Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-23, 14:28
  #301
Avstängd
wwrs avatar
Skillnaden är att vi vet att USA ljög om massförstörelsevapen innan de utplånade Irak och hängde Saddam.

Om de ryska bilden av att områdena vill ha självstyre är riktig, vet vi ännu inte eftersom ingen sida krävt eller genomfört övervakade folkomröstningar.

Vilka språk Saddam talade är omtvistat. Förmodligen talade han engelska men inte offentligt. Vad jag sett tidigare kunde Saddam tala klassisk arabiska men jag kan inte bekräfta det nu.

Vad gäller TV-komikern Zelensky är hans kunskaper i nationalspråket väldokumenterade.
Citat:
No, he does not speak Ukrainian fluently. He has an ugly accent and he often switches to Russian when he speaks. His wife said in a recent interview that they are looking for a Ukrainian tutor to improve Zelensky’s skills.

Zelenskyi is not very fluent in Ukrainian. It’s very hard to speak Ukrainian for him. He always switches to Russian and fills than like a fish in water. Also his Ukrainian sounds with Russian accent. He uses a lot of Russian words and sounds not typical for Ukrainian.

He can’t speak Ukrainian quickly. Whenever he needs to speed up a bit, he always switches to Russian or makes mistakes.

Zelenskyi’s wife anounced search for an Ukrainian language teacher. He definitly needs lessons and lot of practice in Ukrainian.

Same for his English skills. They are worse than Ukrainian.

https://www.quora.com/Does-Zelensky-..._type=question

Vad gäller Donbas så verkar det ta längre tid än man kanske kunde tro. Mariupol gick snabbare. Det har ju påståtts att ryskvänliga separatister har styrt Donbas, men nu har tydligen ukrainarna gått in där.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-23 kl. 14:33.
Citera
2022-04-23, 14:56
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skillnaden är att vi vet att USA ljög om massförstörelsevapen innan de utplånade Irak och hängde Saddam.

Om de ryska bilden av att områdena vill ha självstyre är riktig, vet vi ännu inte eftersom ingen sida krävt eller genomfört övervakade folkomröstningar.

Vilka språk Saddam talade är omtvistat. Förmodligen talade han engelska men inte offentligt. Vad jag sett tidigare kunde Saddam tala klassisk arabiska men jag kan inte bekräfta det nu.

Vad gäller TV-komikern Zelensky är hans kunskaper i nationalspråket väldokumenterade.

https://www.quora.com/Does-Zelensky-..._type=question

Vad gäller Donbas så verkar det ta längre tid än man kanske kunde tro. Mariupol gick snabbare. Det har ju påståtts att ryskvänliga separatister har styrt Donbas, men nu har tydligen ukrainarna gått in där.

Det är mycket som är oklart. Bland annat hur och varför lojaliteter skiftar i Ukraina.
Om ryska separatister verkligen styrde i Donbas borde det inte vara särskilt mycket moteld mot den ryska armén. Det är faktiskt omöjligt för oss i Väst att veta om majoriteten av befolkningen i Donbas hellre skulle avstå från krig, och om det i så fall är ukrainska armén eller olika miliser som slår tillbaks ryssarna.
Mariupol uppfattade jag tidigare som att de flesta var emot Azov, men att den ryska invasionen fick många att ändra åsikt. Men jag kan inte göra några anspråk på att veta hur det ligger till.
Citera
2022-04-23, 17:04
  #303
Medlem
Video upplagd idag från stålverket om situationen där inne:
https://www.youtube.com/watch?v=a8wk_jMknag
Citera
2022-04-23, 17:13
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Video upplagd idag från stålverket om situationen där inne:
https://www.youtube.com/watch?v=a8wk_jMknag

De kan lika gärna låta barnen överlämna sig till ryssarna, varför utsätta barnen för lidande och kommande svält. Hoppas de att NATO ska gripa in kommer de vänta förgäves.
Citera
2022-04-23, 18:04
  #305
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Video upplagd idag från stålverket om situationen där inne:
https://www.youtube.com/watch?v=a8wk_jMknag
Den där "Hitlerjugend" verkar ju skapa sympatier för nassarna?
Maggan har ju redan skickat vapen till nazisterna.
Hur klarar svenska media att hålla ordning på detta?

Själv vet jag bara att det är olagligt att förespråka folkmord, vilken sida man än tillhör.
Samt att Mariupol röstade 91% för Yanukovich 2010 (vad jag minns).
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-23 kl. 18:12.
Citera
2022-04-24, 09:32
  #306
Avstängd
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Vad gäller TV-komikern Zelensky är hans kunskaper i nationalspråket väldokumenterade.

https://www.quora.com/Does-Zelensky-..._type=question

.

Kul att du påpekar att Zelensky är ryskspråkig!

Kan du då förklara varför Putin och alla hans fans här påstår att en av anledningarna till invasionen var att ryskspråkiga diskrimineras? På vilket sätt skulle Zelensky diskriminerats?
Citera
2022-04-24, 09:34
  #307
Avstängd
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
[/spoiler]
Samt att Mariupol röstade 91% för Yanukovich 2010 (vad jag minns).

Och det bara drog du ur röven antar jag? Annars får du nog visa en trovärdig källa på detta..
Citera
2022-04-24, 09:35
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den där "Hitlerjugend" verkar ju skapa sympatier för nassarna?
Maggan har ju redan skickat vapen till nazisterna.
Hur klarar svenska media att hålla ordning på detta?

Själv vet jag bara att det är olagligt att förespråka folkmord, vilken sida man än tillhör.
Samt att Mariupol röstade 91% för Yanukovich 2010 (vad jag minns).

Är inte det 12 år sen och han har sedan dess blivit dömd till fängelse?
Nu blir de mördade av invaderande våldtäktsryssar. Röstade de för detta?
Citera
2022-04-24, 09:58
  #309
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Och det bara drog du ur röven antar jag? Annars får du nog visa en trovärdig källa på detta..

90% skall det vara.
Citat:
Den proryska staden slåss nu mot Ryssland

I det ukrainska presidentvalet 2010 röstade 90 procent av invånarna i Mariupol på den proryske kandidaten Viktor Janukovytj.
https://www.svd.se/a/lVjEg3/proryska...u-mot-ryssland

Bloggsidan länken var sparad på blev hackad. Men viss återställning gick att genomföra. Det går inte längre heller att Googla fram artikeln på samma sätt som tidigare.

Följ bara pengarna. Ryssland fortsätter att casha in på oljeförsäljning till EU trots att Ryssland begått ett övergrepp. USA säljer nu gas till oss. Vi har energikris. NATO utökar. Europa förstörs igen. Vi kommer att få betala igen. Stormakterna USA och Ryssland attackerar oss i de europeiska länderna med hjälp av EU.

De som nu skriker "Ryssland mördare" (med viss rätt) kommer troligen snart att säga att Ryssland inte behöver betala ödeläggelsen de orsakat, utan det skall vi européer göra. Men det har jag förklarat många gånger. Det hinner jag inte upprepa mer idag. Jag ber att få hänvisa till det senaste inlägget, nedan. Ha en bra dag!

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-24 kl. 10:19.
Citera
2022-04-26, 11:01
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ukraina har ansvar för att sköta landet. Om de inte klarar av att garantera säkerheten i Donbas måste de begära internationell hjälp, i första hand via FN.

Kunde inte annat än tänka på dina inlägg om folkomröstning när jag läste om det här nyss:

Citat:
Kherson under control:

Russian troops took control of the Kherson City Council on Monday, weeks after first occupying the Ukrainian city. The mayor posted on Facebook that armed men entered the building, "took the keys and replaced our guards with their own."
"Sham referendum": Russia announced it will stage a referendum in the broader occupied Kherson region on Wednesday, asking people to approve the "independence" of a new entity called “the Kherson People’s Republic.” Ukrainian President Volodymyr Zelensky has called it a "sham referendum," saying civilians have already shown "their attitude toward the occupiers" by protesting in occupied towns.

Det trodde jag aldrig det skulle gå att göra sånt mitt i pågående krig. Jag hade tydligen fel , världen är upp och nervänt och Russia kommer säkert att göra det i de delar av landet de erövrar. Fast det blir så klart på deras vis.
Citera
2023-03-19, 09:31
  #311
Avstängd
wwrs avatar
Putin flög helikopter in i Mariupol och inspekterade. Det verkar som om ryssarna har greppet i alla fall. De västerländska ledarna åker ju tåg bara de skall till Kiev.

https://www.theguardian.com/world/li...astern-ukraine

Bra bild på Putin. Har tidningarna börjat ge upp och insett att ryssarna har vunnit detta?

När de tog Grozny flög han ju SU-27, han kanske börjar bli äldre och inte vill riskera g-krafter?
Citera
2023-03-19, 09:33
  #312
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Putin flög helikopter in i Mariupol och inspekterade. Det verkar som om ryssarna har greppet i alla fall. De västerländska ledarna åker ju tåg bara de skall till Kiev.

https://www.theguardian.com/world/li...astern-ukraine

Bra bild på Putin. Har tidningarna börjat ge upp och insett att ryssarna har vunnit detta?

När de tog Grozny flög han ju SU-27, han kanske börjar bli äldre och inte vill riskera g-krafter?

Vunnit?

NATO har inte ens börjat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback