2022-04-25, 12:58
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jaha, då har jag nog missförstått dig. Jag trodde du menade att du hade misstankar om att gärningspersonen skulle vara kvinna, eftersom att män aldrig kan vara så grymma mot en kvinna utan anledning.

Jag skrev att det kunde vara både och, men att motivet antagligen var sexuellt, betingat av svartsjuka och olycklig kärlek etc..
Citera
2022-04-25, 13:03
Medlem
AnonDiggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Polisen kör RAKEL sedan länge, krypterad radiotrafik som inte kan avlyssnas. ”Polisradio” hittar du på Telemuseum i Stockholm. Så Brottsplats Stockholm kan omöjligt plocka upp något den vägen.
Det stämmer, och all blåljuspersonal har tillgång till Rakel. Bara en enda enhet kommer på vift går det att avlyssna. Rakel baseras dessutom på Tetra som har knäckts av hackers redan 2007. Förmodligen är den svenska varianten modifierad men jag har svårt att tro att den är omöjlig att knäcka när Tetra redan har knäckts.
Citera
2022-04-25, 13:05
Medlem
Detta är sån fullfjädrad ondska. Bra att personen är gripen nu och hoppas han får sitta länge, under rättmätig behandling av medfångar vad det lider.
Kan inte fatta att kvinnan överlevde ett fall rakt ner i hålet, kanske var de därnere tillsammans? Finns ju nån hobby där man letar upp igenbommade dlyddsrum och kanske gruvhål också. Som äventyr. Sen på väg en bit upp kanske han knuffat henne så hon tappade fästet och ramlade tillbaka. Sen kanske han t o m återvänt dit då och då och ropat ner, hållt henne precis vid liv för att förödmjuka extra, kastat ner bröd eller vad som. Så undrar jag ju över att ropet på hjälp hördes... kanske mötte upphittarna, pappan med barnen skrivs det, gärningsmannen precis på väg därifrån, ngt gjorde att de undrade vad han gjort där, såg kanske skum och påkommen ut, de gick fram till hålet för att kolla, och då hörde de ropen på hjälp. Tror man måste stå precis vid hålet för att höra hjälpropen. Evig tur att de inte hade lurar med musik i öronen, så som många har nu för tiden.
Mina funderingar bara, kan inte låta bli tänka på detta hemska.
Citera
2022-04-25, 13:07
Medlem
Kvinnan är svårt skadad och våldtagen.
Ni som håller på att käbbla om geocaching tillför nada.
Citera
2022-04-25, 13:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evssbb
Kvinnan är svårt skadad och våldtagen.
Ni som håller på att käbbla om geocaching tillför nada.

Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2022-04-25, 13:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev att det kunde vara både och, men att motivet antagligen var sexuellt, betingat av svartsjuka och olycklig kärlek etc..

Vad som ”stör” lite är att mannen kunde gripas så snabbt, i kombination med att misstankarna inkluderar våldtäkt. Det tyder inte på någon form av plötsligt angrepp, utan någon typ av relation mellan BO och GM. Förmodligen har hon kunnat berätta vem som utsatte henne. Men kanske inte heller något närmare, givet våldtäktsmisstankarna (förstås kan det ske våldtäkt inom nära relationer, men inbillar mig att det i så fall inte skulle kommit fram redan nu).

Någon form av dejt, eller bekant (killkompis, kollega..) som utsatt henne? GM kan ju också vara någon form av lokal kändis.
Senast redigerad av Troian 2022-04-25 kl. 13:14.
Citera
2022-04-25, 13:16
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonDigger
Det stämmer, och all blåljuspersonal har tillgång till Rakel. Bara en enda enhet kommer på vift går det att avlyssna. Rakel baseras dessutom på Tetra som har knäckts av hackers redan 2007. Förmodligen är den svenska varianten modifierad men jag har svårt att tro att den är omöjlig att knäcka när Tetra redan har knäckts.

Nej du kan inte avlyssna med en enhet på villovägar. Enheterna knyts till grupper när man ansluter dom till Rakel, om en enhet försvinner så tas den bort ur grupperna och du kan inte höra någon trafik alls.
Citera
2022-04-25, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Uzbeken eller vad han var som försökte ha ihjäl en imam för ett antal år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja i två fall har livstid för mordförsök utdömts, varav det ena fallet med enbart en målsägare.

* Ett fall från 2016, brottet begicks 2012.
"Hovrätten skärper straffet för den 37-årige uzbeken Jurij Zjukovskij som försökte mörda imamen och regimkritikern Obid Nazarov i Strömsund 2012. Den utpekade torpeden dömdes på tisdagen till livstids fängelse - jämfört med 18 år i tingsrätten. Rätten bedömer att mordförsöket hamnar i samma straffskala som om brottet hade fullbordats."
https://www.expressen.se/nyheter/livstids-fangelse-for-mordforsok-pa-imam/

* Knivangrepp på personerna på torget i Vetlanda mars 2021
"Knivdåden i Vetlanda skakade om Sverige i våras.
Nu döms Tamim Sultani till livstids fängelse för knivattackerna på sju män.
Han har ”målmedvetet fortsatt till nästa målsägande efter genomfört angrepp, utan tecken på att vilja ställa tillrätta eller begränsa skadan”,

https://www.expressen.se/nyheter/nu-faller-domen-efter-knivattackerna-i-vetlanda/

Därför är det fullt möjligt att det kommer bli livstid även här om det enda som förhindrade att kvinnan dog var lyckosamma omständigheter.

Okej, bra att det går att döma, synd att det inte görs mer frekvent, m.a.o har det skett vid endast ett tillfälle då, för Vetlanda räknar jag bort då det var ett antal mordförsök.

Men att t.ex skjuta någon i huvudet och inte få livstid är galet, likaså om någon hugger 20 ggr i mage och bröst, men slipper livstid pga BO överlever är sjukt.
Citera
2022-04-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
Kan inte fatta att kvinnan överlevde ett fall rakt ner i hålet, kanske var de därnere tillsammans?

Det här är inte omöjligt, och skulle förklara hur hon klarat sig. På videon från SVT sågs massa bråte nedifrån schaktet, eller? Kan iofs vara nedkastat såklart men....

Känns också som lite väl extremt plats för att "hänga" på för ungdomar, som ju annars kan hitta på allt möjligt korkat. De väggarna ser inte riktigt klättringsbara ut.
Citera
2022-04-25, 13:19
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad som ”stör” lite är att mannen kunde gripas så snabbt, i kombination med att misstankarna inkluderar våldtäkt. Det tyder inte på någon form av plötsligt angrepp, utan någon typ av relation mellan BO och GM. Förmodligen har hon kunnat berätta vem som utsatte henne. Men kanske inte heller något närmare, givet våldtäktsmisstankarna (förstås kan det ske våldtäkt inom nära relationer, men inbillar mig att det i så fall inte skulle kommit fram redan nu).

Någon form av dejt, eller bekant (killkompis, kollega..) som utsatt henne? GM kan ju också vara någon form av lokal kändis.

Det är Norberg/Avesta, om det är två personer bosatta på orten så ”känner” dom sannolikt varandra oavsett om dom har någon närmare relation.
Citera
2022-04-25, 13:19
Medlem
qups avatar
Känd GM?
Citera
2022-04-25, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocochanel2
Är det någon som har tänkt på att Fredrik Hessle
(42 år) bor i lilla Norberg. Han är den som är misstänkt för mordet på Pernilla Theorin i Avesta år 2006.
Han är tidigare dömd för: Misshandel -02, rattfylla -05 och misshandel&våldtäktsförsök -08.

Enligt uppgift så rör sig Fredrik i Norberg, där han bor med sina föräldrar, och går omkring i otillgängliga skogsområden regelbundet. Vissa personer har slutat gå där pga honom.

Inte troligt att en sån här person slutar begå brott mot kvinnor.

Men jag vet inte om det är han som är anhållen, kan ju vara någon helt annan. Men intressant sammanträffande hur som helst. Särskilt med tanke på hur litet Norberg är.

Jo han bor ju här i byn.
Jaha går han runt i skogen? Han bor nära skidbacken..

Skulle vilja se en bild på han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in