2022-04-23, 17:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Neptune lär man inte ha många av.

Britterna lovade dem Harpoon.

Citat:
UK To Equip Ukraine With 'lethal' Harpoon Anti-ship Missile Systems To Combat Russia

In a bid to help Ukraine combat the Russian war, the United Kingdom (UK) government is set to send sea-skimming Harpoon anti-ship missile systems under its latest military aid dispatch to the war-torn nation. The announcement was made by UK on Saturday.

https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/uk-to-equip-ukraine-with-lethal-harpoon-anti-ship-missile-systems-to-combat-russia-articleshow.html

Men jag vet inte om Ukraina fått dem ännu.
Citera
2022-04-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Ryssarna bombar inga humanitära korridorer, det är de ukrainska nazisterna som gör det därför att de tar skydd bakom de civila, använder dem som mänskliga sköldar. Om det finns civila nere under stålverket är det ju bara att släppa ut dem, så blir nazisterna kvar är ensamma. Då vet vi hur det slutar. Nazisterna förintas. Alltså släpper inte Azov ut de civila.
Menar du att de ryska s.k elitstyrkorna kommer att förintas?

Det var intressant att läsa om och att se bilderna i The Telegraph när de ryska elitsoldaterna häromdagen hyllade och firade Hitlers födelsedag.
Nazistiska idéer och hyllande av Nazism är väldigt omfattande i de ryska styrkorna.

Det är spännande att se att Putin har fått dig som gammal revolutionskommunist att älska fascister.
Har ni blivit kompisar?
Citera
2022-04-23, 17:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant.

Tror du också att det är mest fantasier när ryssarna nu snackar om att ta Odessa, hela Ukrainska kusten och skapa landbrygga till Transnistrien?

Vad tror du fantasierna tjänar för syfte?

Om de ska ta Odesa måste det ske landvägen på sedvanligt ryskt sätt med pansar och artilleri som gnager sig fram landvägen. Man gjorde ett allvarligt försök för ett par veckor sedan när man försökte gå runt norr om Mykolaiv ("Nikolajev"), som är "låset" till Odesa. Detta gick åt helvete eftersom logistiken inte hann med. Enheterna stoppades och drevs tillbaka med stora förluster.

Till skillnad från USA och britterna, som antingen hade landsatt hela brigader under ett tak av flygplan - eller gjort en blixtframryckning norr om Mykolaiv (som ryssarna försökte, men inte klarade av), med intakta försörjningslinjer, måste ryssarna "äta" sig igenom staden med artilleri för att nå Odesa. Det kommer att ta tid, men det kan göras - åtminstone på pappret. För närvarande är de ryska styrkorna för fåtaliga, men om de skulle lyckas ta Donbass och konsolidera den terräng de håller idag, så skulle de kunna dra igång en stöt mot Odesa i sommar eller tidig höst.

Jag tror dock att ryssarna inte kommer lyckas med någonting om de inte gör en fullskalig mobilisering. Om Donbassoffensiven kör fast (som jag tror) har de inte mer trupp att tillgå, samtidigt som deras tyngre vapensystem börjar ta slut. Ukraina stärks hela tiden och kan då gå tlll motanfall på bred front i slutet av maj eller början av juni.
Senast redigerad av Ken Dryden 2022-04-23 kl. 17:45.
Citera
2022-04-23, 17:42
Medlem
leachs avatar
Ett ryskt militärplan på väg någonstans. Kanske skall dom hämta nytt kanonfoder.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=14fc09
Citera
2022-04-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, nåt sånt. Personligen hoppas jag inte att vi (eller Finland) går med i NATO, och jag vill optimera förfred så fort som möjligt. Så om jag förhandlade hade jag lagt mig närmare vad ryssen vill uppnå, men naturligtvis utöva press på honom. Exempelvis "Ryssland får Krim. Inget NATO i Ukraina. EU-inträde påbörjas (lång process). Donbass demilitariseras (alla ryska trupper ut, inget DPR). Folkomröstning om 10 år i Donetsk/Luhansk. Fri media och partibildning i Donbass, så det kan bli bra förutsättningar för deras beslut. Sanktioner mot Ryssland hävs, men gigantiska skadestånd för återuppbyggnad av Ukraina."

Eller vad man nu bedömer att ryssen minimalt kan gå med på. Man måste låta folkvalda lägga ribban, förhoppningsvis har de konfidentiella underrättelserapporter om hur kriget går/Rysslands situation krigslogistiskt. Så om det går så kass för Ryssland som västlig propaganda förmedlar så måste de vara tacksamma för en väg ut, och då kan man prova något mitt emellan "din" och "min" modell. Men de kommer aldrig gå med på att släppa Krim i förhandlingar.

Såna här krig brukar av nån anledning vara rätt långa. Kanske man borde vänta och pröva den 2023.

Bortsett från att ingen annan än Ukraina som självständig stat själv har rätt att besluta om vilka organisationer man vill vara medlem i så är det du skriver som "förhandlingskrav" helt omöjliga att kompromissa om från rysk sida..

Putins minimikrav i en eventuell förhandling lär vara ungefär: Ukraina demilitariseras och förbjuds bli medlemmar i NATO och EU, Finland och Sverige samt Moldavien förbjuds gå med i NATO, Krim överförs till Ryssland, DPR och LPR kvarstår som självständiga stater (omfattande hela oblasten) och ges rätt att om de så önskar ansöka om att gå upp i Ryssland, Kherson-området överförs till Ryssland liksom hela Ukrainas Svarta Havskust ner till Moldavien, samt att alla sanktioner mot Ryssland slopas. Dessa krav lär Putin inte vara beredd att släppa något alls på.
Citera
2022-04-23, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ett ryskt militärplan på väg någonstans. Kanske skall dom hämta nytt kanonfoder.

Ny missilattack As result of missile strike in Odesa 5 people killed, including 3 months old child, 18 wounded
Citera
2022-04-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Media ljuger lika mycket nu som under den så kallade pandemin.

Vi fick höra att det var väl beprövade vacciner.

Bara det att studier ser ut att visa att de försvagar immunförsvaret permanent.

Är ju dessutom uppenbart att Moskva har allt att förlora på våldtäkt och mord av civila. Så efterblivna är de inte.

CIA mfl är ej heller efterblivna och vet hur de kan använda media mot Moskva.

Som dagt en bomb med rysk text räcker för att lura de flesta att det var Ryssland som gjorde det.

Ja det är fan sinnes att någon kan tro på media efter alla dessa lögner kring Covid och sprutorna.

Jag menar inte att Putin är en ängel men tror man att Biden och övriga korrupta i etablissemanget är det så har man förmodligen tappats från hög höjd.
Senast redigerad av Nurnberg2 2022-04-23 kl. 17:55.
Citera
2022-04-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant.

Tror du också att det är mest fantasier när ryssarna nu snackar om att ta Odessa, hela Ukrainska kusten och skapa landbrygga till Transnistrien?

Vad tror du fantasierna tjänar för syfte?
Ryska ledningen har säkert en önskan om att ta Odessa, men vad det verkar saknar de resurserna att åstadkomma detta.
Citera
2022-04-23, 17:54
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Ny missilattack As result of missile strike in Odesa 5 people killed, including 3 months old child, 18 wounded

Ja det kan man misstänka med den flygrutten, eller så konsumeras det för mycket vodka.
Citera
2022-04-23, 17:59
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach

Citerar mig själv, nu har dom stängt av transpondern, hmm, undrar vad har ryssen i görningen.
Citera
2022-04-23, 18:00
Medlem
Reimers avatar
Turkarna är som vanligt helt opålitliga, stöldgods smugglas ur Ukraina via dem.

Citat:
Stolen commodities from occupied Ukraine: Shipping from Crimea to Turkish ports continues unchecked with impunity, against Turkish policy. Astrakhan based CMC's Russian flag vessel Mikhail Nenashev, en route from Sevastopol, transited Bosphorus carrying wheat & arrived Derince
https://liveuamap.com/en/2022/23-april-stolen-commodities-from-occupied-ukraine-shipping
Citera
2022-04-23, 18:01
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Bortsett från att ingen annan än Ukraina som självständig stat själv har rätt att besluta om vilka organisationer man vill vara medlem i så är det du skriver som "förhandlingskrav" helt omöjliga att kompromissa om från rysk sida..

Putins minimikrav i en eventuell förhandling lär vara ungefär: Ukraina demilitariseras och förbjuds bli medlemmar i NATO och EU, Finland och Sverige samt Moldavien förbjuds gå med i NATO, Krim överförs till Ryssland, DPR och LPR kvarstår som självständiga stater (omfattande hela oblasten) och ges rätt att om de så önskar ansöka om att gå upp i Ryssland, Kherson-området överförs till Ryssland liksom hela Ukrainas Svarta Havskust ner till Moldavien, samt att alla sanktioner mot Ryssland slopas. Dessa krav lär Putin inte vara beredd att släppa något alls på.

Det där med "rätt att besluta" är mest NATO-snack. Allt är en fråga om deal-making. Vi utövar (med all rätt) stor press på nordkorea och Iran för att de inte ska utveckla kärnvapen t ex. Men det spelar ingen roll för vår diskussion, man måste så klart involvera Ukraina som en part i ett förslag från svensk/finsk sida. Om de nu vill slåss vidare så kan man inte föreslå något.

Varför tror du han skulle ha så "maximalistisk agenda"? Putin lär ju släppa sina krav om han inser att alternativet är sämre - såvida inte alternativet är existentiell krasch och hans eget fall från tronen (och det tror jag Krim är). Det är därför jag resonerar som jag gör. Jag tror inte han kommer klara av att ta sig till Moldavien.

Enda saken som skulle kunna ge dig rätt är om ryssen i själva verket är mycket starkare än det ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in