2022-04-22, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vad gnäller du över egentligen? Är inte alternativa medier tillräckligt för er?

(FB) SD närmar sig vit makt-miljön? - yngre framtidsnamn lämnar partiet

Robert Mugabe kontrollerade också media som sossarna, dom hotade länge med
att Sverige skulle bli som Danmark länge men övergick att hota med att det blir som Ungern.
Det går ju inte att skrämma folk med att det blir som Italien, ett väldigt konservativt och kristet
land.
Citera
2022-04-22, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
”Opinionsundersökningarna” är bara en del av propagandamaskineriet, ett försök att styra opinionen.

Jag har funderat i de banorna också, tror det är en stor grupp "on the fence" gällande olika högerpartier och att hävda SD's impopularitet skulle kunna få många av dessa att välja M eller KD istället.
Har ingen aning om så är fallet för andra men jag är själv "undecided" (från att ha röstat på S i förra valet) och har tänkt rösta SD i detta, men läste om undersökningen och tänkte plötsligt "kanske bättre med M för att få större majoritet etc." innan jag började fundera på om det kanske var meningen att jag skulle ändra tankebanor litegrann.
Jag kanske bara är en lättmanipulerad person i dessa frågor (då jag inte är intresserad av politik öht och därmed inte insatt) men konstigare saker än politisk propaganda har väl hänt.
Citera
2022-04-22, 07:20
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Du menar att du vill att det ska se fortsatt dåligt ut för SD?
Vill å vill, jag konstaterar framförallt att invandrarnas upptåg väger lätt mot långa köer i sjukvården, eller gentemot rovkapitalisternas framfart inom äldrevården och skolan.

Citat:
Nu när folket har minskat intresse för Ukraina så riktas blickarna återigen mot bränslekostnader, elräkningen och inte minst upploppen i Sverige, vilka tror du tjänar på detta?

Ingen bra idé att låta en på vänsterflanken analysera SD.
När rekordmånga lever hand ur mun och då sjukt många tvingas krångla med försäkringskassan, arbetsförmedlingen och socialförvaltningen för att få pengar till det nödvändigaste, så skulle jag säga att det är gigantiskt fiasko att som renodlat missnöjesparti ligga där man ligger i opinionen.

Har ni tur nu så drar inflationen iväg snabbare än vad analytikerna spår. Det kan om möjligt stoppa bortfallet något. Men det är ett stort om det, för missnöjet som uppstår behöver inte nödvändigtvis betyda att man drar sig tillbaka till högerpopulisternas flank. De kan lika gärna stega ut mot vänsterpopulisternas, såsom jag ser det.
Citera
2022-04-22, 09:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jasså? Är antagligen bara en kortare svacka på grund av Ukraina som tagit uppmärksamhet från andra frågor. Delvis är det dessutom ledningens fel som blivit PRO nato samt alldeles för patetiskt beroende av Moderaterna som förövrigt är ett globalistiskt och liberalt parti till vänster.

Förhoppningsvis förstår ledningen att det är dags att gå på offensiven samt hålla sig borta från M. Siffrorna lär gå tillbaka till vanliga siffror igen under sommaren.

Detta spelar ingen roll tyvärr då sossarna lär sitta kvar. Dock hade alternativet med horungen Kristersson varit lika illa…
Menar du att SD tappar i sina kärnfrågor pga invandringen från Ukraina? Hur då?
Citera
2022-04-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vill å vill, jag konstaterar framförallt att invandrarnas upptåg väger lätt mot långa köer i sjukvården, eller gentemot rovkapitalisternas framfart inom äldrevården och skolan.

När rekordmånga lever hand ur mun och då sjukt många tvingas krångla med försäkringskassan, arbetsförmedlingen och socialförvaltningen för att få pengar till det nödvändigaste, så skulle jag säga att det är gigantiskt fiasko att som renodlat missnöjesparti ligga där man ligger i opinionen.

Har ni tur nu så drar inflationen iväg snabbare än vad analytikerna spår. Det kan om möjligt stoppa bortfallet något. Men det är ett stort om det, för missnöjet som uppstår behöver inte nödvändigtvis betyda att man drar sig tillbaka till högerpopulisternas flank. De kan lika gärna stega ut mot vänsterpopulisternas, såsom jag ser det.

Det där är ganska intressant faktiskt.

För 3 val sedan var inte ens SD representerade i riksdagen och var ett tämligen obskyrt projekt. 3 val senare samlar de var sjätte svensk väljare och blivit något utav en kungamakare inom den svenska högersfären. Nog för att klassiska välfärdsfrågor såsom sjukvård, skola och äldrevården är viktiga, men alla med något bakom pannbenet förstår ju att även dessa påverkas om det kommer nån miljon människor från tredje världen på 2 decennier. Där har du anledningen till varför SD har gått från ett obskyrt parti, till att samla var femte-var sjätte svensk väljare, inom svensk politik.

Man kan önska sig att det inte vore på det sättet, och ägna sig åt all möjlig tankegymnastik- men det tar inte bort det faktum att SD har kanaliserat något som svenska väljare har sett som existentiellt för Sveriges framtid.
Citera
2022-04-22, 21:30
Medlem
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/sifo-valjarbarometer-april-2022

En regering med S, MP med stöd av C och V får nu 51,7 procent
M, L, KD med stöd av SD får 46,7 procent

S 33,0 (+0,2)
V 8,7 (+ 0,1)
MP 2,9 (+ 0,2)
M 21,2 (- 0,2)
C 7,1 (+ 0,1)
L 2,4 (+/- 0)
KD 4,9 (+/- 0)
SD 18,2 (- 0,4)
Citera
2022-04-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/sifo-valjarbarometer-april-2022

En regering med S, MP med stöd av C och V får nu 51,7 procent
M, L, KD med stöd av SD får 46,7 procent

S 33,0 (+0,2)
V 8,7 (+ 0,1)
MP 2,9 (+ 0,2)
M 21,2 (- 0,2)
C 7,1 (+ 0,1)
L 2,4 (+/- 0)
KD 4,9 (+/- 0)
SD 18,2 (- 0,4)
Halva undersökningen innan kravallerna i Örebro och andra halvan efter. Däremot lär den inte ta hänsyn till det mesta av det politiska efterspelet. Med tanke på hur usla och arroganta sossarna varit under kaoset måste de bara straffas i kommande undersökningar.

Enda positiva är väl att L inte får något uppsving av partiledarbytet. Då är det nog klart att de åker ur riksdagen.
Citera
2022-04-22, 22:15
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Halva undersökningen innan kravallerna i Örebro och andra halvan efter. Däremot lär den inte ta hänsyn till det mesta av det politiska efterspelet. Med tanke på hur usla och arroganta sossarna varit under kaoset måste de bara straffas i kommande undersökningar.

Enda positiva är väl att L inte får något uppsving av partiledarbytet. Då är det nog klart att de åker ur riksdagen.
Sd:s tapp är inte lika brutalt som i den förra mätningen. Mp och L ligger riktigt brunt till, och Kd har inte heller mycket att hurra för. Det ska bli intressant att se hur Ebbas senaste hormonstinna utspel påverkar opinionen. Jag gissar att Kd kommer att ligga under 4:an i nästa mätning. Hallelujatanterna på landsbygden och de urbana 20-någonting flicksnärtorna i karriären kommer med all sannolikhet inte ha mycket till övers för Kokain-Ebbas tics. Ebba får sikta in sig på att bli influencer när hon får kicken som partiledare efter valet.
Citera
2022-04-22, 23:57
Medlem
SD nådde tillfälligt en botten men påskupproren gjorde att SD splattrade uppåt igen. Det senaste utspelet ifrån Jimmie Åkesson kom sent och påverkar först i nästa mätning i maj.

KD förlorar ingenting för att Ebba käftar på lite för mycket. Istället kan KD faktiskt ta lite ifrån M. S ligger lite för högt i denna mätning.

Påskupproret kommer att bli besvärligt för S och glöm inte att Rasmus Paludan även utan tillstånd kommer att bränna koraner i GRISBLOD.
Citera
2022-04-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Sd:s tapp är inte lika brutalt som i den förra mätningen. Mp och L ligger riktigt brunt till, och Kd har inte heller mycket att hurra för. Det ska bli intressant att se hur Ebbas senaste hormonstinna utspel påverkar opinionen. Jag gissar att Kd kommer att ligga under 4:an i nästa mätning. Hallelujatanterna på landsbygden och de urbana 20-någonting flicksnärtorna i karriären kommer med all sannolikhet inte ha mycket till övers för Kokain-Ebbas tics. Ebba får sikta in sig på att bli influencer när hon får kicken som partiledare efter valet.

Ja, jag misstänker också att hon tog i för hårt. Hon hade vunnit mer på att föreslå färgampuller och vattenkanoner samt kroppskameror till poliserna. Att ha korrekt kravallutrustning är A och O.

Men att skjuta skarpt är nog lite för magstarkt för många inom KD, som då riskerar inre splittring likt L.

Det lutar då åt att KD tappar röster. MEN det kan gå åt andra hållet med. Vi svenskar lite så mycket brist på ledare som vågar ta kliv framåt och verkligen göra något åt problemen att Ebba kanske lockar några.
Citera
2022-04-23, 00:14
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Det där är ganska intressant faktiskt.

För 3 val sedan var inte ens SD representerade i riksdagen och var ett tämligen obskyrt projekt. 3 val senare samlar de var sjätte svensk väljare och blivit något utav en kungamakare inom den svenska högersfären. Nog för att klassiska välfärdsfrågor såsom sjukvård, skola och äldrevården är viktiga, men alla med något bakom pannbenet förstår ju att även dessa påverkas om det kommer nån miljon människor från tredje världen på 2 decennier. Där har du anledningen till varför SD har gått från ett obskyrt parti, till att samla var femte-var sjätte svensk väljare, inom svensk politik.

.

Dubbla den siffran.
Citera
2022-04-23, 00:25
Medlem
Flera färska opinionsmätningar: SD 15% och Mp och L ur riksdagen

SD ur riksdagen ja tack! Detta borde ha varit självklart sen dag 1. Äntligen verkar folk ha fått upp ögonen att paritet vilar på hat och splittring.

Tror många som röstade på SD har gått tillbaka till Sossarna. I mina ögon har Socialdemokraterna vuxit när Magdalena blev statsminister.

Att L bytt partiledare verkar inte ha gett något effekt. MP fortsatt under 2% med anledning av drivmedelspriserna och att de har orsakat inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in