Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Det fanns väl dessutom barn där också. Jag tror inte heller att poliser kan skjuta hur som helst om det är stora grupper med människor och det pågår stenkastning etc. Inte så lätt att pricka då och det skapar nog bara ännu mer tumult. Kanske får du en sten på dig samtidigt som du ska trycka av och missar och skjuter istället personen intill så hem dör… alltså det går ju inte att skjuta mot någon viss individ om det är en folkmassa. Dessutom vet du antagligen inte ens vem som nyss kastade något mot dig av alla som står där.
Jag funderade själv igår på detta men nu när jag funderat ett tag förstår jag verkligen att man som polis inte kan använda vapen i en sådan situation.
Ebbas uttalande var ju helt sjukt. Typ som att hon ifrågasatte varför ingen annan var skadad (och tyckte att de borde vara det?) det lät så i varje fall på sättet hon formulerade meningen. Hade hon sagt ”varför använde inte polisen tjänstevapnen om de anfölls med stenkastning?” hade jag inte tyckt det var en så konstig fundering (även om jag ogillar henne och hennes politik). Men nu sa hon ju istället ”varför skadades inte fler våldsverkare?”. Då ifrågasätter hon ju antalet skadade och varför de inte var fler. Vad är det för jävla konstig grej att säga? Det var ju inte problemet. Problemet var ju att poliser blev skadade och det vill man ju undvika. Det löser man inte genom fler skadade våldsverkare….
Men herregud. Hon menade att polisen var alldeles för passiv när de blev angripna. De bara tog emot och lät sig bli misshandlade. Därav att det är så många skadade poliser men så få skadade våldsverkare.
Hon tyckte polisens passivitet var upprörande, när de faktiskt har till uppgift att utöva berättigat våld när det krävs för att stävja situationer. Jag håller med henne, vad ska vi ha poliser till som bara låter sig utnyttjas som mänskliga slagpåsar? De gör ingen nytta, de kan lika gärna stanna hemma!
Polisen SKA stävja oroliga och våldsamma situationer, och de ska göra det med våld om så krävs. Om det bara är en massa skadade poliser efter ett upplopp men alla våldsverkare är pigga och krya så är något åt helvete fel, är vad Ebba säger. Hur kan det missförstås??