Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
En fördel för omvärlden med den nya fascistiska ryska nationalismen/imperialisten/militarismen är att det är en personkult kring Putin. Varför är det bra då? Jo för dessa personkulter kollapsar när personen dör. Det är som Hitler och Stalin, deras länder lugnade ned sig markant när den dyrkade diktatorn dog. Det finns ingen naturlig efterträdare eller arvtagare till Putin. Nästa ryska ledare måste börja om från början för att bygga samma kult kring sig själv.
Det fanns faktiskt en text om just det där nyligen i Kvartal, tror jag det var. Tyvärr hittar jag den inte nu, de har en rätt kass sida. Eller så var det en annan publikation.
Hur som helst, den tes som ställdes upp där var att Rysslands maktambitioner varit en konstant i över 200 år och i grund och botten aldrig varit avhängigt av en enskild ledare. Så enligt den skribenten så hjälper det inte om en tsar, en Stalin eller en Putin går ur tiden.
Observera att detta alltså inte är mina åsikter, jag har ingen klar uppfattning. Jag tycker nog lite som du att om man blev av med Putin borde det i vart fall inte bli sämre, troligen bättre. Men helt säker kan man inte vara.