2022-04-22, 09:40
  #7237
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
Aino-Kaisa Saarinen har påstått att Johaug saknar ledarskapsegenskaper. Hon har inte kunnat ersätta Björgen som den naturliga ledaren av landslaget och det syns i resultaten bakom henne. Å andra sidan, finns det någon som skulle kunna ersätta en gigant som Björgen? Man kan ju fråga om någon av Östberg, Weng och Fossesholm hade kunnat undvika sina problem med Björgen kvar i laget. Sen kan man också säga att det kanske inte heller har funnits någon naturlig ledare i det svenska damlandslaget (eller skulle ni räkna Kalla som sådan?) och ändå har man presterat bra även om man delvis misslyckades i OS.

Kalla har väl haft en mammaroll i landslaget men om hon har varit en ledartyp vet jag inte. Jag ser väl Svahn som en ledartyp men nu har hon varit borta från laget i ett år.

Näe, Johaug har väl kanske inte ledaregenskaper men man kan ju konstatera att det nu är väldigt få med individuella medaljerfarenheter i det norska damlaget. Tänker att det kan behövas nu när man skall bygga något nytt och det kommer in många nya unga in i laget.
Citera
2022-04-22, 09:56
  #7238
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Intressant att se hur det kommer gå för de norska damerna de kommande säsongerna nu när båda Johaug och Falla har slutat. Vem är stjärnan och den naturliga ledaren i det norska laget nu? Jo, jag vet att Weng är kvar men ser henne varken som stjärna eller ledare. Östberg iofs men frågan är vad som händer med henne.

Varför skulle Weng inte vara en stjärna? Hon har över 100 individuella pallplatser i världscupen.
Citera
2022-04-22, 10:28
  #7239
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Varför skulle Weng inte vara en stjärna? Hon har över 100 individuella pallplatser i världscupen.

Jag ser inte att hon har några stjärnkvaliteter trots hennes imponerande meriter. Och framför allt inget som gör att hon kan bidra till det norska laget när det handlar om lagbyggande och vara en ledare i det norska laget samt att ta hand om de nya unga som kommer in i laget.
Citera
2022-04-22, 10:42
  #7240
Medlem
ingetbranicks avatar
Snacket om "ledare" bland åkarna. Är det ens något bra eller önskvärt? Är det inte därför vi har ledare (utan cittattecken), för att åkare ska vara åkare och inte informella "ledare" som tar mer plats och har större inflytande än andra?
Citera
2022-04-22, 11:29
  #7241
Medlem
Alkibiadess avatar
I en artikel på langd.se så sammanfattar Anders Byström OS-säsongen. Tyvärr ligger artikeln bakom betalvägg för mig så jag klan inte läsa vad han tycker om säsongen.
Citera
2022-04-22, 11:34
  #7242
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Snacket om "ledare" bland åkarna. Är det ens något bra eller önskvärt? Är det inte därför vi har ledare (utan cittattecken), för att åkare ska vara åkare och inte informella "ledare" som tar mer plats och har större inflytande än andra?

Jo, det tycker jag.
Citera
2022-04-22, 11:36
  #7243
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, det tycker jag.

Kan du utveckla?
Citera
2022-04-22, 11:37
  #7244
Medlem
Alkibiadess avatar
En nyhet som smugits in på skidor.com: Magnus Ingesson slutar som tränare i damlandslaget. Stefan Thomsson blir dock kvar.

Ingesson kommer ersättas av en landslagstränare på halvtid. Dock verkar det som han skall vara kvar i Piteå Elit och bland annat vara tränare för Sundling.
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2022-04-22 kl. 11:49.
Citera
2022-04-22, 12:15
  #7245
Medlem
Ljung och Högberg blir också kvar. Över nästa OS på dom som fortsätter.

Ingemarsdotter?
Citera
2022-04-22, 12:34
  #7246
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag ser inte att hon har några stjärnkvaliteter trots hennes imponerande meriter. Och framför allt inget som gör att hon kan bidra till det norska laget när det handlar om lagbyggande och vara en ledare i det norska laget samt att ta hand om de nya unga som kommer in i laget.

Det är möjligt att hon inte är någon stöttepelare eller ledare i den bemärkelsen, men meritmässigt är det Norges största stjärnåkare ihop med Östberg av de nu aktiva på damsidan.
Citera
2022-04-22, 12:55
  #7247
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kalla har väl haft en mammaroll i landslaget men om hon har varit en ledartyp vet jag inte. Jag ser väl Svahn som en ledartyp men nu har hon varit borta från laget i ett år.

Näe, Johaug har väl kanske inte ledaregenskaper men man kan ju konstatera att det nu är väldigt få med individuella medaljerfarenheter i det norska damlaget. Tänker att det kan behövas nu när man skall bygga något nytt och det kommer in många nya unga in i laget.

Gjennom H Weng og (forhåpentligvis) Østberg så har de to meget meritterte langrennsløpere iallefall på distanselaget. Hvilke lag har flere?

Når det gjelder gull på distanse så stiller alle med blanke ark etter Johaug/Kalla æraen.
Tenker Fossesholm må ta på seg mammarollen om det er slutt for Østberg, sin unge alder til tross.
Citera
2022-04-22, 13:58
  #7248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kalla har väl haft en mammaroll i landslaget men om hon har varit en ledartyp vet jag inte. Jag ser väl Svahn som en ledartyp men nu har hon varit borta från laget i ett år.

Näe, Johaug har väl kanske inte ledaregenskaper men man kan ju konstatera att det nu är väldigt få med individuella medaljerfarenheter i det norska damlaget. Tänker att det kan behövas nu när man skall bygga något nytt och det kommer in många nya unga in i laget.
Det finns nog många olika typer av ledare, och jag tror att Kalla har varit viktig i laget. Hon har nog varit hård mot sig själv, men ofta verkat vara generös, vänlig och glad över lagkamraters framgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in