2022-04-22, 21:13
Medlem
Der var det visst noen som kortsluttet. Det ser vi når robotstøvsugeren trekkes frem.
Citera
2022-04-22, 21:20
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Hmm.. den enste hypotesen som går opp med kun TH som GM er "Robotstøvsuger- hypotesen" hvis TH faket alle telefonsamtalene og utsatte hytteturen ved en feiltakelse..
Manger politiet noe for å oppklare "tidenes krimgåte" eller kan de ha alt klart for seg?

De har nå sagt at de har hele hendelsesforløpet klart for seg så...
Mye har blitt foreslått her. Bl.a. robotarm som trykket på knappene på AEs mobil.
Det er jo hva man skal tro, om TH var helt alene, eller om han hadde medhjelpere. Der er jeg fleksibel.
Citera
2022-04-22, 21:28
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Der var det visst noen som kortsluttet. Det ser vi når robotstøvsugeren trekkes frem.

Hehe, det er lett å se når de vippes av pinnen.
Citera
2022-04-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det blir ihvertfall spennende når det en dag blir rettsak. Men jeg tror, som flere andre, at den kommer til å gå for lukkede dører, p.g.a. alle de pinlige ting om THs privatliv som vil komme fram.
Hvorfor de sov på hvert sitt soverom. Hadde hvert sitt bad. THs bruk av psykiatriske medisiner.
Hvilken gjenstand som ble funnet i en skuffe.
Jeg tror det ser svært stygt ut for TH.
TH kan selvsagt velge å bruke sitt tie-kort, å nekte å prate, men det er jo noe som igjen kan brukes imot han, og resultere i drapsdom.

Jeg tenker på hvilken psykisk lidelse TH kan ha. Kan det vaere
dyssosial personlighetsforstyrrelse lurer jeg på?
Citera
2022-04-22, 21:44
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jeg tenker på hvilken psykisk lidelse TH kan ha. Kan det vaere
dyssosial personlighetsforstyrrelse lurer jeg på?

Ja, dyssosial personlighetsforstyrrelse eller psykopati som man tidligere sa. Men jeg tror at folk som har slike diagnoser også har en sammensetning av også andre diagnoser. For THs vedkommende kan det være f.eks. Asperger, Antisosial personlighetsforstyrrelse. ADHD, eller MBD som det het før.
Kanskje manisk depressiv. Kanskje har han postraumatisk stressyndrom også. Muligens noe som har utviklet seg etter et evt sjokk når moren plutselig døde. 11 år gammel, og dermed veldig psykisk sårbar. Hadde han vært 5 år eller 17 år, så hadde det vært noe annet.
Det er her jeg tror alt startet. TH hadde vel en far også som var alkoholisert mener jeg det kom fram i tråden. Det ble en stor innsamlingsaksjon i bygda, der alle samlet inn penger til den store familien.
Dette har nok kanskje vært en skam-opplevelse, og som har gjort det ekstra vanskelig.
Citera
2022-04-22, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Pussig med den valpen, ja. TH har forklart at han gikk gjennom hele etasjen før
han prøvde å ringe AE fra fasttelefonen. Først da sier han at han hører Tassen
pipe der den er innesperret i peisestua.

Fra boka:
“Døra er ulåst. Hagen «raser inn i allrommet», der kjøkkenet og TV-stua ligger. Skoene tar han ikke av seg. Han går fort gjennom hele etasjen, men finner henne ingen steder. Heller ikke på verandaen eller ute i hagen.”
Så videre:
“Klokken 13.46 bruker Hagen igjen fasttelefonen, denne gangen for å ringe Lisbeth på nytt. Telefonen til Lisbeth ligger bare noen meter fra ham, på et lite bord ved døra til entreen. Volumet er på, men han hører ikke at det ringer. Det han derimot hører, er valpen som piper fra inne i peisestua, der den er innesperret. Umiddelbart fortsetter han til andre etasje.”
Han går altså først gjennom hele etasjen.

Først etterpå, når han ringer AEs telefon, hører han valpen som er innesperret i peisestua
som jo ligger i samme etasje som han gjennomsøkte noen minutter i forveien.

Kanskje hunden gjemte seg inne i peisen da TH var der og så etter AE?

Det later heller ikke til at han slapp den ut etter at han hørte den.
Han forsatte umiddelbart til andre etasje. "Den bikkja".

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk for informasjon
TH brukte kanskje noen minutter på å lete i hagen?
I hvor lang tid lot han det ringe før han la på? Kanskje han la på ganske raskt da han hørte valpen pipe?
Ja, det kan jo hende at valpen hadde gjemt seg under et møbel feks og det kan hende at valpen begynte å pipe med en gang da den hørte ringelyden til AEs mobil og at den overdøvde ringelyden?
Det er jo ikke hunden TH leter etter. Ikke noe spesielt ved det om han ser valpen, han leter jo etter AEH.

I artikkelen (du lenket til) får vi vite at TH i løpet av de 6 minuttene også undersøkte hagen. Altså ikke bare 1. etasjen.
Det står ikke i artikkelen at TH ikke hadde sett hunden. Han kan ha åpnet døren og sett nokså fort at AEH ikke var der inne.

I artikkelen står det også at TH går opp i 2. etasje umiddelbart etter at han hørte hunden pep. Det tyder på at TH hadde undersøkt rommet hunden pep fra. At han hadde sett hunden, men fortsatte å lete ute i hagen kanskje? Eller som z-z-z skriver?

Kanskje TH ringte AEHs mobil fra fasttelefonen på kontoret i S4 kl 13:46, etter at han hadde sett etter AEH i hagen. Men at han ikke hørte AEHs mobil ringe pga valpen pep? Kanskje det var årsaken til at TH fortalte den detaljen (at hunden pep) til politiet, altså fordi politiet spurte TH om han hadde en forklaring på hvorfor han ikke hørte ringelyden?
Citera
2022-04-22, 22:15
Medlem
Citat:
Utrolig at enkelte trenger link for å forstå at om det ikke er noe problem med det fysiske, så er det det psykiske som er problemet, og som gjorde at TH fikk fritak fra verneplikt.
Man får jo ikke fritak fra verneplikt sånn uten grunn.

Du vet tydeligvis ingenting om hvorfor TH fikk fritak fra verneplikten. (Eller om det i det hele tatt stemmer.)

Hvorfor er det så viktig for deg at han fikk fritak på grunn av psykiske problemer?
Citera
2022-04-22, 22:33
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Du vet tydeligvis ingenting om hvorfor TH fikk fritak fra verneplikten. (Eller om det i det hele tatt stemmer.)

Hvorfor er det så viktig for deg at han fikk fritak på grunn av psykiske problemer?

Han gikk på skøyter når han var ung, og han går også 10.000 metern i dag. Tror du det var noe fysisk som gjorde at han fikk fritak?
Hvorfor det er så viktig for meg...kan jo snu litt på det...Hvorfor er det så viktig for dere at det ikke var noe psykisk som lå bak at han fikk fritak?
Jo, jeg vet om det stemmer. Dette går det også an å finne ut av ved å ringe Starum leir. Man har jo hans personnummer så.
Det er kun ved fysisk eller psykisk tilfelle at man kan slippe verneplikt. Ellers utover det, så går det kanskje an å få utsettelse, f.eks. hvis man har fått barn. Men i dette tilfelle så var TH 21 når eldstedattera ble født, og man blir normalt innkalt når man er 18, så det kan det ikke være.
Citera
2022-04-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er jo ikke hunden TH leter etter. Ikke noe spesielt ved det om han ser valpen, han leter jo etter AEH.

I artikkelen (du lenket til) får vi vite at TH i løpet av de 6 minuttene også undersøkte hagen. Altså ikke bare 1. etasjen.
Det står ikke i artikkelen at TH ikke hadde sett hunden. Han kan ha åpnet døren og sett nokså fort at AEH ikke var der inne.

I artikkelen står det også at TH går opp i 2. etasje umiddelbart etter at han hørte hunden pep. Det tyder på at TH hadde undersøkt rommet hunden pep fra. At han hadde sett hunden, men fortsatte å lete ute i hagen kanskje? Eller som z-z-z skriver?

Kanskje TH ringte AEHs mobil fra fasttelefonen på kontoret i S4 kl 13:46, etter at han hadde sett etter AEH i hagen. Men at han ikke hørte AEHs mobil ringe pga valpen pep? Kanskje det var årsaken til at TH fortalte den detaljen (at hunden pep) til politiet, altså fordi politiet spurte TH om han hadde en forklaring på hvorfor han ikke hørte ringelyden?
Du tenker veldig logisk og du har gode poeng Jeg forstår ikke de som ser noe mistenkelig ved det som TH har forklart om at han gjorde i de minuttene fra han kom hjem og til han ringte til politiet.
Citera
2022-04-22, 22:57
Medlem
Citat:
Hvorfor det er så viktig for meg....
Kan svaret være at du er opptatt av å male et bilde som inneholder diverse spekulasjons-detaljer som liksom skal "passe inn" i din fantasi- (eventyr)-hypotese?
Citera
2022-04-22, 23:02
Medlem
Det stilles også spørsmålstegn til hvorfor TH ringte TEH og ba han komme til S4 etter kl 14, når TH knapt snakket med sønnen da han var der, og heller ikke ville ta TEH med på råd om hva de burde gjøre (TH bare ringte politiet før TEH rakk å komme), og TH har forklart at han var opptatt av å ikke avsette spor eller DNA (litt dumt å la andre komme til åstedet). Men da var det i alle fall en forklaring på fingeravtrykkene på brevet.

Hvor tok forresten bøtten veien. Forsvant den kanskje rundt dette tidspunktet eller kvelden før?
Citera
2022-04-22, 23:06
Medlem
Citat:
Han gikk på skøyter når han var ung, og han går også 10.000 metern i dag. Tror du det var noe fysisk som gjorde at han fikk fritak?
Hvorfor det er så viktig for meg...kan jo snu litt på det...Hvorfor er det så viktig for dere at det ikke var noe psykisk som lå bak at han fikk fritak?
Jo, jeg vet om det stemmer. Dette går det også an å finne ut av ved å ringe Starum leir. Man har jo hans personnummer så.
Det er kun ved fysisk eller psykisk tilfelle at man kan slippe verneplikt. Ellers utover det, så går det kanskje an å få utsettelse, f.eks. hvis man har fått barn. Men i dette tilfelle så var TH 21 når eldstedattera ble født, og man blir normalt innkalt når man er 18, så det kan det ikke være.

For min del har det ingenting å si hva som var grunnen, men er vel mest opptatt av at du ikke skal holde på å spre falske påstander, som du har null grunnlag for å komme med.

Den mest åpenbare grunnen til fritak tenker jeg er at han vokste opp i trange kår, på et småbruk med mange søsken og ingen mor.

Det er også interessant at du utelukker alle fysiske ting, fordi han gikk/går på skøyter. Kanskje det skulle bli den nye testen på sesjon? Man kunne droppe test av syn, hørsel, og andre egenskaper.

Jeg må derfor spørre deg igjen. Hvorfor har du bestemt deg for at han fikk fritak på grunn av psykiske problemer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in