Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Du menade ju att ruzzen skulle tjäna på att öppna en korridor för ukrainarna så att de får lämna Mariupol – så att därför skall vi inbilla oss att ruzzen gjorde det. Du skrev:
"Det är klart att ryssarna har mer att förlora än ukrainierna på att humanitära korridorer inte fungerar - ju fler civila, ju längre tid tar det att erövra staden"
...
Det är precis tvärtemot mot vad du skriver. För ukrainarna är det en fördel om deras civila landsmän som inte kan strida lämnar staden för då kan de stridande ukrainarna gå all in mot ruzzen utan att riskera sina landsmän. Eller tror du att de slåss för sina landsmän och samtidigt vill ha ihjäl dem? Varför? Det är ju så inihelevete ologiskt och idiotiskt som resonemang...
Jag tror det är en nackdel för ukrainierna i Mariupol om alla de civila lämnar, ja. Ryssen har överlägsen firepower, de vinner långsamt den typen av strider.
Det är min hållning att ukrainierna slåss "för sina landsmän" (tror de som är kvar i Mariupol så vill majoriteten bara ha lugn och ro eller är pro-ryssland, mer osäkert hur det var före kriget). Så här tänker de:
Ukraina offrar några "för the greater good". Säkerligen har de riktat artillerield mot ryssar, och säkerligen träffar de då några civila också. Utan artilleri och "indiscriminate fire" vinner man inga slag om man inte är brutalt överlägsen. Så de "vill inte ha ihjäl dem" men det är ett "unintended" delresultat. Om det går som de vill, så lyckas de ta med sig några ryssar i döden och i bästa fall vinner de kriget på lång sikt. Ryssen riktar inte sitt tyngsta artilleri (TOS-1) mot dem, för då dör även alla civila i källare, m.m. Det gör ukrainska styrkor mindre utsatta när de beskjuts. Så det är inte dumt av dem. Dessutom blir Mariupol en legend, som (förhoppningsvis) kommer berättas i deras barnläger, på bröllop och i ukrainska historieböcker.
Jag håller inte på Ryssland. Jag förklarar bara hur krig går till. Om ukrainska styrkor kommer i överläge men ryssen vägrar slå till reträtt, kommer situationen att spegelvändas.