2022-04-23, 16:54
  #132037
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det finns ingen internationell domstol som dömer ifråga om staters hot. Det enda som finns är FNs säkerhetsråd. Alltså blir det ytterst sett en tolkningsfråga om vad ett hot innebär och där har alltid den starkare tolkningsföreträde. Det såg vi t ex under Kuba-krisen där USA sade sig vara hotade av kärnvapen på Kuba, alltså tvingade USA bort dem, i utbyte i detta fall mot att USA fick dra tillbaks kärnvapen som hotade USSR.

I dagens situation är det Ryssland som äger tolkningsföreträde, därför att Ryssland är starkast och detta inte bara i fråga om Ukraina, utan i fråga om hela sin gränslinje. Detta bör Sverige fundera på också. Om Ryssland anser av Sverige hotar Ryssland, då blir det säkerhetspolitiska läget allvarligt för vårt land. Nu gäller det Ukraina, och här var det uppenbart sedan länge att Ryssland ansåg att Ukraina hotade dess säkerhet – men eftersom det var dårar som styrde i Kiev så lyssnade man inte, för förr eller senare var Ryssland tvungen att undanröja hotet och där är vi nu.

Vad ska Ryssland göra Sverige ! de klarar inte ens utav Ukraina! men de ska ge sig på ett land med mer avancerade vapen! dessutom måste de ta sjövägen! för att ens komma åt oss! när de i Ukraina kunde angripa på flera fronter!

Ryssland är ett skämt...
Citera
2022-04-23, 16:55
  #132038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/ua0k7o/new_video_of_the_children_inside_the_azovstal/

Det är alltså dessa som ska svältas ut/mördas...

Det är ju bara att släppa ut dem. Problemet är att Azov-nazisterna önskar en mänsklig sköld, varför de inte kan lämna området utan att bli skjutna.
Citera
2022-04-23, 16:55
  #132039
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det finns ingen internationell domstol som dömer ifråga om staters hot. Det enda som finns är FNs säkerhetsråd. Alltså blir det ytterst sett en tolkningsfråga om vad ett hot innebär och där har alltid den starkare tolkningsföreträde. Det såg vi t ex under Kuba-krisen där USA sade sig vara hotade av kärnvapen på Kuba, alltså tvingade USA bort dem, i utbyte i detta fall mot att USA fick dra tillbaks kärnvapen som hotade USSR.

I dagens situation är det Ryssland som äger tolkningsföreträde, därför att Ryssland är starkast och detta inte bara i fråga om Ukraina, utan i fråga om hela sin gränslinje. Detta bör Sverige fundera på också. Om Ryssland anser av Sverige hotar Ryssland, då blir det säkerhetspolitiska läget allvarligt för vårt land. Nu gäller det Ukraina, och här var det uppenbart sedan länge att Ryssland ansåg att Ukraina hotade dess säkerhet – men eftersom det var dårar som styrde i Kiev så lyssnade man inte, för förr eller senare var Ryssland tvungen att undanröja hotet och där är vi nu.

De enda som hotar är de äckliga ryssarna. Det är enda anledningen till att NATO finns. Det är enda anledningen till att Sverige och Norge behövt lägga så stora pengar på ett försvar.

Får man fråga, om nu NATO är så farliga. Ryssland är redan granne med 5 (6) nato-länder, verkar ju ha gått bra hittils?
Du är så patetisk.
Citera
2022-04-23, 16:56
  #132040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Boris Johnson: Realistisk möjlighet att Ryssland vinner kriget:

https://www.hindustantimes.com/world-news/realistic-possibility-uk-pm-boris-johnson-on-whether-russia-could-win-war-against-ukraine-1016506437 89879.html

Jämför det uttalandet med hur det har låtit hittills om hur värdelös ryska armén är och hur framgångsrik den ukrainska är.

Och varför säger han det? Jo för att hamra in budskapet
Citat:
Countries supporting Ukraine must now think what more they can do in form of intelligence sharing, military training, economic sanctions and intensifying pressure on Putin. Ukraine needs to be fortified so that it becomes impenetrable by Russian forces, Johnson said.
Citera
2022-04-23, 16:56
  #132041
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jao + att man blir helt instängda i Östersjön! ! verkligen smart gjort!
Att främst Finland går med i Nato måste ju ur Rysslands perspektiv vara en katastrof med bibliska mått.
Donbass kommer kosta Ryssland allt. Som att byta ut villan på Djursholm mot en rostig volvo 740, utan växellåda...
Citera
2022-04-23, 16:56
  #132042
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det är ju bara att släppa ut dem. Problemet är att Azov-nazisterna önskar en mänsklig sköld, varför de inte kan lämna området utan att bli skjutna.

"bara att släppa ut dem" är du dum i huvudet ? förra gången man försökte upprätta humanitära korridorer så gick det inte mer än några sekunder innan ryssarna var där och bomba
Citera
2022-04-23, 16:57
  #132043
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att främst Finland går med i Nato måste ju ur Rysslands perspektiv vara en katastrof med bibliska mått.
Donbass kommer kosta Ryssland allt. Som att byta ut villan på Djursholm mot en rostig volvo 740, utan växellåda...

Absolut! deras bas i Murmansk!!! + några feta natobaser några mil ifrån St:Petersburg lär ju smaka mumma för Putin !
Citera
2022-04-23, 16:59
  #132044
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vetti-tusan om den ryska flottan är så pigga på det efter "Moskva". Man är sårbar, sedan så skall nog allt klaffa ganska snabbt.., att man kan "kopplas ihop" med landstyrkor som även rycker fram samtidigt. För marininfanteriet kommer ju snabbt att behöva nya försyningar. Hög risk enligt mig..

Jo men fattar Putin det? Eller har Putin mest att vinna på ett utdraget krig, om han inte kan vinna det?
Citera
2022-04-23, 16:59
  #132045
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Odessa ligger risigt till, hela södern ligger i pipelinen under denna fas i den ryska befrielseoperationen.
Från Guardians live-blog nyss:

Two Russian generals killed near Kherson – Ukrainian Ministry of Defence
Two Russian generals have been killed near Kherson, the Ukrainian Ministry of Defence’s intelligence directorate has said. One is in critical condition.

The Ukrainian military on Friday hit a Russian command post near occupied regional capital Kherson, according to the statement.


Det går inte så bra i Kherson och söder för ryssarna.

Det är vodkadrömmar att tro ni ska ta Odessa.
Citera
2022-04-23, 17:00
  #132046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Innan ryssen har byggt landstigningsfartyg ska vi nog ha hunnit bygga några kanoner
Hoppas du har rätt, men mycket kan flygas in!
Citera
2022-04-23, 17:01
  #132047
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
De kommer att få problem med all produktion. Hur ska de kunna fortsätta att gjuta förgasare när pressgjutningsmaskinen går sönder och behöver en reservdel?

Sant. Kommer skapas mycket arbetstillfällen dock, när det mesta måste tillverkas för hand.

Dock har de ju tillgång till kinesiska grejor, så de klarar sig nog halv-hyffsat ändå.
Citera
2022-04-23, 17:01
  #132048
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ukraina får Excaliburgranater till sina 4 st M777 haubitsar från Kanada.

https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1517880624568274946
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in