Citat:
Ursprungligen postat av
Ravatos
Precis. Att man inte testar den?
"Dra bort alla trupper från U, inklusive Krim. Avmilitarisera Kaliningrad. Sluta hota och kränga andra länders gränser till sjöss och i luften. Sluta bete er som opålitliga svin."
Då hamnar ju bollen hos Putte. Så länge ryssen har imperialistiska drömmar behövs ju NATO, det borde även en ryss kunna begripa mellan rusen.
Ja, nåt sånt. Personligen hoppas jag inte att vi (eller Finland) går med i NATO, och jag vill optimera förfred så fort som möjligt. Så om jag förhandlade hade jag lagt mig närmare vad ryssen vill uppnå, men naturligtvis utöva press på honom. Exempelvis "Ryssland får Krim. Inget NATO i Ukraina. EU-inträde påbörjas (lång process). Donbass demilitariseras (alla ryska trupper ut, inget DPR). Folkomröstning om 10 år i Donetsk/Luhansk. Fri media och partibildning i Donbass, så det kan bli bra förutsättningar för deras beslut. Sanktioner mot Ryssland hävs, men gigantiska skadestånd för återuppbyggnad av Ukraina."
Eller vad man nu bedömer att ryssen minimalt kan gå med på. Man måste låta folkvalda lägga ribban, förhoppningsvis har de konfidentiella underrättelserapporter om hur kriget går/Rysslands situation krigslogistiskt. Så om det går så kass för Ryssland som västlig propaganda förmedlar så måste de vara tacksamma för en väg ut, och då kan man prova något mitt emellan "din" och "min" modell. Men de kommer aldrig gå med på att släppa Krim i förhandlingar.
Såna här krig brukar av nån anledning vara rätt långa. Kanske man borde vänta och pröva den 2023.