2022-04-22, 17:19
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Ska vi betala 2 % till NATO? Eller ska vi öka med 2 % till vårt försvar? Eller är det samma sak?
Tyskland ökar ju med 3 %, varför?
2% till nato,ja.Detta är en mycket liten peng sett till vad som fås för detta.Sedan skall vi öka vår egen försvarbudget också,men de siffrorna är separerade som I ex tysklands fall.
Citera
2022-04-22, 17:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Som jag sade igår, Ryssland kan inte nöja sig med någon kompromiss i Ukraina: den ukrainska staten måste förintas.

Det är bra att du är ärlig. Att förinta Ukraina, ukrainarna och den ukrainska kulturen är ju Putins mål. Det har jag insett sedan start, även om en del försökt vilseleda med "NATO" eller "Azovbataljonen". Men du säger ärligt vad målet är.

Men väst kommer beväpna ukrainarna så mycket det bara går. Med moderna effektiva vapen. Samtidigt som alltfler ukrainska soldater utbildas i krigföring.

Så Putin kommer att misslyckas här. Han har gapat efter ett för stort byte här. Även en orm måste ibland spotta ut bytet, om det är för stort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tack för din uppriktighet att det är ett förintande av Ukraina, dess folk och traditioner som ska utföras och görs.

Stat är inte samma sak som folk och traditioner. Traditionen från Bandera, det nazistiska medlöperiet, dagens ukrainska nazism – är förstås traditioner och praktik som kommer att utplånas. Men i övrigt delar det ryska folket och det folk som bor i Ukraina till stora delar samma kultur och traditioner. De lever förstås vidare i det kommande Ukraina som blir införlivat i Ryssland.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Kadyrov utropade segern lite för tidigt, det krigas fortfarande vid Azovstal.

Mariupol låser fortfarande upp trupp för Ryssland.

Citat:
Battles continue near Azovstal

https://liveuamap.com/en/2022/22-april-battles-continue-near-azovstal
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Alla som är med i nato förbinder sig att lägga 2% på sitt försvar. Tyskland vill ha ett starkare försvar, deras val.
Ok, eftersom jag inte är intresserad av NATO har jag inte den vetskapen.
Citera
2022-04-22, 17:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Ska vi betala 2 % till NATO? Eller ska vi öka med 2 % till vårt försvar? Eller är det samma sak?
Tyskland ökar ju med 3 %, varför?

Vårt försvar skall ha 2 % om vi är en del av NATO. Det är minimum som alla inte uppfyllt och andra överskridit.
Citera
2022-04-22, 17:22
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Vet inte va som hände i Katyn , vet bara vad ett KRIG kostar för folket .

Du ser vad en Putin försvarare just skrev i tråden va? Att Ukraina ska utplånas och förintas.

Då finns det ännu mer orsak att iallafall göra det så svårt som möjligt.

Ni kan väl prata med varandra? För du vill inte utplåna Ukrainare tror jag?
Citera
Medlem
Vad jag inte förstår varför tar ingen och kidnappar Putins döttrar.Dom fins väl i Österike.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Som värdens bäste fredsförhandlare Jan Eliasson sa. Tala alltid sanning då slipper du komma ihåg vad du sagt.

Jan Eliasson har besökt 104 länder och medlat i hela sex världskonflikter.
-Konflikterna idag är svårare att lösa än när jag var medlare. Konflikter blir mer och mer som proxy wars, som det kallas på engelska. Det vill säga, andra länder bekämpar sina strider på andra länders territorium.

Usas proxy war i ukraina.
Och vem är då den andra proxyn? Är verkligen Puttler kinesernas knähund? Eller är det i själva verket så att Puttler invaderade Ukraina för egen vinning och förväntade sig inte omvärldens reaktion som den enfaldige skitstövel han är?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vad Putin säger är oviktigt, dock har han rätt: det är ingen ockupation, det är ett förintande av staten Ukraina.

Det är logiken som styr denna operation och denna logik innefattar att Ukraina som stat inte kan finnas kvar, därför att den utgör ett hot mot Rysslands nationella säkerhet.

Allt vi hittills kan se är att Ryssland siktar på ett utplånande av Ukraina som stat och detta kommer också att lyckas.

Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tack för din uppriktighet att det är ett förintande av Ukraina, dess folk och traditioner som ska utföras och görs.

Ja det är ett försök till utplånande och förintade av Ukraina, kul att du säger det för många pratar om lite med luddiga mål och att kanske förhandlingar är något.

Men bra då vet vi, försvar och motstånd är det enda val Ukrainare har.

Instämmer, det är inte så ofta man får läsa en så ärlig avsiktsförklaring här på Flashback. Annars så är ju RIA artikeln lika tydlig, och lägger man ihop Putlers essä om Ukraina med han tal, minus "nazi"struntpratet, så framträder samma ryska folkmordsavsikter.

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-22, 17:23
Medlem
Citat:
Jag kommer sannolikt att få rätt. Dock har dagens väst lika lite som svenskarna, fransmännen eller tyskarna tidigare i historien nån chans att utplåna Ryssland, allra minst nu då Ryssland har 6500 kärnvapen, om nu inte väst föredrar att själv gå under, vilket bestäms i Vita Huset – men jag tror nog att även amerikanerna föredrar att leva, före att gå under.

Andra länder vill bara vara ifred från Ryssland. Det är allt. Inget utplånande. Bästa vore om Ryssland kunde bidra (teknik, varor etc) men eftersom det aldrig funkat vill vi bara slippa ryska armén utanför Rysslands gränser, det är näst bästa.
Citera
2022-04-22, 17:23
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Jag kommer sannolikt att få rätt. Dock har dagens väst lika lite som svenskarna, fransmännen eller tyskarna tidigare i historien nån chans att utplåna Ryssland, allra minst nu då Ryssland har 6500 kärnvapen, om nu inte väst föredrar att själv gå under, vilket bestäms i Vita Huset – men jag tror nog att även amerikanerna föredrar att leva, före att gå under.

Om en tiondel av dem fungerar skulle jag bli imponerad. Ryska kärnvapen är säkert lika effektiva som resten av deras rostiga skrot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in