2022-04-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är uppenbart du om du inte tror på att Ukrainas militär har dödat många civila.
Eller att Ukrainas gestapoliknande underrättelsetjänst har mördat och torterat många för dom obekväma civila ukrainare..
Vad gäller nassarna så är det ett faktum att de dragits till Ukraina från hela världen...

"Ukrainas gestapoliknande underrättelsetjänst" är inte vidare effektiva, men dom kanske kan lära av mästaren, den f.d. KGB översten putain?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Soviet_and_Russian_assassinations
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_journalists_killed_in_Russia
Citera
2022-04-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här är en västlig tidning som har ett vittnesbörd som vittnar om samma saker.

https://greekcitytimes.com/2022/03/23/greek-from-donetsk/

Inse att det bara är fucked up. Det är krig. Dina ukrainska soldater är lika lite några hjältar som ryssarna.

Den tidningen är ryss vänlig. Men det vet du ju själv
Citera
2022-04-22, 13:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
17 dagar till 9 Maj.

inte en chans i helvete dom klarar det. USA skicka ytterligare 144000 haubitsskott och 72haubistar med dragfordon. Ukraina kommer regna granater över ryssen dygnet runt i många månader nu.

Verkar som det är all in nu med tungt materiel. En expert i intervjuv i radion i går uteslöt inte att snart kommer väst tom att åka in med flyg. Gränserna har flyttats fram enormt de senaste 6 veckorna och USA har gått in så hårt nu att det inte kommer tillåta Ukraina att förlora.

Tror det är signaler också dom skickar till ryska militären, inte Putin, "titta vad som väntar er hur mycket är det värt att gå till sängs med Putin?"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
konstig vinkling på vad du framför, du menar alltså att den som blir överfallen är den som skall se till konflikten blir avslutad ? Hur går den logiken till?
Ingen konstig logik! Du måste se den stora bilden.
Med bätre diplomati och förhandlingsvilja så hade kriget kunnat undvikas och då menar jag från bådas håll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
konstig vinkling på vad du framför, du menar alltså att den som blir överfallen är den som skall se till konflikten blir avslutad ? Hur går den logiken till?

Ja du, det måste vara ordentligt intellektuellt förnedrande att ha som uppgift att försvara Putins krig med tanke på hur totalt skruvade argument man måste ta till för att försvara gubbdjäveln. Det är i det närmaste lyteskomik att läsa en del av argumenten.
Citera
2022-04-22, 13:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ryssarna eldar på utav helvete just nu, hela den södra och östra fronten är röd utav bombangrepp, frågan är hur mycket av Ukrainas försvar de lyckas slå ut eller om det är civilbefolkningen som bombas efter känt ryskt maner.

Resten av Ukraina har det hyfsat lugnt, Ryssland koncentrerar sig med sina resurser på syd och östfronten.

https://liveuamap.com/en
Misstänker att fienden kunnat flytta trupp från Mariupol, därav den stora aktiviteten i söder.
Citera
2022-04-22, 13:33
Medlem
Citat:
Med bätre diplomati och förhandlingsvilja så hade kriget kunnat undvikas och då menar jag från bådas håll!

Nej, Putin bryter avtal och skiter i det mesta. Jag var själv en som trodde på en "mjukare" linje mot Ryssland tidigare men anfallet mot Ukraina visar ju att det inte spelar någon roll vad man kommer överens om med Putin.

Dessutom, låt säga att man skrivit ett "avtal" med Ryssland 2014, där krävde ju bl.a. ryssarna att Ukraina inte skulle upprusta. Hade det minskat Putins lust att anfalla? Knappast troligt. Det finns inget avtal som kunde gjorts mellan Ukraina och Ryssland som hade varit till någon långsiktigt nytta.
Citera
2022-04-22, 13:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det fanns faktiskt en text om just det där nyligen i Kvartal, tror jag det var. Tyvärr hittar jag den inte nu, de har en rätt kass sida. Eller så var det en annan publikation.

Hur som helst, den tes som ställdes upp där var att Rysslands maktambitioner varit en konstant i över 200 år och i grund och botten aldrig varit avhängigt av en enskild ledare. Så enligt den skribenten så hjälper det inte om en tsar, en Stalin eller en Putin går ur tiden.

Observera att detta alltså inte är mina åsikter, jag har ingen klar uppfattning. Jag tycker nog lite som du att om man blev av med Putin borde det i vart fall inte bli sämre, troligen bättre. Men helt säker kan man inte vara.

Ja men de kanske menar lite olika saker? Det finns en sådan statsapparat, men man får folk med sig genom personkulten. I rysk propaganda framhävs hela tiden Putin och nationalism är dessutom något dåligt så att bara hänvisa till den ryska nationen blir svårt. Så om en en filur som Putin dör måste man bygga upp något nytt som folket skall följa. Anonyma teknokrater får inte folkligt stöd för sin imperialism. Putin var dessutom populär för att ekonomin blev bättre efter att han tig vid så det ger honom ett visst stöd även för mer kontroversiella saker som krig. Hur skall någon okänd general eller han försvarsministern få med sig folk på något?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Avväpningen av den ryska armén fortsätter.

Här lyckades Ukraina att slå ut ett stort antal ryska stridsvagnar. Väldigt bra gjort.

Mycket fina träffar, har ryssarna inget mobilt luftvärn med sig när de rör sig för att slå ut eventuella drönare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Företag som lämnar borde ta med sig vitala delar. Ett chip här, ett kullager där.
Det tror jag förekommer, det är extremt enkelt att sätta en produktionsapparat ur spel utan att göra några stora ingrepp.
Vad ryssfascisterna och revolutionskommunisterna här i tråden inte tycks förstå är att Ryssland kommer att stanna oavsett utgången i den militära specialoperationen.
Citera
2022-04-22, 13:35
Medlem
Citat:
jag kan bara anta att du menar att Putins krav inför kriget skulle accepteras? Nato urträde för de länder som blivit medlemmar efter 97, Ukraina avmilitariseras o ger upp sitt självbestämmande Sverige o Finland förbinder sig att ej gå in i Nato?
Citera
2022-04-22, 13:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
inte en chans i helvete dom klarar det. USA skicka ytterligare 144000 haubitsskott och 72haubistar med dragfordon. Ukraina kommer regna granater över ryssen dygnet runt i många månader nu.

Verkar som det är all in nu med tungt materiel. En expert i intervjuv i radion i går uteslöt inte att snart kommer väst tom att åka in med flyg. Gränserna har flyttats fram enormt de senaste 6 veckorna och USA har gått in så hårt nu att det inte kommer tillåta Ukraina att förlora.

Tror det är signaler också dom skickar till ryska militären, inte Putin, "titta vad som väntar er hur mycket är det värt att gå till sängs med Putin?"
Folkmorden har fått tonen att hårdna.
Folkmord anses inte vara "comme-il-faut", för att uttrycka sig milt.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-04-22 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in