Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Den planlagte løgnen her var jo hele kidnappingsnarrativet. Den stemte dessverre dårlig
med faktiske forhold og tekniske funn, så da måtte TH ut på tidenes rotur i form av en
serie med elendige bortforklaringer - og enda dårligere løgner.
Folk i kretsen hans har vel latt ham herse og styre så mye og lenge at han ikke trodde
han skulle møte motstand mot det han trodde var en genial plan.
Ja. Jeg tror det ligger dypt i han, at han skal vinne hvert eneste slag, så vil han (automatisk og) samtidig vinne den store krigen.
Han er ingen sjakkspiller, han forstår ikke offerspill, han kunne ikke ha ofret bønder og eller offiserer og blitt stående materielt underlegen en kort periode, for så å slå ut motstanderens konge med en genialt uttenkt plan.
Dessuten, han er veldig detaljorientert. Jeg tror ikke han evner å motstå fristelsen til å gripe opportunistiske og impulsive sjanser til å vinne over, eller helst knuse, en motstander han oppfatter som svakere. Som politiet.
Det er jo selvfølgelig ekstremt kortsiktig og dumt å oppfatte politiets avhørspersoner som personer han skal vinne over. Men han har ikke evnet annet. Det er slik han er.
Jeg tror politiet har gitt TH mange muligheter til å begå slike feil. Han mister overblikket på det store bildet, mens han fordyper seg i detaljene. Så han har kjørt seg fast. Selv.