2022-04-22, 17:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är bra att du är ärlig. Att förinta Ukraina, ukrainarna och den ukrainska kulturen är ju Putins mål. Det har jag insett sedan start, även om en del försökt vilseleda med "NATO" eller "Azovbataljonen". Men du säger ärligt vad målet är.

Men väst kommer beväpna ukrainarna så mycket det bara går. Med moderna effektiva vapen. Samtidigt som alltfler ukrainska soldater utbildas i krigföring.

Så Putin kommer att misslyckas här. Han har gapat efter ett för stort byte här. Även en orm måste ibland spotta ut bytet, om det är för stort.

Och inte att förglömma dessa sanktioner som just nu kan verka uddlösa i och med att Ryssland redan har mycket krigsmateriel men den skjuts sönder och kan inte ersättas.

Om sedan Europa lyckas göra sig kvitt sitt gasberoende så har Putin inga påtryckningsmedel kvar.
Citera
2022-04-22, 17:24
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Stat är inte samma sak som folk och traditioner. Traditionen från Bandera, det nazistiska medlöperiet, dagens ukrainska nazism – är förstås traditioner och praktik som kommer att utplånas. Men i övrigt delar det ryska folket och det folk som bor i Ukraina till stora delar samma kultur och traditioner. De lever förstås vidare i det kommande Ukraina som blir införlivat i Ryssland.

Ryssland har tillräckligt med egna nazister och kopplingar till Nazi-Tyskland så det räcker och blir över. Har redan skrivits mycket om det, Wagnergruppen uppkallad efter Hitlers favoritkompositör osv.

Tack återigen för att du sagt Ukrainare ska utplånas och förintas, det blir enklare att diskutera invasionen då.
Citera
2022-04-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Om en tiondel av dem fungerar skulle jag bli imponerad. Ryska kärnvapen är säkert lika effektiva som resten av deras rostiga skrot.

Känns sannolikt att då är fallet.
Citera
2022-04-22, 17:25
Medlem
Man har alltså slagit ut;

fabriken som gör drivmedel till robotar.

styrcentralen för alla ryssarnas spionsatelliter över ukraina

Nåt till.

Inga små mål det här
Någon har stuckit en kniv rakt i hjärtat på den militära operationen.

Detta är så sjukt kul att jag kommer köpa några finöl till ikväll
Citera
2022-04-22, 17:25
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UkroNazi
Redan före kriget i Ukraina frågade jag här: är Sverige ett nazistiskt land om det stödjer nazistiska Ukraina? Jag tror det - Sverige är ett nazistiskt land (nazistiskt i förhållande till Ryssland).

Wagnergruppen är uppkallad efter Hitlers favoritkompositör.
Citera
2022-04-22, 17:26
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UkroNazi
Redan före kriget i Ukraina frågade jag här: är Sverige ett nazistiskt land om det stödjer nazistiska Ukraina? Jag tror det - Sverige är ett nazistiskt land (nazistiskt i förhållande till Ryssland).
Är du dum?
Citera
2022-04-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Min gissning är det är internt Ryssar som vill se Putin försvinna, kan ju vara grupper inom FSB eller armèn. Tror inte det är celler som har vaknat till liv men man vet aldrig, finns 144miljoner innevånare i Ryssland så alltid finns där nån som har medel och möjlighet.

Hade varit episkt om nått hände under paraden den 9:e maj, nån sprängladdning detonerar i paraden. Svårt att genomföra men inte omöjligt. Det blir kaos i paraden, militären börjar skjuta hejvilt och Putin står på balkongen och ser på med livekameror.

Om något sådant här kunde hända igen, fast med militären mot presidentsidan denna gång

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1993_Russian_constitutional_crisis
Citera
2022-04-22, 17:27
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är bra att du är ärlig. Att förinta Ukraina, ukrainarna och den ukrainska kulturen är ju Putins mål. Det har jag insett sedan start, även om en del försökt vilseleda med "NATO" eller "Azovbataljonen". Men du säger ärligt vad målet är.

Men väst kommer beväpna ukrainarna så mycket det bara går. Med moderna effektiva vapen. Samtidigt som alltfler ukrainska soldater utbildas i krigföring.

Så Putin kommer att misslyckas här. Han har gapat efter ett för stort byte här. Även en orm måste ibland spotta ut bytet, om det är för stort.
Du har så rätt så.Och sedan tar det inte slut vid att vi beväpnar och stödjer dem som nu,utan vid minsta tecken på en riktig förlust så kommer vi gå all in.Vad ryssen(Putin och hans närmsta) inte förstår är att de bjuder på den absolut enklaste och billigaste underrättelseinformationen någonsin gjort genom historien.Det är inte deras usla logistik och katastrofala förluster av manskap och maskineri som är deras största förlust,utan att de så genomkorkat bjuder ut sig till allmän beskådan.Det hade varit enkelt för oss att hantera dem i vanliga fall,men nu har de verkligen bevisat hur infantilt eftersatta de är vad det gäller utveckling,och inte militär sådan,utan intelligensmässig sådan
Citera
2022-04-22, 17:28
Medlem
Reimers avatar
Säga vad man vill om ryska politiker men de är i alla fall brutalt ärliga och spelar med öppna kort, inget hymlande där inte.

Citat:
RYSKA HOTET MOT SVERIGE: KAN BLI SOM AZOVSTAL

Den ryske politikern Andrej Klimov kallar militäralliansen Nato för en "självmordsklubb" och varnade Sverige och Finland för att de skulle möta samma öde som de ukrainska soldaterna inne i stålverket Azovstal, rapporterar ryska tidningen Gazeta.

"För dem som fortfarande strävar efter att gå med i Natos självmordsklubb (inklusive finländare och svenskar), rekommenderar jag att ni noga tittar på vad som händer i Azovstal", lyder ett uttalande från Klimov på Telegram.

Enligt Klimov är det belägrade stålverket i Mariupol ett tydligt exempel på vad länder kan "förvandlas till" om de går med i Nato.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-04-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Putin har sagt att han inte vill ockupera Ukraina, men du menar att Ukraina ska förintas? Hur ska ni ha det?
Visst är det märkligt att det finns ett antal konton som har exakt samma språksyntax, uttryck och grammatik. Är de gamla revolutionskommunisterna stöpta i exakt samma form? Eller är det bara en slump? Av någon outgrundlig anledning har de dessutom exakt samma budskap.
Citera
2022-04-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Vad Putin säger är oviktigt, dock har han rätt: det är ingen ockupation, det är ett förintande av staten Ukraina.

Det är logiken som styr denna operation och denna logik innefattar att Ukraina som stat inte kan finnas kvar, därför att den utgör ett hot mot Rysslands nationella säkerhet.

Allt vi hittills kan se är att Ryssland siktar på ett utplånande av Ukraina som stat och detta kommer också att lyckas.

Jag tycker snarare att det ser ut som att det är orcherna som utgör ett hot mot Ukrainas nationella säkerhet.
Citera
2022-04-22, 17:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
inte en chans i helvete dom klarar det. USA skicka ytterligare 144000 haubitsskott och 72haubistar med dragfordon. Ukraina kommer regna granater över ryssen dygnet runt i många månader nu.

Mängden granater visar tyvärr att det är "fel" ammunition som dom får. "Rätt" ammunition, som sannolikt skulle avgöra på östfronten, tillverkas i Sverige. Ett Svensk/Franskt samarbete.

Tyvärr har USA, som ligger lite efter där, lagt en stor beställning som förmodligen fyller orderböckerna under en "tid" framöver.

PS: Det handlar alltså om en 155 mm målsökande artillerigranat med 3,5 mils räckvidd. Förmodligen den i nuläge bästa på klotet.
Senast redigerad av LeeVan 2022-04-22 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in