Citat:
Ursprungligen postat av
Granit66
Det gäller nästan alla konsekvenser. Det är mycket sällan det endast drabbar den skyldige. Ska detta hindra oss från att agera menar du? Rattfyllo? Äsch det blir jobbigt för familjen när det kommer ut bäst att inte göra nåt..
Fast det är inte direkt alla konsekvenser som drabbar anhöriga så extremt, obarmhärtigt och hårt som "pedofili" i familjen. Pedofili är något av det mest stigmatiserade och avskydda som finns i dagens samhälle. Det går inte ens att jämföra med om någon åkt fast för rattfylla. Rattfylleri är också ett brott som är lite tabu/som det spottas på, men där är det bara den enskilde som drabbas. Har svårt att tro att barn skulle bli mobbade för att deras pappa kört på fyllan. Rattfylleri är dessutom extremt vanligt, mycket vanligare än man tror. Du anar nog inte hur många som kör hem efter fredagsfesten eller kör när de rökt en joint eller dragit några linor tjack. Det är extremt vanligt, jag har själv kört efter att ha rökt gräs/tagit tjack (dock inte efter att ha druckit alkohol), och jag kan räkna upp minst 25 individer i min bekantskapskrets som har kört påverkade enligt egen utsago.
Bara där ser vi en tydlig skillnad. Många kan erkänna för sina vänner att de framfört fordon under inverkan av alkohol/droger, men i princip ingen skulle bekänna ens för sin bäste vän att de känner sexuell attraktion till barn.