2022-04-24, 13:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Då är det ju inte ens lite jämförbart.

TS vän har ju, utifrån den information som finns, inte ens begått något brott.

Hade det varit ett riktigt vapen (t ex ett jaktgevär) så hade det ju kunnat beslagtas men då på grunden bristande lämplighet för vapeninnehav pga alkoholism och psykisk ohälsa (självmordsrisk) men knappast för att det kan befaras användas mot andra.

Man kan förstås vara beslagta riktiga vapen med om man misstänker att de kan komma att användas vid brott. Det var väl grunden till att neka någon i NMR vapenlicens om jag minns rätt.
Citera
2022-04-24, 13:22
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Man kan förstås vara beslagta riktiga vapen med om man misstänker att de kan komma att användas vid brott. Det var väl grunden till att neka någon i NMR vapenlicens om jag minns rätt.

Visst. Men vilket brott kan TS vän befaras använda kolsyrepistolen till? Utifrån den info vi har var den nedpackad på ett fullt rimligt vis tillsammans med målmateriel.
Citera
2022-04-24, 13:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Visst. Men vilket brott kan TS vän befaras använda kolsyrepistolen till? Utifrån den info vi har var den nedpackad på ett fullt rimligt vis tillsammans med målmateriel.

Grunden som har åberopats framgår av TS:
Citat:
Därmed uppstår oro för att dessa pistoler kan komma att användas av nn för att ta sitt liv genom hot mot exempelvis polis.

I vilken mån de har möjlighet att få igenom det vet jag ej, TS vän får som jag skrev tidigare anmäla missnöje mot beslutet och se vad som händer. Att rättslig möjlighet till beslag och förverkande finns bör dock vara uppenbart. Detta oavsett om poliserna visste att det rörde sig om normala kolsyrepistoler eller ej.

Hade kolsyrepistolerna nyttjas vid ett brott hade förverkande skett enligt vapenlagen.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-04-24 kl. 13:35.
Citera
2022-04-24, 13:38
Medlem
Citat:
Då är det ju inte ens lite jämförbart.

TS vän har ju, utifrån den information som finns, inte ens begått något brott.

Hade det varit ett riktigt vapen (t ex ett jaktgevär) så hade det ju kunnat beslagtas men då på grunden bristande lämplighet för vapeninnehav pga alkoholism och psykisk ohälsa (självmordsrisk) men knappast för att det kan befaras användas mot andra.

Han bar tydligen ett projektilvapen i sin huva när han var hemma, vilket betyder att han har burit ett vapen inom detaljplanerat område på det sättet. Han bar den dessutom när poliserna kom till platsen, dvs att han var hotfull med den. Inte direkt TS läge.

Citat:
Fel igen, som vanligt. Se svar ovan, han var i en lägenhet och misstänktes inte för vapenbrott.

Ja, han bar ett projektilvapen i sin lägenhet när polisen kom till platsen. Inte TS läge. TS piosol var NEDPACKAD i en väska.

Citat:
Det är inte vapenlagen som är aktuell utan:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1986-1009

Vilket var den lag som nyttjades i det fall jag hänvisade till. Första paragrafen:

Det är samma lag som tillämpas i TS väns situation.

Mycket i det här som har blivit fel då:

Citat:
En fråga som avses i 1 § prövas, om inte annat följer av 3 eller 5 §, av tingsrätten efter särskild talan.
Målet får dock avgöras utan huvudförhandling, om en sådan förhandling inte behövs med hänsyn till utredningen i målet (vilket mål?) och inte heller begärs av någon av parterna. Innan ett mål avgörs utan huvudförhandling, skall parterna ges tillfälle att slutföra sin talan, om det inte är uppenbart obehövligt.

Åklagarens beslut i fråga om förverkande ska meddelas skriftligen. Den som drabbats av beslaget får inom en månad från det att han eller hon fick del av förverkandebeslutet anmäla missnöje med det hos åklagaren.

Således kan inte en poliskonstapel hipp och happ bara knalla ut med en luftpistol och hävda att den är förverkad. Polisen kan göra mycket och har många friheter, men detta är inte en av dem.

Vapenlagen torde vara lättare då den ger polisen tillgång till projektilvapen i hemmet, som i din tingsrättsdom.
Citera
2022-04-24, 13:51
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Han bar tydligen ett projektilvapen i sin huva när han var hemma, vilket betyder att han har burit ett vapen inom detaljplanerat område på det sättet. Han bar den dessutom när poliserna kom till platsen, dvs att han var hotfull med den. Inte direkt TS läge.

Ja, han bar ett projektilvapen i sin lägenhet när polisen kom till platsen. Inte TS läge. TS piosol var NEDPACKAD i en väska.

Mycket i det här som har blivit fel då:

Således kan inte en poliskonstapel hipp och happ bara knalla ut med en luftpistol och hävda att den är förverkad. Polisen kan göra mycket och har många friheter, men detta är inte en av dem.

Vapenlagen torde vara lättare då den ger polisen tillgång till projektilvapen i hemmet, som i din tingsrättsdom.

Varför sitter du och hittar på saker? Han hade på sig den i hemmet, han begick inget brott genom den handlingen så som du försöker få det att låta som.

Hade det rört sig om ett vapenbrott hade förverkande skett enligt vapenlagen.

Du kan verkligen inte vara läskunnig. Poliserna på plats beslutade inte om förverkande utan om beslag av egendomen vilket är helt andra regler. Beslut om förverkande skedde senare och om du läser vidare i lagtexten så kommer:
Citat:
3 § Avser saken förverkande av beslagtagen egendom, får frågan om förverkande prövas av åklagaren.
Citat:
Uppgår värdet av det som ska förverkas till mindre än en tiondel av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken som gällde då beslaget verkställdes eller saknar egendomen saluvärde, får också en polisman eller annan anställd vid Polismyndigheten som myndigheten har utsett besluta om förverkande, om det är uppenbart att förutsättningarna för ett förverkande är uppfyllda.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-04-24 kl. 13:56.
Citera
2022-04-24, 13:57
Medlem
Citat:
Polisen tog vapnen med stöd av just att de trodde att vapnen var riktiga. Och TS argument håller; eftersom att svensk polis skjuter på allt i nödvärn räcker det med att man viftar med blå träningsattrapper för att bli skjuten. Kolla killen som blev skjuten "i nödvärn" av en polisaspirant när killen var bakom ett tomtstaket, en trappa och ett hundstaket viftandes med två leksaksknivar 40 meter från polisen. Polisen hade dessutom sin polisbil framför sig.

Med ett otränat öga är airsoft väldigt svåra att skilja från riktiga vapen. Men en luftpistol såsom sådant man köper på Teknikmagasinet eller Hjula har inte ens formen som en pistol. Den kan man inte ta miste på. Polisen skall dessutom ha personlig vapenlicens för både handeld och gevär. De skall kunna känna igen ett skarpt vapen för att klara funktionstestet.
Nu har du som vanligt alldeles fel. Det framgår ingenstans det du påstår, att dom skickas för analys kan troligen bero på att det kan behövas i bevishänseende
Citera
2022-04-24, 13:58
Medlem
Citat:
Varför sitter du och hittar på saker? Han hade på sig den i hemmet, han begick inget brott genom den handlingen så som du försöker få det att låta som.

Tingrätten skriver klart och tydligt att han BAR DEN PÅ SIG mot poliserna. Han hem är till största sannorlikhet inom ett detaljplanerat område och du får inte bära projektilvapen inom detaljplanerat område, främst inte i en hotfull situation. Vad polisen sedan hittar på för lagrum till sitt förfogande är inte intressant.

Det som är intressant är att TS hade vapnet nedpackat i en väska. Jag får ha självaste AK4 nedpackat i min väska, gåendes mitt framför en polisbil, mitt i stan, om jag vill. Men jag får inte bära den synlig på mig mitt framför näsan på Kling och Klang om jag nu inte befinner mig i en situation där jag har anledning och tillstånd att göra så.
Citera
2022-04-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu har du som vanligt alldeles fel. Det framgår ingenstans det du påstår, att dom skickas för analys kan troligen bero på att det kan behövas i bevishänseende

Det räcker med ett foto. En treåring kan se skillnad på ett luftvapen och en riktig pistol.
Citera
2022-04-24, 14:09
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tingrätten skriver klart och tydligt att han BAR DEN PÅ SIG mot poliserna. Han hem är till största sannorlikhet inom ett detaljplanerat område och du får inte bära projektilvapen inom detaljplanerat område, främst inte i en hotfull situation. Vad polisen sedan hittar på för lagrum till sitt förfogande är inte intressant.

Det som är intressant är att TS hade vapnet nedpackat i en väska. Jag får ha självaste AK4 nedpackat i min väska, gåendes mitt framför en polisbil, mitt i stan, om jag vill. Men jag får inte bära den synlig på mig mitt framför näsan på Kling och Klang om jag nu inte befinner mig i en situation där jag har anledning och tillstånd att göra så.

Herregud vilket jävla skitsnack, man får inte bära med sig en kolsyrepistol på allmän plats men man får förstås ha på sig den i sitt eget hem så länge man är över 18 år oavsett om det är detaljplanerat område eller ej.

Hade han misstänkts för vapenbrott hade förverkande skett enligt vapenlagen inte enligt Lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m. Vad är det som är svårt att förstå?

Nej du får inte gå med en Ak4:a nedpackad i väskan på stan för att du känner för det, hur jävla dum är du?
Citera
2022-04-24, 14:25
Medlem
Citat:
Nej du får inte gå med en Ak4:a nedpackad i väskan på stan för att du känner för det, hur jävla dum är du?

Det får jag, jag får fritt transportera mitt vapen nedpackat. Vilket vartenda jägare gör vid transport.
Citera
2022-04-24, 14:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Det får jag, jag får fritt transportera mitt vapen nedpackat. Vilket vartenda jägare gör vid transport.

En förutsättning är att det med ”hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat.”

Inte för att du vill och knappast med en AK4:a som du tänker jaga med.

Du borde verkligen inte ha vapen så dålig koll som du har.
Citera
2022-04-24, 14:39
Medlem
Citat:
En förutsättning är att det med ”hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat.”

Givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in