Citat:
Ursprungligen postat av
Hartlam
Jag menar att bibeln inte skrevs på svenska utan på hebreiska (i detta exempel) och ordet används inte för sfärer.
Ändå använde Job det för att beskriva himlen, att himlen var rund. Förklara hur det går ihop med en platt jord?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hartlam
Jag tog mig besväret att läsa det. Att han såg hela jorden från en höjd från mitten menas att jorden är platt helt enkelt, men det hittar jag inte i den svenska folkbibeln.
" The tree grew large and strong and its top touched the sky; it was visible to the ends of the earth. Daniel 4:11 NIV"
Att det var en dröm har lite med det att göra, drömmar är sällan så främmande från verkligheten. Drömmer han om en platt jord så trodde han med all sannolikhet på en platt jord.
Jag kanske är konstig, men det är sällan jag drömmer verklighetstrogna drömmar. Menar du att du alltid drömmer verklighetstrogna drömmar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hartlam
Eller när satan visade Jesus hela världen från en bergstopp, det var ingen dröm det (det var säkert "metaforiskt"

)
Nej, men det var en förklarande syn om att Satan äger hela jorden. Det är inte heller verklighetstroget att man "i ett ögonblick" kan se alla riken på jorden, det är uppenbart en liknelse på Satans makt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hartlam
Finns massvis med verser i bibeln som talar för en platt jord, det är bara att undersöka och se hela sammanhanget.
"massvis", verkligen? Ge mig den långa listan av bibelverser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hartlam
Det håller jag med om, men även kristna följer inte bibeln. Hela treenigheten är ett påhitt som kom efter Jesus död från romarna.
Jag är kristen, och jag tror inte på treenighetsläran, jag håller med om att det är ett påhitt som kom till efter det stora avfallet från kristendomen:
"
Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske"(2 Thess 2:3 Bibel2000)
"
Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)
Kyrkan som uppstod efter avfallet från sann kristendom, är antikrister, som bland annat tog efter treenigheter från hednisk tro, t.ex. den treenighet som egyptierna hade.