Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-21, 13:50
1465 Åklagare Krister Petersson frågar SÄPO om Stay Behind, AGAG, Leongruppen 2022-04-20 https://drive.google.com/file/d/14vfy9fUF5nhrFfvSYQLRZRQkNtvRD2Mj/view?usp=sharing
Citera
2022-04-21, 15:35
Medlem
Tråden Thulehuset/Skandiahuset som skapades nyligen var flera awesome idéer på samma gång, bra sätt att styra upp forskandet, undvika kaoset i huvudet… Idéerna passade mitt huvud i alla fall.
Det är ju så många ämnen som pågår samtidigt i hjärnan, och då blir det svårare att reda ut något… lex Holmér. 40 ljus under en sittning.

40 ljus i hjärnan…
Då blir spåren mörkare och mörkare.

TP (HenrikSweden) kom på idéen med Den Blankade Utredningen, börja om från noll med rena fakta... nu när huset håller på att möbleras om.. (Det har trillat in många nya avgörande uppgifter i år och då är det bra att göra en nystart i hjärnan, rensa ut gamla sanningar, och gamla lögner, påfyllnad och upprensning… mycket skräp som ligger kvar...)
Innan man möblerar om måste man städa upp.

Att starta nya trådar som fokuserar på sakuppgifter gör att alla olika gm-teoretiker kan samlas i samma arbete med fakta om det är som TP sa: trådar fria från teorier och GM-spekulation.

Det finns olika kategorier av ämnen, kanske framförallt två just nu: 1) de helt outforskade och 2) de söndertröskade som behöver en storstädning.
Ägnat mig mest åt mordplatsvittnena och sjukhuset senaste tiden (tycker mig ha bra koll nu på vad som hände på Sabb och vid Dekorima nu men det finns ju frågetecken kvar…) Exempel på söndertröskade ämnen.
Skandiahuset är egentligen helt outforskat. Även ämnet Grand (bisarrt nog), det är väl lite som Flyktvägen som Wall säger: bortslarvat ämne från början... (risk att det finns så många vittnesuppgifter att infon drunknar i mängden… en arkivguldgruva att gräva i, bland de ”800 Grandvittnena”).
Det finns personer här som satt tänderna i ämnet Grand på sistone, de har hämtat ut intressanta saker. Skulle vara kul om Grand fick en egen tråd.

Tråd som bara innehåller fakta kan vara lite tråkig att jobba med men… finns ju denna… med roliga spekulationer. Ledaren för Skandiahusettråden har gett arbetsuppgifter, ex: var är gröna dörren placerad? Nästa fråga blir kanske: varför stod den öppen mellan 22.35 – 23.22? Och då kommer man in på GM utan att man tänker på det…
Menar: kan alltså vara svårt att undvika GM ibland… I faktatråden. En gråzon ibland. Man får bita sig tungan.

Vision: Tio eller hundra olika trådar med naturliga ledare (de som har specialkunskaper på området) –egentligen ingen större skillnad mot idag, ungefär så det fungerar... Och alltid fungerat. Men kanske en aning mer strukturerat i formen.
Ser mest fram emot dagen när det militära området tar fyr ordentligt.. det omvärldspolitiska, underrättelsebygget, men lär väl dröja... Komplexen som öppnas sist, mest svårdyrkade. Många här brinner för det ämnet.
Mordet var globalt.
Mordet var också en förutsättning med mycket direkta kopplingar till det som händer militärt idag.
Senast redigerad av thorhan 2022-04-21 kl. 15:41.
Citera
2022-04-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Tråden Thulehuset/Skandiahuset som skapades nyligen var flera awesome idéer på samma gång, bra sätt att styra upp forskandet, undvika kaoset i huvudet… Idéerna passade mitt huvud i alla fall.
Det är ju så många ämnen som pågår samtidigt i hjärnan, och då blir det svårare att reda ut något… lex Holmér. 40 ljus under en sittning.

40 ljus i hjärnan…
Då blir spåren mörkare och mörkare.

TP (HenrikSweden) kom på idéen med Den Blankade Utredningen, börja om från noll med rena fakta... nu när huset håller på att möbleras om.. (Det har trillat in många nya avgörande uppgifter i år och då är det bra att göra en nystart i hjärnan, rensa ut gamla sanningar, och gamla lögner, påfyllnad och upprensning… mycket skräp som ligger kvar...)
Innan man möblerar om måste man städa upp.

Att starta nya trådar som fokuserar på sakuppgifter gör att alla olika gm-teoretiker kan samlas i samma arbete med fakta om det är som TP sa: trådar fria från teorier och GM-spekulation.

Det finns olika kategorier av ämnen, kanske framförallt två just nu: 1) de helt outforskade och 2) de söndertröskade som behöver en storstädning.
Ägnat mig mest åt mordplatsvittnena och sjukhuset senaste tiden (tycker mig ha bra koll nu på vad som hände på Sabb och vid Dekorima nu men det finns ju frågetecken kvar…) Exempel på söndertröskade ämnen.
Skandiahuset är egentligen helt outforskat. Även ämnet Grand (bisarrt nog), det är väl lite som Flyktvägen som Wall säger: bortslarvat ämne från början... (risk att det finns så många vittnesuppgifter att infon drunknar i mängden… en arkivguldgruva att gräva i, bland de ”800 Grandvittnena”).
Det finns personer här som satt tänderna i ämnet Grand på sistone, de har hämtat ut intressanta saker. Skulle vara kul om Grand fick en egen tråd.

Tråd som bara innehåller fakta kan vara lite tråkig att jobba med men… finns ju denna… med roliga spekulationer. Ledaren för Skandiahusettråden har gett arbetsuppgifter, ex: var är gröna dörren placerad? Nästa fråga blir kanske: varför stod den öppen mellan 22.35 – 23.22? Och då kommer man in på GM utan att man tänker på det…
Menar: kan alltså vara svårt att undvika GM ibland… I faktatråden. En gråzon ibland. Man får bita sig tungan.

Vision: Tio eller hundra olika trådar med naturliga ledare (de som har specialkunskaper på området) –egentligen ingen större skillnad mot idag, ungefär så det fungerar... Och alltid fungerat. Men kanske en aning mer strukturerat i formen.
Ser mest fram emot dagen när det militära området tar fyr ordentligt.. det omvärldspolitiska, underrättelsebygget, men lär väl dröja... Komplexen som öppnas sist, mest svårdyrkade. Många här brinner för det ämnet.
Mordet var globalt.
Mordet var också en förutsättning med mycket direkta kopplingar till det som händer militärt idag.

Du har en del intressanta tankar men om du vill få gång en saklig diskussion om olika saker eller olika teorier vore det en fördel om du samlar dina reflektioner till något mer konkreta frågeställningar.
Någon slags samarbete pågår tydligen i en annan tråd och så mycket sånt har det väl inte varit genom åren, men när det sker är det spännande.
Det jag främst kommer att tänka på är identifieringen av f d polisman Klöfver***öld numera bosatt i Australien, som tillfrågat Bergh om han kunde tänka sig att skjuta Palme.

Om du numera har bra koll på vad som hände vid Sabb och Dekorima kanske du kan berätta vad du kommit fram till. Att det skulle vara ett söndertröskat ämne håller jag inte alls med om.

Å ena sidan konstaterar du att t ex Grandmannen är intressant, men å andra sidan att mordet var "globalt" och har kopplingar till vad som händer militärt idag. Jag vill nog påstå att det ena utesluter det andra.
Senast redigerad av cherryfive 2022-04-21 kl. 17:29.
Citera
2022-04-22, 14:10
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
1465 Åklagare Krister Petersson frågar SÄPO om Stay Behind, AGAG, Leongruppen 2022-04-20 https://drive.google.com/file/d/14vfy9fUF5nhrFfvSYQLRZRQkNtvRD2Mj/view?usp=sharing

Mycket intressant!
Att man gör en förfrågan och begär ut information om dessa grupper och personer tyder på att det finns näring i detta.
Vore riktigt spännande att få se dom maskade namnen!
Citera
2022-04-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Mycket intressant!
Att man gör en förfrågan och begär ut information om dessa grupper och personer tyder på att det finns näring i detta.

Men du är medveten om att KP inte löste mordet?? Han letade ju efter saker att binda till Engström väl?
Citera
2022-04-23, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Mycket intressant!
Jag är inte så säker på att man kan dra någon som helst slutsats om bärigheten i spaningsuppslaget på basis av denna förfrågan.

Det man möjligen kan säga, också på grundval av annat förundersökningsmaterial från 2017-2019, är att utredarna vid den här tiden inte alls var främmande för att det skulle kunna röra sig om en konspiration. Senare skedde en omsvängning i den delen.
Citera
2022-04-23, 10:02
Medlem
Jag har uppfattat att det här förhöret https://drive.google.com/file/d/14vfy9fUF5nhrFfvSYQLRZRQkNtvRD2Mj/view
SÄPO 2017-03-01 Krister Petersson frågar SÄPO om Stay Behind-AGAG-Leon
främst var ett led att försöka hitta någon koppling till Stig Engström
Jag är tveksam till att man försökte leta vidare efter något annat alternativt att det kan finnas saker
som man undvek att gräva i .
Citera
2022-04-23, 10:26
Medlem
mvagrippas avatar
Utan att dra några överväxlar på detta är det alltid spännande med nya foton från mordplatsen .

https://m.youtube.com/watch?v=LyUMxToMhmg
Citera
2022-04-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har uppfattat att det här förhöret https://drive.google.com/file/d/14vfy9fUF5nhrFfvSYQLRZRQkNtvRD2Mj/view
SÄPO 2017-03-01 Krister Petersson frågar SÄPO om Stay Behind-AGAG-Leon
främst var ett led att försöka hitta någon koppling till Stig Engström
Jag är tveksam till att man försökte leta vidare efter något annat alternativt att det kan finnas saker
som man undvek att gräva i .
Det är väl en förfrågan och inget förhör. Var finner du tecken på att utredarna så här tidigt var intresserade av Stig Engström? Den bild man får genom att studera mötesprotokoll och utredningsåtgärder är snarare att det är först efter sommaren 2017 som spaningsuppslaget Engström blir högintressant.

Den förfrågan som görs 2017-03-01 ger snarare intryck av att ha ett bredare anslag.

Sedan slås man av amatörmässigheten när det kommer till frågornas utformning. Utredarna bör knappast agera på samma sätt gentemot Säpo och Must som man gör när man riktar förfrågningar till offentliga arkiv.

Om man leker med tanken att det verkligen skulle ha ägt rum en kuppövning vid den aktuella tiden och att uppgifter om den alltjämt skulle vara känsliga, så lär polisen knappast få fram något genom att ställa en direkt fråga av det här slaget. Istället måste man närma sig ämnet på ett mycket mer sofistikerat sätt. Man kan här jämföra med hur en undersökande journalist skulle arbeta. De direkta frågorna ställer man först när man redan har samlat på sig ett underlag. Det finns inget som tyder på att den nytillträdde förundersökningsledaren hade något sådant vid den aktuella tidpunkten.

Personligen tror jag inte att det finns ett dyft att hämta i den här delen med bäring på mordet, men det är ändå intressant att studera vilka undermåliga metoder som Krister Petersson och gänget använde sig av.
Citera
2022-04-23, 11:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utan att dra några överväxlar på detta är det alltid spännande med nya foton från mordplatsen .

https://m.youtube.com/watch?v=LyUMxToMhmg

Att Robrandt ser ett inslag på nyheterna där hon gör någon slags koppling mellan en man i folkmassan och den hon såg på Regeringsgatan är halvintressant.

Att samme man sen också finns med på bild från mordplatsen på mordnatten är en helt annan nivå av intressant.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-04-23 kl. 12:03.
Citera
2022-04-23, 12:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att Robrandt ser ett inslag på nyheterna där hon gör någon slags koppling mellan en man i folkmassan och den hon såg på Regeringsgatan är halvintressant.

Att samme man sen också finns med på bild från mordplatsen på mordnatten är en helt annan nivå av intressant.

Jag tror det är väldigt ovanligt med mördare som återvänder till en central plats på mordplatsen, intill polis och vittnen, samma kväll, och låter sig fotograferas.

Fast visst var det intressant och se den här mannen som Robrandt tyckt sig känna igen från rapportinslaget. Han borde polisen kunnat hitta tycker jag om de ansträngt sig lite grann.
Citera
2022-04-23, 16:15
Medlem
Är det någon som vet när Thomas Pettersson började sina kontakter med Palmeutredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in