Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingtass
”… reglerar förfarandet vid prövning av fråga om förverkande av egendom till det allmänna eller om annan särskild rättsverkan av brott,…”
Säg mig… vilket brott har skett? Alkohol-psykos? Självmordsplaner?
Varför är denna lag tillämplig i TS väns fall?
Borde inte 36:3 p. 1-2 BrB vara mer tillämplig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingtass
Är det jag som läser lagen felaktigt? Jag läser 1 § som att den bara är tillämplig om ett brott finns i grunden.
T ex om jag lånar ut en hammare till min granne som slår ihjäl någon med den. Min egendom, inte mitt brott.
Jag ska inte påstå att jag är helt säker på tillämpningen men tolkar det som att lagstiftningen innehåller de allmänna reglerna för förfarandet vid förverkande. Du har två förutsättningar, ”förverkande av egendom till det allmänna”
eller om annan särskild rättsverkan av brott. Jag har inte läst något fall (inte för att jag har läst särskilt många) där man inte hänvisar till något annat lagrum vid tillämpning av lagen.
Som du själv är inne på så har du 36 kap. 3 § brb som anger att förverkande kan ske oaktat att något brott har skett, hänvisning till paragrafen och lagen skedde exempelvis i målen:
Lunds tingsrätt B 2461-20
Citat:
Huvudförhandling har inte begärts, och målet har med stöd av 2 § första stycket lagen (1986:1009) om förfarande i vissa fall vid förverkande m.m. avgjorts utan huvudförhandling.
Citat:
Enligt 36 kap. 3 § första stycket brottsbalken får förverkande avse föremål som på grund av sin särskilda beskaffenhet och omständigheterna i övrigt kan befaras komma till brottslig användning. För förverkande enligt denna bestämmelse krävs alltså inte att något brott har ägt rum.
Göteborgs tingsrätt B 715-22
Citat:
Åklagaren har åberopat polisens protokoll över beslag och beslut om förverkande enligt lagen (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m. i ärende dnr A002.808/2022-103.
Citat:
Förutsättningarna för att förverka föremålen enligt 36 kap. 3 § första stycket 1 brottsbalken är därmed uppfyllda. Åklagarens begäran om förverkande ska därför bifallas.
Att enbart hänvisa till 36 kap. 3 § hade ju inte hjälpt den som riskerar att få egendom förverkad i någon egentlig mån att få upprättelse. Det finns ingen vägledning alls om förfarandet utan det finns i lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m. och därför sker hänvisning till den aktuella lagen. Där framgår vad man kan göra vid missnöje, vem som kan besluta om förverkande av egendom, vilka rättigheter till prövning man har och hur det ska gå till.
Edit: ska förtydliga att i det andra fallet yrkade inte åklagaren enligt ”lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m.” som citering kan tolkas som, det var polisens beslut med hänvisning till lagen.