2022-04-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Är det hög arbetslöshet i Norrland? Det var nytt för mig.
Jag förstår vart du vill komma och ska förklara hur jag menar.

Norrland har lägst arbetslöshet på pappret, men förmodligen högst arbetslöshet om vi bara ser till anställningsbara individer.

Företag har idag generellt sett svårt att hitta arbetskraft, då en allt för stor del av de arbetslösa helt enkelt inte är anställningsbara. Vissa vill inte, vissa saknar helt utbildning och vissa kan inte svenska. Det betyder att lönerna går upp. I Norrland finns inte det problemet i samma utsträckning, då företagen fortfarande har lätt att hitta arbetskraft.
Citera
2022-04-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
En sopgubbe där jag bor får ut 23500 efter skatten är dragen...

Så tror knappast den ligger på över 30 i sthlm det var endast de som jobba de där speciella tiderna mitt i city.
Löner anges ALLTID brutto, alltså innan skatt.

Vad någon tjänar efter skatt är fullkomligt ointressant.
Citera
2022-04-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej jag är ute efter ett arbete där jag inte behöver plugga till men man ändå tjäna minst 35 000 kr och uppåt. Och jag är ute då efter ett fast jobb alltså en bransch där det är lätt att få fast arbete
Nattjobb/skift spelar ingen roll.

Någon som kan komma med tips?
Har gymnasieexamen

Med största sannolikhet får du nog nöja dig med en lön på runt 20.000 utan utbildning. Men, är du duktig på att sälja kan du ju dra in det på provision.
Citera
2022-04-23, 12:47
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Löner anges ALLTID brutto, alltså innan skatt.

Vad någon tjänar efter skatt är fullkomligt ointressant.

Mm och brutton i Sthlm ligger på runt 30k det är inga 38k

Men TS kan väl dra te Norge o rensa fisk? läste något om att ungar runt 13års ålder tjänar 20-30k i veckan!

Så där kan han ju göra en månades lön på runt 100k!
Citera
2022-04-23, 14:54
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Jag är varken it support eller programmerare.

Vad jobbar du med då? Om du nu vill bidra till tråden
Citera
2022-04-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Flytta uppåt i landet och jobba inom gruvindustrin. De behöver folk. Börja som sommarpersonal så kan du säkert få tillsvidareanställning.

Lönen kan ligga runt 50000 kr i månaden beroende på tjänst och hur du arbetar. Kan rekommendera att köra bergtruck i dagbrott om du inte vill jobba under jord.

Sök till LKAB eller Boliden.

Vad behöver man för licens för bergtruck och hur enkelt är det att få jobb utan kontakter? Erbjuder de bostad? Är eventuellt sugen på detta!
Citera
2022-04-23, 15:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vad behöver man för licens för bergtruck och hur enkelt är det att få jobb utan kontakter? Erbjuder de bostad? Är eventuellt sugen på detta!

Det räcker med ett vanligt truckkort för att köra dessa truckmaskiner... dock är jag osäker på vilken typ av truckkort du behöver...

Boende kan de fixa mot att du betalar en del av lönen för boendet... Inte alla som gör det dock.

men lycka te o hitta detta utan kontakter!

https://www.tornedalensentreprenad.se/

Kan eventuellt ha jobb om du kollar med dem!

Detta företag vet jag kan fixa boende mot att du betalar en del av lönen!
Senast redigerad av nousernameneeded 2022-04-23 kl. 15:19.
Citera
2022-04-23, 23:38
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ja kolla bara på Strandhäll, NOLL kompetens och har säkert en lön på 80K i månaden.
Likadant med dvärgen Johansson, han ar inte en susning om vad han ska göra eller säga, han svamlar ju bara runt med en massa bortförklaringar.
Ja det kan ju inte vara så svårt att få en ministerpost om man utger sig för att vara smartare än sagda personer.
Citera
2022-04-23, 23:41
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Ja det kan ju inte vara så svårt att få en ministerpost om man utger sig för att vara smartare än sagda personer.
Har man en mer än 30 i IQ så blir man lätt en politiker, om man nu har en sådan böjelse...
Citera
2022-04-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag förstår vart du vill komma och ska förklara hur jag menar.

Norrland har lägst arbetslöshet på pappret, men förmodligen högst arbetslöshet om vi bara ser till anställningsbara individer.

Företag har idag generellt sett svårt att hitta arbetskraft, då en allt för stor del av de arbetslösa helt enkelt inte är anställningsbara. Vissa vill inte, vissa saknar helt utbildning och vissa kan inte svenska. Det betyder att lönerna går upp. I Norrland finns inte det problemet i samma utsträckning, då företagen fortfarande har lätt att hitta arbetskraft.

Tack men du får nog förklara en gång till. Har Norrland hög eller låg arbetslöshet i förhållande till anställningsbarhet. Om hög borde lönerna vara lägre. Min bild är att lönerna är högre pga att det finns många jobb i relation till sökande som är relativt lågt. Nu beror det givetvis på var i Norrland🙂
Citera
2022-04-24, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej jag är ute efter ett arbete där jag inte behöver plugga till men man ändå tjäna minst 35 000 kr och uppåt. Och jag är ute då efter ett fast jobb alltså en bransch där det är lätt att få fast arbete
Nattjobb/skift spelar ingen roll.

Någon som kan komma med tips?
Har gymnasieexamen

Lagerarbetare 6 timmars pass 5 nätter per vecka.
70% OB tillägg efter kl 22.00. 100% OB lördag och söndag. Plus extra nattillägg 16%.

Det ger cirka 40.000 kr före skatt i Sverige med Handels avtal. Behövs ingen utbildning. Truckkort kan vara bra att ha. På vissa lagerjobb Behövs det inte heller.

Internethandeln har ökat jättemycket så det är många lagerförerag som söker personal nu. Apotea till exempel.
Citera
2022-04-24, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
En sopgubbe där jag bor får ut 23500 efter skatten är dragen...

Så tror knappast den ligger på över 30 i sthlm det var endast de som jobba de där speciella tiderna mitt i city.

Min polare har 40.000 som sopgubbe i Stockholm.
Tidiga morgnar och slitigt inne i stan med trånga utrymmen. Bättre att köra i villaområden där maskiner lyfter allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in