Citat:
Ursprungligen postat av
lentil
Det har jag också funderat på. Jag förstår inte vad som driver honom. Som jag sagt tidigare så tror jag inte att han vill någon illa. Han vill vara predikant. Han vill tala inför publik och känna att han får till några "tänkvärda" uttryck och finurligheter här och var. Han vill vara "radikal" som det så ofta heter i en del kyrkor. (Jag är allergisk mot uttrycket. Det används oftast i betydelsen "jag är jättemodig och törs säga sådant som upprör och sårar".) Jag tror att han älskar att predika. Faktiskt. Men han har ljugit för mycket. Förvridit sanningen för mycket, alltför många gånger låtsats att han nu är ärlig och redo att göra upp med sina felsteg. Han befinner sig i en sits där en hel del män tar sina liv. Han har misslyckats på så många områden och jag får lov att säga att jag är glad för att han faktiskt går vidare, även om mycket av det hela handlar om förnekelse. Han tycks själv inte kunna tro att har gjort det han har gjort. Där jag bor (utomlands, katolskt land fast Katolska Kyrkan fungerar inte likadant överallt då mycket hänger på hur lokala biskopar är funtade) skulle han skickats i kloster för bot och bättring för länge sedan, alternativt avkragning om han inte vill sitta stilla och tyst i ett kloster resten av livet. Egentligen har han ju avkragats av sin "biskop", dvs pingströrelsen som inte vill ta i honom med tång.
Det är frustrerande att se på hur han envisas med predikantuppdraget. Han skulle kunna vara försäljare, grundskollärare, lokalvårdare, cafédrivare osv. Han är inte särskilt beläst vad gäller klassisk kristen tro och bibeltolkning (nej, Tommy, det är du inte) men det är inte så att han saknar driv eller förmåga. Vill man vara en "riktig" kristen så kan man vara det överallt och "predika" i det tysta, så att säga, i handling mer än ord.
Där träffade du huvudet på spiken, och om det hade varit möjligt att få in det i skallen på honom så hade mycket varit vunnet för alla inblandade. Jag hade den åsikten i början också, men efter att ha följt honom på nära håll ett längre tag så har jag insett att inget biter förutom ett komplett nederlag...i bästa fall.
Jag har haft kontakt med rätt många som försökt få honom att på något vis inse sin belägenhet, men så länge det finns någon enda som ser potential i honom som
"predikant" så kommer han att fortsätta. Innan
profitören satte honom på piedestal så ringde han runt till kyrkor/samfund samt skrev blogginlägg där han beklagade sig över att han inte längre fick några kallelser, skällde på företrädare och lyfte upp sin förträfflighet som
förkunnare. Dessa inlägg är numera raderade, givetvis, men de går säkert att hitta om man letar.
Vi som varit med här i tråden från början har konstaterat att det bara finns ett sätt att förhålla sig till
den brinnande clownen, och det är att häckla honom tills han tappar fattningen, och dit är det inte långt kvar. Just nu har han fått en ny
"kompanjon" i Leo Hartikainen, hur länge det håller beror på hur många
jesustanter som kan bistå med pengar och där verkar underlaget minst sagt skralt.