2022-04-24, 10:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ja, det är nog inte någon sjukdom som får Putin att se ihopsjunken och skakig ut. Snarare ren skam och förnedring.

Jag tror snarare på att Putler bär en massa ilska, besvikelse och misstänksamhet mot omgivningen. Jag ger mig fan på att det kan orsaka Parkinsons symptom. Hitler hade ju samma symptom på slutet.
Citera
2022-04-24, 10:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Fake allting tyvärr. Du är lurad.
Nu har ni runkat till Hunters laptop i över två år. Varje fredag ska ni släppa innehållet och då jävlar kommer det att hända saker.
Man kommer bevisa att laptopen invaderade Ukraina, Trump blir återinsatt och familjen Clinton sitter i Gitmo igen med Soros som cellkamrat.

Happy wanking kamrat!

Den första "fången" tycks staka sig när han talar ukrainska, tillfrågas om han kan prata ryska, visst, sedan rinner talet utan svårigheter.

Det kan vara fake, dock inget man kan dra slutsats av åt något håll.
Citera
2022-04-24, 10:06
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering från Ministry of Defence (Storbrittanien).

Citat:
Ukraine has repelled numerous Russian assaults along the line of contact in the Donbas this week.

Despite Russia making some territorial gains, Ukrainian resistance has been strong across all axes and inflicted significant cost on Russian forces.

Poor Russian morale and limited time to reconstitute, re-equip and reorganise forces from prior offensives are likely hindering Russian combat effectiveness.

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1518104051233300480?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1518104051233300480%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fpublisher.d irekt.ifragasatt.se%2Fbroadcast%2F9da7403a-e62b-4235-b5ce-6310a9627 9d3

Allt detta kombinerat med de förluster som Ryssland gjort i operativ ledning (om uppgifterna om 50 döda officerare stämmer) gör att det inte ser bra ut för Ryssland, Ukraina kan börja nöta ner de ryska styrkorna i den takt som de nya moderna vapnen tillåter.
Citera
2022-04-24, 10:07
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland är en kleptokrati, de har liten egen innovationskraft, svagt civilsamhälle och enorm korruption. Samtidigt har man gravt underskattat Ukraina och EU/USA’s stöd för Ukraina.
Nu faller kulisserna, kvar blir en samling vrålande schimpanser som hotar med kärnvapen.

Minns ni videon där Putler förnedrade spionchefen för civilspionage?

Där denne stod och skakade och knappt fick fram orden?

Fick intrycket av att spionchefen visste mycket väl att Putler endast matats med lögner baserade på vad han vill höra.
Citera
2022-04-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Med tanke på hur det går för Putin i Ukraina så skulle jag bli mäktad imponerad om det skulle lyckas både få offensiven på rullning och samtidigt ta över ½ EU på det som majoriteten är med i NATO som i samma veva håller på att rusta upp och flyttar trupper mot Ryssland.

Ryssland har lika mycket rätt att invadera Ukraina som USA/NATO invaderade Irak. Är så sjuktrött på hyckleri och att alla är så häpnadsväckande att Ryssland går så hårt mot civila. Men så blir det när man vägrar läsa på historien och vinnarna skriver den så är de fördömda att upprepa den. Ryssland har det i sin krigsföring att våldta och döda civila utan att blinka.

Och det är visst nya rasistordet: Jaså du är kritisk och håller inte med dagens agenda då är du en Putin älskare och borde flytta härifrån. Så lägg ner det skitsnacket för det tillför inget i tråden.

"Flytta till Ryssland" kan du tolka bildligt istället om du blir ledsen. Det centrala i sammanhanget är varför du tycker denna invasion är rätt och det blir ju rätt svårt att få det till något annat än att du älskar Putin. Frågan är varför. Det är naturligtvis fullt tillåtet att heja på vem eller vilka man vill, frågan är bara varför du väljer Putin och då kände jag att det väl handlar om ett val som liknar Snowdens.

Din resterande "läs på" och whataboutism känns rätt lam. Jag har ju redan skrivit att jag inte stödjer allt USA företar sig. Det gör inte Rysslands angrepp rättfärdigt.
Citera
2022-04-24, 10:12
Medlem
Antivaxxers avatar
Jag är extremt imponerad av UA, dess folk och militär. Vilket underbart folk. Välkomnar Ukraina med öppna armar till den europeiska familjen, tar de tag i sin korruption kommer de bli en europeisk stormakt i framtiden.

Kan ej släppa missbedömningen de ryska nazi-terroristerna gjorda när de trodde de skulle välkomnas med blommor som befriare. Vilket extremt högmod och självgodhet, aldrig sett något liknande.

Framtiden i Ryssland ser mycket mörk ut, det kommer ställas oerhörda krav på ryssen om de i framtiden ska tillåtas in i värmen igen. Avmilitarisering står på menyn bl.a

Den biten löser UA galant åt oss redan såklart, syftar på deras rostiga kärnvapen.
Citera
2022-04-24, 10:19
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Det finns en annan filur du bör ha märkt i dokumentären, den feta kvinnan i grön klänning, hon sket på sig.

Då fick Koprofagen Putler sin lunch serverad iaf, vilket han säkert gladdes åt.

Putler ser onekligen svag och pressad ut. Han sitter panikslagen i sin lilla bunker och har ingen jävla aning om hur han ska ta sig ur den här soppan.
Citera
2022-04-24, 10:19
Medlem
Artikel i dagens SvD som är intressant, intervju med major Roger Djupsjö som utbildat militärer i Ukraina och berättar lite om deras taktik. Kanske förklarar en del av Ukrainas relativa framgångar?

Citat:
Under åtta veckors krig har det ukrainska försvarets motståndskraft överraskat stora delar av världen. Lättrörliga förband har förstört stridsvagnar på löpande band, artilleri har slagits ut med hög precision och beskjutning av bränsletransporter har satt stopp för milslånga ryska kolonner.

Sedan 2015 har tiotusentals ukrainska militärer utbildats i krigföring inom ramen för operation Unifier, under ledning av kanadensisk militär. Sedan 2018 har även svenska officerare deltagit.
--
Stort fokus har legat på defensiva insatser som efter en tid övergår i offensiv, strid med brutna sambandsförbindelser samt minröjning.

Även artilleriledning med drönare, liksom strid på djupet med självständiga förband som under lång tid kan slå mot en fiendes underhåll, drivmedel och transporter har varit centrala inslag.
--
De ukrainska styrkorna strider enligt samma doktrin som de svenska och övriga västvärldens. Den så kallade uppdragstaktiken bygger på självständiga enheter och aktivt beslutstagande på alla nivåer.

– Det innebär att chefer på låg nivå kan fatta avgörande beslut om att gå fram eller bak, slå till eller inte slå till. Det är ofta mer effektivt än det ryska sättet med generaler som sitter och styr på håll, säger Djupsjö.

Liknande utbildningsinsatser som Unifier har skett under brittisk och amerikansk ledning. Roger Djupsjö uppskattar att i stort sett samtliga ukrainska styrkor vid något tillfälle deltagit i utbildning i någon av ländernas regi.
--
De sista kollegorna jag tog farväl av i februari sa att, vi kommer att överraska dig, vi kommer att sparka ut Ryssland om de kommer hit. Jag var i kontakt med en major som tjänstgör i Donbass senast i går. Han säger att de är under hård press men att det går bra. De tror fortfarande på seger.
https://www.svd.se/a/34b8BM/utbildade-ukrainsk-militar-de-tror-pa-seger
Citera
2022-04-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Här kommer morgonens laster av vapen. 2 st Boeing C-17A Globemaster III.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae1242
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae117c
Grattis till dom ryska soldaterna som får smaka väst stål
en sak fattar jag inte med rysk krigföring är varför skjuter de sönder bostadshus/ sjukhus etc, om man har för avsikt att långsiktigt ta kontroll över dessa områden, hur skall det finnas ekonomiska med för Ryssland att bygga upp hela städer som de har skutit till smulor, o på köpet får man en väldigt mot Ryssland hatisk befolkning,
Citera
2022-04-24, 10:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror snarare på att Putler bär en massa ilska, besvikelse och misstänksamhet mot omgivningen. Jag ger mig fan på att det kan orsaka Parkinsons symptom. Hitler hade ju samma symptom på slutet.

Skall sägas att Putin lär ha besökt en kyrka (rysk-ortodox påsk). Får se om det dyker upp några rörliga bilder..
Citera
2022-04-24, 10:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
en sak fattar jag inte med rysk krigföring är varför skjuter de sönder bostadshus/ sjukhus etc, om man har för avsikt att långsiktigt ta kontroll över dessa områden, hur skall det finnas ekonomiska med för Ryssland att bygga upp hela städer som de har skutit till smulor, o på köpet får man en väldigt mot Ryssland hatisk befolkning,

De har såklart inte för avsikt att bygga upp något, även om de hade haft möjlighet att vinna. Tror snarare att det är så att när de insåg att de inte skulle kunna nå en snabb militär seger i Ukraina så gick de över till ren terrorbombning. Man vill skrämma och straffa Ukraina för deras ovilja att falla in Vladmir Vladmirovitjs ryska björnkram.
Citera
2022-04-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1

1. Vapnen är oprecisa
2. Ukrainsk militär är nära civilbefolkningen
3. Man vill knäcka skrämma ukrainska befolkningen
4. Ren hämnd, barbariskt beteende

Förmodligen en blandning av dessa punkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in