2022-04-24, 14:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nej du får inte gå med en Ak4:a nedpackad i väskan på stan för att du känner för det, hur jävla dum är du?
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det får jag, jag får fritt transportera mitt vapen nedpackat. Vilket vartenda jägare gör vid transport.
Methos, du får inte transportera ditt vapen "fritt," det måste vara befogat. Som ditt exempel med jägare fram och tillbaka mellan jaktplatsen, sportskytt detsamma gällande skjutbanan, o.s.v. - denna form av transport är laglig.

Däremot är det förbjudet att bara gå omkring med vapnet på stan sådär i allmänhet, nerpackat eller ej. Det framgår av vapenlagen:
"Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats." (fetstil tillagd)
(5:6)
Citera
2022-04-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Methos, du får inte transportera ditt vapen "fritt," det måste vara befogat. Som ditt exempel med jägare fram och tillbaka mellan jaktplatsen, sportskytt detsamma gällande skjutbanan, o.s.v. - denna form av transport är laglig.

Däremot är det förbjudet att bara gå omkring med vapnet på stan sådär i allmänhet, nerpackat eller ej. Det framgår av vapenlagen:
"Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats." (fetstil tillagd)
(5:6)

Givetvis, jag får inte ens ta ut vapnet ur vapenskåpet utan att ha en befogad anledning.
Dock får jag fotfarande transportera vapen nedpackat. Vilket var här det vi diskuterade.
TS hade nedpackade projektilvapen som Iknowafewthings hävdade var föremål för beslag bara för att de fanns i en väska.

Vapnets art, syftet med innehav och befogade omständigheter finns i tillståndet.
Citera
2022-04-24, 14:52
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Givetvis.

Med ”Jag får ha självaste AK4 nedpackat i min väska, gåendes mitt framför en polisbil, mitt i stan, om jag vill.” menade du alltså ett jaktvapen under jaktsäsong på väg till jakt?

Ursäkta missförståndet.
Citera
2022-04-24, 15:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Givetvis, jag får inte ens ta ut vapnet ur vapenskåpet utan att ha en befogad anledning.
Dock får jag fotfarande transportera vapen nedpackat. Vilket var här det vi diskuterade.
TS hade nedpackade projektilvapen som Iknowafewthings hävdade var föremål för beslag bara för att de fanns i en väska.

Vapnets art, syftet med innehav och befogade omständigheter finns i tillståndet.
Citat:
Med ”Jag får ha självaste AK4 nedpackat i min väska, gåendes mitt framför en polisbil, mitt i stan, om jag vill.” menade du alltså ett jaktvapen under jaktsäsong på väg till jakt?

Ursäkta missförståndet.
Hehehe, Methos, om du med ovanstående menade ungefär att "en person som lagligen innehar vapen har rätt att transportera det för ett befogat syfte med stöd i lagen" så har jag inget att säga emot det. Men du måste erkänna att det inte är direkt den meningen som kommuniceras av vad du skrev.

(Dessutom kan man inte inneha AK4 för jakt, och jag tror inte det är ett av de godkända automatvapnen för tävlingsskytte i Sverige heller, men där kan jag ha fel.)
Citera
2022-04-24, 17:08
Medlem
Citat:

Ursäkta missförståndet.

Öh, nej, snarare ett vapen i militärtjänst. Du vet, förr gjorde folk militärtjänst.
Citera
2022-04-24, 17:10
Medlem
Citat:
Hehehe, Methos, om du med ovanstående menade ungefär att "en person som lagligen innehar vapen har rätt att transportera det för ett befogat syfte med stöd i lagen" så har jag inget att säga emot det. Men du måste erkänna att det inte är direkt den meningen som kommuniceras av vad du skrev.

(Dessutom kan man inte inneha AK4 för jakt, och jag tror inte det är ett av de godkända automatvapnen för tävlingsskytte i Sverige heller, men där kan jag ha fel.)

Vem har sagt något om jakt eller tävlingssyfte? Och jo, man kan tävla i skytte med automatkarbiner, men inte civilt.
Citera
2022-04-24, 17:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Öh, nej, snarare ett vapen i militärtjänst. Du vet, förr gjorde folk militärtjänst.
Citat:
Vem har sagt något om jakt eller tävlingssyfte? Och jo, man kan tävla i skytte med automatkarbiner, men inte civilt.
Hahah, det här är inte ens i närheten av vad vi diskuterade!

Ingenting vi skrev om hade med militärens innehav av vapen av tjänsteskäl att göra. Det är en helt annan värld rent juridiskt. Vilket för övrigt framgår av vapenlagen.

Sluta larva dig och ge dig nu.
Citera
2022-04-24, 17:39
Medlem
Citat:
Hahah, det här är inte ens i närheten av vad vi diskuterade!

Ingenting vi skrev om hade med militärens innehav av vapen av tjänsteskäl att göra. Det är en helt annan värld rent juridiskt. Vilket för övrigt framgår av vapenlagen.

Sluta larva dig och ge dig nu.

Topic är att polisen har ingen som helst grund för att beslagtaga och förverkliga nedpackade luftvapen som inte ens är i användning. Polisen visste inte ens om det var TS vapen. Det är fakta.
Citera
2022-04-25, 10:13
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Fel igen, som vanligt. Se svar ovan, han var i en lägenhet och misstänktes inte för vapenbrott.

Det är inte vapenlagen som är aktuell utan:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1986-1009

Vilket var den lag som nyttjades i det fall jag hänvisade till. Första paragrafen:

Det är samma lag som tillämpas i TS väns situation.

”… reglerar förfarandet vid prövning av fråga om förverkande av egendom till det allmänna eller om annan särskild rättsverkan av brott,…”

Säg mig… vilket brott har skett? Alkohol-psykos? Självmordsplaner?

Varför är denna lag tillämplig i TS väns fall?

Borde inte 36:3 p. 1-2 BrB vara mer tillämplig?
Citera
2022-04-25, 10:22
Medlem
Kycklingtasss avatar
Är det jag som läser lagen felaktigt? Jag läser 1 § som att den bara är tillämplig om ett brott finns i grunden.

T ex om jag lånar ut en hammare till min granne som slår ihjäl någon med den. Min egendom, inte mitt brott.
Citera
2022-04-25, 10:35
Bannlyst
Citat:
Grunden som har åberopats framgår av TS:

I vilken mån de har möjlighet att få igenom det vet jag ej, TS vän får som jag skrev tidigare anmäla missnöje mot beslutet och se vad som händer. Att rättslig möjlighet till beslag och förverkande finns bör dock vara uppenbart. Detta oavsett om poliserna visste att det rörde sig om normala kolsyrepistoler eller ej.

Hade kolsyrepistolerna nyttjas vid ett brott hade förverkande skett enligt vapenlagen.
Och det är ju detta som är orimligt. Du kan inte bara anta att en självmordsbenägen person kommer att vifta med en kolsyrepistol framför polisen i framtiden och förstöra vapnet baserat på det. Det innebär ju i praktiken att självmordsbenägna inte har rätt till vissa av sina lagligt inköpta ägodelar om polisen kan hitta på ett fiktionellt scenario som det egentligen inte finns någon verklig indikation på.
Senast redigerad av PorkyPig 2022-04-25 kl. 10:38.
Citera
2022-04-25, 11:01
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
”… reglerar förfarandet vid prövning av fråga om förverkande av egendom till det allmänna eller om annan särskild rättsverkan av brott,…”

Säg mig… vilket brott har skett? Alkohol-psykos? Självmordsplaner?

Varför är denna lag tillämplig i TS väns fall?

Borde inte 36:3 p. 1-2 BrB vara mer tillämplig?

Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Är det jag som läser lagen felaktigt? Jag läser 1 § som att den bara är tillämplig om ett brott finns i grunden.

T ex om jag lånar ut en hammare till min granne som slår ihjäl någon med den. Min egendom, inte mitt brott.

Jag ska inte påstå att jag är helt säker på tillämpningen men tolkar det som att lagstiftningen innehåller de allmänna reglerna för förfarandet vid förverkande. Du har två förutsättningar, ”förverkande av egendom till det allmänna” eller om annan särskild rättsverkan av brott. Jag har inte läst något fall (inte för att jag har läst särskilt många) där man inte hänvisar till något annat lagrum vid tillämpning av lagen.

Som du själv är inne på så har du 36 kap. 3 § brb som anger att förverkande kan ske oaktat att något brott har skett, hänvisning till paragrafen och lagen skedde exempelvis i målen:
Lunds tingsrätt B 2461-20
Citat:
Huvudförhandling har inte begärts, och målet har med stöd av 2 § första stycket lagen (1986:1009) om förfarande i vissa fall vid förverkande m.m. avgjorts utan huvudförhandling.
Citat:
Enligt 36 kap. 3 § första stycket brottsbalken får förverkande avse föremål som på grund av sin särskilda beskaffenhet och omständigheterna i övrigt kan befaras komma till brottslig användning. För förverkande enligt denna bestämmelse krävs alltså inte att något brott har ägt rum.

Göteborgs tingsrätt B 715-22
Citat:
Åklagaren har åberopat polisens protokoll över beslag och beslut om förverkande enligt lagen (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m. i ärende dnr A002.808/2022-103.
Citat:
Förutsättningarna för att förverka föremålen enligt 36 kap. 3 § första stycket 1 brottsbalken är därmed uppfyllda. Åklagarens begäran om förverkande ska därför bifallas.

Att enbart hänvisa till 36 kap. 3 § hade ju inte hjälpt den som riskerar att få egendom förverkad i någon egentlig mån att få upprättelse. Det finns ingen vägledning alls om förfarandet utan det finns i lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m. och därför sker hänvisning till den aktuella lagen. Där framgår vad man kan göra vid missnöje, vem som kan besluta om förverkande av egendom, vilka rättigheter till prövning man har och hur det ska gå till.

Edit: ska förtydliga att i det andra fallet yrkade inte åklagaren enligt ”lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m.” som citering kan tolkas som, det var polisens beslut med hänvisning till lagen.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-04-25 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in