2011-02-25, 17:26
Medlem
Sam9104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Att vara professor i Sverige år 2011 säger inte skit om personens allmäna omdöme eller begåvning.

Speciellt inom samhällsvetenskaperna har flummiga ämnen som genusteori och queerteori och annat skit dykt upp. Universiteten har blivit ett reserv-AMS för folk som inte har en chans på den normala arbetsmarknaden.

Jo det säger en del om personens omdöme och bedömning. ''Att vara professor i Sverige?'' Uppsala universitet, vilket inkluderar alla dess fakulteter, är förmodligen Sveriges mest prestigefyllda universitet samt en världens bästa (66 tror jag att den hamnade på senast). Universitetet är väldigt internationellt respekterade och har 8 nobelpristagare. De flesta kända svenska intellektuella har haft sin utbildning från Uppsala.

Som du förmodligen har fattar så kan inte vem som helst bli professor i denna skola i synnerhet brukar det vara svårare för de med mer kontroversiella åsikter att bli tilldelade yrket. Det krävs oerhört mycket att bli professor överlag och i synnerhet på Uppsala.

Religionsvetenskap har förövrigt inte ''bara dykt upp'', det har minst funnits i ett par hundra år och därmed kunnat utmärka sig. Men sluta säga dumma saker som att professorer inte vet någonting och att deras omdöme i det dom har forskat om i hela sitt liv, är meningslösa.

Om alla svenska professorers omdöme och begåvningar är betydelselösa, vilka ska vi få in information av? Snus-Ragge från Svets & Co? Det värkar ju som om du och alla andra här inne har den källan.
Citera
2011-02-25, 18:05
Medlem
Kn Kroks avatar
Sam, som gammal Uppis vill jag hålla med dig men du vet att det du skriver inte längre är sant!

"Eva Lundgren inledde sin forskningskarriär i Norge under 80-talet med att studera religiöst och kulturmotiverat våld. Hon fortsatte sedan med forskning som docent i teologi vid Uppsala Universitet, där hon senare installerades som professor i sociologi år 1993 -- en tjänst instiftad av regeringen för att studera "förhållandet mellan makt och kön i familj och samhälle, särskilt våld mot kvinnor".
Citera
2011-02-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam9104
Jo det säger en del om personens omdöme och bedömning. ''Att vara professor i Sverige?'' Uppsala universitet, vilket inkluderar alla dess fakulteter, är förmodligen Sveriges mest prestigefyllda universitet samt en världens bästa (66 tror jag att den hamnade på senast). Universitetet är väldigt internationellt respekterade och har 8 nobelpristagare. De flesta kända svenska intellektuella har haft sin utbildning från Uppsala.
Sociologi, teologi, genusvetenskap etc kvasivetenskapliga ämnen har inte genererat ett enda Nobelpris till Uppsala.
Citat:
Som du förmodligen har fattar så kan inte vem som helst bli professor i denna skola i synnerhet brukar det vara svårare för de med mer kontroversiella åsikter att bli tilldelade yrket. Det krävs oerhört mycket att bli professor överlag och i synnerhet på Uppsala.
Gardell har inte gjort karriär på att vara kontroversiell, han har gjort det med att stryka (slicka i röven) etablerade neo-marxististiska akademiker medhårs.
Citat:
Religionsvetenskap har förövrigt inte ''bara dykt upp'', det har minst funnits i ett par hundra år och därmed kunnat utmärka sig. Men sluta säga dumma saker som att professorer inte vet någonting och att deras omdöme i det dom har forskat om i hela sitt liv, är meningslösa.

I världen utanför akademin får du typ 1 timma, 1 dag, 1 månad eller 1 år som deadline (beroende på komplexiteten naturligtvis) för att presentera en analys och en genomförd lösning, respekten för människor som har valt att sitta skyddat i 5 år eller ett liv och möjligtvis kan presentera en analys, ingen lösning och definitivt inget genomfört är kanske inte skyhög allmänt...
Citat:
Om alla svenska professorers omdöme och begåvningar är betydelselösa, vilka ska vi få in information av? Snus-Ragge från Svets & Co? Det värkar ju som om du och alla andra här inne har den källan.
Man får med hjälp av sitt omdöme filtrera informationen (som med allt annat här i världen).
Senast redigerad av Krillekrok77 2011-02-25 kl. 19:07.
Citera
2011-08-23, 22:39
Medlem
Mintbits avatar
Här är Mattias Gardell in action när han som anarkist överfaller en äldre man 1983.

http://www.youtube.com/watch?v=mlzTbM91if0&
Citera
2011-08-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Sam, som gammal Uppis vill jag hålla med dig men du vet att det du skriver inte längre är sant!

"Eva Lundgren inledde sin forskningskarriär i Norge under 80-talet med att studera religiöst och kulturmotiverat våld. Hon fortsatte sedan med forskning som docent i teologi vid Uppsala Universitet, där hon senare installerades som professor i sociologi år 1993 -- en tjänst instiftad av regeringen för att studera "förhållandet mellan makt och kön i familj och samhälle, särskilt våld mot kvinnor".

Det finns hur många sådana galenpannor som helst på Uppsala universitet.Gardell och Lundgren är inga undantag.
Citera
2011-08-24, 00:53
Bannlyst
Citat:

Stäng i näbben nu! Att vara professor i ett religionsvetenskap bidrar inte på något sätt till att öka produktiviteten eller öka tillväxten. Muppen Gardell hyllar islamister, sprätter runt i läderbyxor och kostar pengar.

On topic: Har hört ett rykte om att det ska ha varit något fuffens med forskningspengar och där Gardell har varit inblandad, sanning eller lögn?
Citera
2011-08-24, 12:50
Medlem
jandis avatar
var kompis med hans styvdotter en gång i tiden. vi gick i samma klass på lågstadiet. nu tror jag dom är separerade hennes mamma och mattias men minns att han var cool men såg lite läskig ut. han var dock aldrig hemma dom få gångerna jag var hemma hos henne. när dom skulle stänga ner bibblan i skarpnäck var han i fronten. minns ett möte med lokala politiker då vi hade gått från skarpnäck i ett fackeltåg tillsammans till det här mötet och han var utklädd till döden, gick fram med ett lie mot den här politikernissen och in bars det en kista där det stod skarpnäck på, eller nåt sånt. jag var typ 10 så jag kanske minns lite fel men ja.
Citera
2011-08-24, 15:57
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Substanslös tråd med ytliga och patetiska påhopp av, förmodligen, högerextremister.
Lås denna idiotiska tråd, ingen här (inkluderat jag) har bidragit till TS begäran.

För övrigt syns det ganska tydligt att ingen här är insatt i det Gardell skriver och föreläser om.
Kommentarer som ''han är dum i huvudet'' ''Han är populist'' ''han har fått leninpriset = dålig'' är hopplösa och patetiska.

Gardell är professur i jämförande religionsvetenskap vid Uppsala Universitetet, en statuserhållande titel som renderar honom sakkunnighet och expertis inom ämnet. Så sluta upp alla ni byggarbetare och elektriker som på något sätt tror att ni vet bättre är honom eller att ni har någon som helst talan inom ämnet.

Tycker förövrigt att det är pinsamt när ni försöker kritisera MGs arbete med ''han har läderbyxor lalala''..

För att vara en sådan bildningens förfäktare så använder du använda "patetiskt" på ett - för svenska språket - väldigt främmande sätt.

Problemet med Gardell är, förutom att han är ful och allt det där ytliga, är att han behandlas som en auktoritet även när det gäller saker som han inte har en aning om, han är ett evigt auktoritetsargument.
Citera
2011-08-24, 20:57
Medlem
Citat:

Jag har pluggat länge och träffat många professorer. Få har imponerat. Jag har numera också jobbat länge och kommit i kontakt med många branscher, företagsledningar, politiker och myndigheter. Där sitter de skarpa människorna. Oj, vilka smarta, kloka och sunda människor det finns där ute.

Jag delar absolut uppfattningen att Universiteten har samlat upp de som inte riktigt är kompetenta nog för att verka i den verkliga världen. Mattias Gardell verkar, med avseende på det jag läst av honom, tillhöra eliten av denna inkompetenta grupp. Jag skulle inte anställa honom direkt.
Citera
2011-10-22, 17:43
Medlem
UT64s avatar
Mattias Gardell kallade ju Khadaffi för "Allas Vår Broder" (bl.a.)
Nu har ju den käre Khadaffi dött av akut blyförgiftning och man kan
undra vad pajasen Gardell har för åsikt om det. Är han ledsen?
Glad?
Citera
2022-04-22, 14:14
Medlem
analkings avatar
Skulle vara intressant att höra hans åsikt om kravallerna i nping lping örebro rinkeby och malmö.

Vore med intressant att hörahans åsikt o. Putins politik?
Citera
2022-04-22, 19:14
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Skulle vara intressant att höra hans åsikt om kravallerna i nping lping örebro rinkeby och malmö.

Vore med intressant att hörahans åsikt o. Putins politik?
Han har varit mental i alla år, men efter att ha fått stroke för några år sedan (tyvärr ingen bättre sådan) så har han tydligen blivit deckarförfattare. Att han skulle kunna säga något relevant om påskkravallerna 2022 är nog otänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in