2011-02-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Snyggt scannat!
Men "gillar" han Khadaffi? Han är - i en naiv ton visserligen - kritisk till Khadaffi i sin text.

“Khaddafi är en karismatisk ledare som i sig förkroppsligar revolutionen. Han förefaller omåttligt populär och är föremål för en omfattande legendbildning. Även de dissidenter jag träffade (framför allt kommunister av olika nyanser […]) var fulla av beundran inför “allas vår broder”, även om de var mindre imponerade av vad revolutionen uppnått i olika avseenden.”

"Islam är en väldigt tolerant religion, som inom sig rymmer ett brett spektra av olika tendenser. Till skillnad från kristendomen finns inget prästerskap med makt att avgöra vad som är renlärigt, och vad som skall fördömas som kätteri."
Citera
2011-02-22, 17:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Han gillar Kaddafi. Lite underligt att han inte uttalat som om revolutionen i Libyen, revolutionsvurmare som han är.
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B1KP_ij Q9fVcMTZhZjNmNTAtNWIxNy00YTZlLTkwMmQtNmY5NmFhYTFjM zg1&hl=en&authkey=CKq_2Ck&pli=1

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Snyggt scannat!
Men "gillar" han Khadaffi? Han är - i en naiv ton visserligen - kritisk till Khadaffi i sin text.

Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
“Khaddafi är en karismatisk ledare som i sig förkroppsligar revolutionen. Han förefaller omåttligt populär och är föremål för en omfattande legendbildning. Även de dissidenter jag träffade (framför allt kommunister av olika nyanser […]) var fulla av beundran inför “allas vår broder”, även om de var mindre imponerade av vad revolutionen uppnått i olika avseenden.”

"Islam är en väldigt tolerant religion, som inom sig rymmer ett brett spektra av olika tendenser. Till skillnad från kristendomen finns inget prästerskap med makt att avgöra vad som är renlärigt, och vad som skall fördömas som kätteri."

MG sammanfattar Libyens historia och Den Gröna Boken. I Stycket Fem problem, eller skillnaden mellan teori och praktik kommer viss analytisk stoff. Som jag tycker är naivt hållen. Han verkar inte ha träffat några intellektuella dissidenter. MG beskriver pseudodemokratins uppbyggnad. Han skriver inte att Khadaffi är en diktator som styr med en sådans kännetecken. Men gillar han Khadaffi?

"3. Ett betydligt svårare problem (...) är Muhammar al_Khadaffis egen roll. (...) Khadaffi själv står däremot helt utanför hela strukturen. Khadaffi, och den roll han har, passar inte in i det direkt-demokratiska system han bidragit till att skapa."

"Det är min förhoppning att den läsare som följt mig hit skall känna sig väl rustad av denna bakgrundsteckning att själv bilda sig en uppfattning om Muhammar al-Khadaffi genom att [läsa ett utdrag ur Den Gröna Boken]."

Jag gissar att detta är ett undervisningsmaterial. Meningen är att läsaren (studenten) själv ska dra slutsatser, inte att analysen redan ska vara färdigtuggad.

OT: http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2339288/diktatorns-bisarra-tal-under-paraplyet
Senast redigerad av Schlesien 2011-02-22 kl. 17:27. Anledning: lägger till off topic-länk
Citera
2011-02-23, 09:58
Medlem
Chamoniards avatar
Om det nu fortfarande någon som undrar om verkligen Gardell ær suspekt som ni sæger kan man læsa detta: http://m.expressen.se/nyheter/1.2340701

En bra debattartikel signerad Johan Lundberg.

Nær ska PKmedia inse att Gardell hade mått bæst mellan en vægg och exekutionspatrull som den førrædare han ær?
Citera
2011-02-23, 13:37
Medlem
densistasovjets avatar
Varenda gång man sett honom i TV så har han ju läderbyxor på sig. Är det de enda byxor han äger eller försöker han desperat att hålla en heterosexuell image med tanke på hans bror sexuella läggning och kändisskap?

Sedan är det ju alltid en dröm att bloggare tar upp gamla synder och visar upp det igen till allmänn beskådning.
Citera
2011-02-25, 02:11
Medlem
Sam9104s avatar
Substanslös tråd med ytliga och patetiska påhopp av, förmodligen, högerextremister.
Lås denna idiotiska tråd, ingen här (inkluderat jag) har bidragit till TS begäran.

För övrigt syns det ganska tydligt att ingen här är insatt i det Gardell skriver och föreläser om.
Kommentarer som ''han är dum i huvudet'' ''Han är populist'' ''han har fått leninpriset = dålig'' är hopplösa och patetiska.

Gardell är professur i jämförande religionsvetenskap vid Uppsala Universitetet, en statuserhållande titel som renderar honom sakkunnighet och expertis inom ämnet. Så sluta upp alla ni byggarbetare och elektriker som på något sätt tror att ni vet bättre är honom eller att ni har någon som helst talan inom ämnet.

Tycker förövrigt att det är pinsamt när ni försöker kritisera MGs arbete med ''han har läderbyxor lalala''..
Citera
2011-02-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam9104
Substanslös tråd med ytliga och patetiska påhopp av, förmodligen, högerextremister.
Lås denna idiotiska tråd, ingen här (inkluderat jag) har bidragit till TS begäran.

För övrigt syns det ganska tydligt att ingen här är insatt i det Gardell skriver och föreläser om.
Kommentarer som ''han är dum i huvudet'' ''Han är populist'' ''han har fått leninpriset = dålig'' är hopplösa och patetiska.

Gardell är professur i jämförande religionsvetenskap vid Uppsala Universitetet, en statuserhållande titel som renderar honom sakkunnighet och expertis inom ämnet. Så sluta upp alla ni byggarbetare och elektriker som på något sätt tror att ni vet bättre är honom eller att ni har någon som helst talan inom ämnet.

Tycker förövrigt att det är pinsamt när ni försöker kritisera MGs arbete med ''han har läderbyxor lalala''..

Och i forumet "Kändisskvaller" hade du förväntat dig en akademisk genomgång av hans livsverk?
Vi jobbar med viktigare ärenden här. T.ex, vad tyckte de turkiska islamisterna om hans läder-viking-stil på båten ner till Gaza?
Citera
2011-02-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam9104

Att vara professor i Sverige år 2011 säger inte skit om personens allmäna omdöme eller begåvning.

Speciellt inom samhällsvetenskaperna har flummiga ämnen som genusteori och queerteori och annat skit dykt upp. Universiteten har blivit ett reserv-AMS för folk som inte har en chans på den normala arbetsmarknaden.
Citera
2011-02-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudaCris
Englund var snabbt ute och förärade Gardell Pol Pot-priset

http://peterenglund.wordpress.com/2009/04/06/gardell-far-pol-pot-priset/

Jag gillar Englund

Klockrent imo.
Citera
2011-02-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Att vara professor i Sverige år 2011 säger inte skit om personens allmäna omdöme eller begåvning.

Speciellt inom samhällsvetenskaperna har flummiga ämnen som genusteori och queerteori och annat skit dykt upp. Universiteten har blivit ett reserv-AMS för folk som inte har en chans på den normala arbetsmarknaden.
Låt mig gissa. Du står vid en CNC-maskin dagarna i ända? Låt mig även gissa att dina erfarenheter av universitet och högskolor sträcker sig till kurskatalogerna du blev du fick hem under din gymnasietid?
Citera
2011-02-25, 15:21
Medlem
bajenvraks avatar
Gardell är extremt kunnig, inget snack om det. Han har en bra emperi att luta sig emot, att påstå att killen inte har koll är bara korkat. Asatroende har han varit i flera år, man skall inte tolka vad han kan utifrån hur han ser ut el hans efternamn.

Inom sina områden är han en av de mest kunniga, sen vad han tycker i vissa frågor är ngt annat. Har läst de flesta av hans böcker, framför allt Rasrisk ligger det ett fantastiskt fältarbete bakom. Håller även med om hans karisma, det är ngt speciellt med den. Tror inte den har varit avgörande i hans forskning men det måste ha sett kul ut när han forskade på NoI.
Citera
2011-02-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Låt mig gissa. Du står vid en CNC-maskin dagarna i ända? Låt mig även gissa att dina erfarenheter av universitet och högskolor sträcker sig till kurskatalogerna du blev du fick hem under din gymnasietid?

Nej, tvärtom !

Till skillnad från dig har jag större aktning för en person som "står vid en CNC-maskin dagarna i ända" än någon docent i genusteori eller whatever som fortsätter att mjölka skattebetalarna på pengar år efter år i sin skyddade universitetsverkstad.
Citera
2011-02-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Nej, tvärtom !

Till skillnad från dig har jag större aktning för en person som "står vid en CNC-maskin dagarna i ända" än någon docent i genusteori eller whatever som fortsätter att mjölka skattebetalarna på pengar år efter år i sin skyddade universitetsverkstad.
Du vet inget om min akting för industriarbetare. Där har du fel. Är uppvuxen med svarvskär och borrstyrningar framför snoken. Hyser dock ingen större respekt för genusteori heller. Ifrågasätter existensen av det möget.

Det är dock en viss skillnad på att vara professor i religionsvetenenskap än sitta och fundera varför man säljer dockor med rosa eller blå kläder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in