Christian Halfvarsson, Sågmyra SK
Edvin Anger, Åsarna IK
Ella Olsson, Högbo GIF
Eric Rosjö, IFK Mora SK
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Hanna Lundberg, Luleå Gjutarens IF
Karl-Johan Westberg , Borås SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Louise Lindström, Falun-Borlänge SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Simon Andersson, Falun-Borlänge SK
Umeå universitet
Alexander Melin, Sundbybergs IK
Jonathan Edman, IFK Umeå
Ebba Stenman, IFK Umeå
Elsa Wallin, Högbo GIF
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Ella Georgsson , Högbo GIF
Evelina Niemi, Kalix SK
Joel Ernstsson, Rehns BK
Johan Herbert, IFK Mora SK
Linn Tapani, Kiruna Skidor
Maja Årebäck, Hudiksvalls IF
Maja-Lina Sande, Gällivare Skidallians
Petter Gaarder Dahl, Trillevallens sK
Saga Nilsson, Skellefteå SK
Simon Stenberg, Kalix SK
Simon Karlsson, IFK Umeå
Adam Persson, Östersunds sK
Carl Rune, Täby IS
Ebba Karlsson, Täby IS
Elin Andersson, We Sports Club
Gabriel Söderqvist, Storvreta IK
Gustav Kvarnbrink, Åsarna IK
Hugo Jacobsson, Falun-Borlänge SK
Ida Nilsson, Bergeforsens SK
Jenny Solin, Sollefteå sK
Linda-Louise Köld Johansson, Rehns BK
Lisa Vinsa , Piteå Elit
Marcus Ruus, Åsarna IK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Måns Skoglund , Täby IS
Olle Andersson, Ulricehamns IF
Olof Jonsson, Trillevallens sK
Seth Gustafsson, Grava SK
Viktor Brännmark, Piteå Elit
2021
Dala Sports Academy
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Anton Persson, SK Bore
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Filip Danielsson, SK Bore
Frida Erkers, IFK Mora SK
Gabriel Thorn, SK Bore
Georg Ersson, IF Strategen
Karl-Johan Westberg, Borås SK
Leo Johansson, Falun Borlänge SK
Louise Lindström, Falun Borlänge SK
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Moa Hansson, Landsbro IF
Moa Molander, Falun Borlänge SK
Moa Olsson, Falun Borlänge SK
Samuel Oskarsson, IFK Mora SK
Simon Andersson, Falun Borlänge SK
Umeå universitet
Ebba stenman, Älvsby IF
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Ella Georgsson, Högbo GIF
Elsa Wallin, Högbo GIF
Joel Ernstsson, Rehns BK
Jonathan Edman, IFK Umeå
Maja Majbäck, Kiruna skidor
Maja Årebäck, Bolidens SK
Maja-Lina Sande, Gellivare Skidallians
Maria Novak, Offerdals SK
Oscar Årebäck, Bolidens SK
Petter Dahl, Trillevallens SK
Rasmus Hörnfeldt, Östersunds SK
Simon Karlsson, IFK Umeå
Simon Lagesson, Falun Borlänge SK
Simon Stenberg, Kalix SK
Simon Åstot, IFK Umeå
William Schultz, IFK Umeå
Adam Persson, Östersunds SK
Axel Aflodal, Offerdals SK
Björn Sandström, Piteå Elit SK
Eddie Edström, IFK Mora SK
Elin Andersson, We & Sports club
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Gustav Kvarnbrink, IFK Umeå
Hanna Abrahamsson, Ulricehamns IF
Hugo Jacobsson, Falun Borlänge SK
Jenny Solin, Sollefteå Skidor IF
Lisa Vinsa, Piteå Elit SK
Marcus Ruus, Åsarna IK
Olle Jonsson, Trillevallens SK
Ossian Rosenberg, Trillevallens SK
Viktor Brännmark, Piteå Elit SK
Till DSA har vi tre nytillskott i form av Edvin Anger, Ella Olsson och Hanna Lundberg.
De två första förvånar ingen men Lundberg var lite oväntad.
Tror du inte Dalavalet handlar om att orientering väger tungt?
Tror du inte Dalavalet handlar om att orientering väger tungt?
Orientering finns även i Umeå, men DSA har ju längre orienteringssäsong samt att de även har skidorientering. Jag tror även faktumet att Tove kommer från Borlänge har viss inverkan - de gillar att träna tillsammans.