2022-04-22, 13:06
Medlem
RySSka pansarvagnar går upp i rök omkring Donetsk.

https://youtu.be/ATFXcpUBfOA
Citera
2022-04-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du kan ju utrymma en stadsdel och sedan försvara den. Du kan också maximera evakuering, "flyktingkorridorer". Men så gjorde Ukraina inte. Det är att använda civilbefolkningen.

Det har ju också haft militär nytta på det stora hela. Ukraina lyckades binda stora truppstyrkor till Mariupol i flera veckor.

Otroligt märklig argumentation. Tror du att försvar mot anfallskrig består i att man kan stå där och först välja lite bland olika alternativ och sedan kriga – när fienden kommer rusande med raketer, stridsvagnar och trupper?

Och att Ukraina i det läget "valde" att ta död på sin egen befolkning? Det har kortvarigt funnits korridorer som sedan anfallits och slutat fungera. Bl.a. Röda Korset gjorde försök att rädda ut folk och inte fan var det Ukrainas fel när det misslyckades.

Vad har de haft för "militär nytta"? De har lyckats hålla ut mot ryssdjäveln mot alla odds, det är naturligtvis "nyttigt", men det beror naturligtvis inte på att de skulle slaktat sin egen befolkning som du verkar tro. Alltså, vilka totalt havererade narrativ som alla putinister jobbar med för att försöka övertyga sig själva om det riktiga i att ett anfall mot en suverän stat skulle vara rättfärdigt.
Senast redigerad av Varglig 2022-04-22 kl. 13:12.
Citera
2022-04-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
många älskar ryssland i väst. Det är inte ryssland som startar krig det är väst.

De flesta hatar rySSland i väst. Det är rySSland som startat kriget, inte väst.
Citera
2022-04-22, 13:15
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Jaha, Ryssland kommer inte nöja sig med Ukraina tydligen.

Uppgifterna om att Ryssland nu planerar att invadera ännu ett land i Europa kom från generalmajoren, Rustam Minnekaev, vid en genomgång av vad han kallade för "specialoperationens andra etapp".

– Kontroll över södra Ukraina är en annan väg ut till Transnistrien, där det också finns fakta om förtryck av den rysktalande befolkningen, säger han.

Han menar även att inledningen på krigets andra fas hittills varit en framgång för Ryssland.

– Sedan början av den andra fasen av den särskilda operationen har den redan börjat, säger Rustam Minnekayev.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Den där Rustam är nog Putin kock som befordrats till general. Hans historiekunskaper är minimala eller hans förmåga till lögn exceptionell. Utan England och USA i kriget hade Japan tagit Ryssland bakvägen och Hirohito hade legat på röda torget.
Citat Rustam:
"Tydligen är vi nu i krig med hela världen, som det var under det stora fosterländska kriget, (reds. anm andra världskriget) alla i Europa och hela världen var emot oss, säger Rustam Minnekayev."
Citera
2022-04-22, 13:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
RySSka pansarvagnar går upp i rök omkring Donetsk.

https://youtu.be/ATFXcpUBfOA
Citat:
These images reportedly show Ukrainian forces annihilating a column of Russian tanks. The footage was reportedly filmed near Krasnohorivka, which is a city located in the Donetsk

Avväpningen av den ryska armén fortsätter.

Här lyckades Ukraina att slå ut ett stort antal ryska stridsvagnar. Väldigt bra gjort.
Citera
2022-04-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Bara för att råvaran finns innebär inte att man kan tillverka en slutprodukt.
Det finns inte en enda rysstillverkad pappersmaskin. Går något sönder blir de ståendes.
Hela Rysslands industri håller sakta på att dö.

Är det därför som ryska kvinnor slåss i affärerna över lite socker?
Det verkar även som att vodkan håller på att ta slut och Putlers soldater måste plundra Ukrainska barskåp för att kunna dämpa abstinensen, har sett ryska soldater fulla som kastruller, då är man inte någon vidare soldat.
Citera
2022-04-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En fördel för omvärlden med den nya fascistiska ryska nationalismen/imperialisten/militarismen är att det är en personkult kring Putin. Varför är det bra då? Jo för dessa personkulter kollapsar när personen dör. Det är som Hitler och Stalin, deras länder lugnade ned sig markant när den dyrkade diktatorn dog. Det finns ingen naturlig efterträdare eller arvtagare till Putin. Nästa ryska ledare måste börja om från början för att bygga samma kult kring sig själv.

Det fanns faktiskt en text om just det där nyligen i Kvartal, tror jag det var. Tyvärr hittar jag den inte nu, de har en rätt kass sida. Eller så var det en annan publikation.

Hur som helst, den tes som ställdes upp där var att Rysslands maktambitioner varit en konstant i över 200 år och i grund och botten aldrig varit avhängigt av en enskild ledare. Så enligt den skribenten så hjälper det inte om en tsar, en Stalin eller en Putin går ur tiden.

Observera att detta alltså inte är mina åsikter, jag har ingen klar uppfattning. Jag tycker nog lite som du att om man blev av med Putin borde det i vart fall inte bli sämre, troligen bättre. Men helt säker kan man inte vara.
Citera
2022-04-22, 13:19
Medlem
Citat:
Kuusinen var en finsk patriot som stod upp för kommunismen och visste att Stalin och Sovjet älskade Finland och oroades över all fascism där och befriade slutgiltigen Finland från Fascismen 1944.

Jag är en patriot medså du kan inte hålla på sådär. Läs wikipedia där står sanningen och Mannerheim övergav bara Ryssland för han inte var kommunist, men han ville absolut inte ha ett självständigt Finland hjälpte bara vita för det var bättre än kommunismen i hans aristokratiska ögon.

många älskar ryssland i väst. Det är inte ryssland som startar krig det är väst.

Du vet uppenbarligen ingenting. Finland sökte separatfred 1944 och fick det.
Någon jävla sovjetisk befrielse var det inte tal om. Hårda fredsvillkor förvisso men Finland behöll sin självständighet.
Citera
2022-04-22, 13:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
17 dagar till 9 Maj.

Ja och jag tror det finns fler orsaker till att Putin är stressad och försöker göra det så fort som möjligt. Ekonomiska sanktioner börjar märkas, opinionen mot kriget och alla döda ryssar kan bli kraftigare när det drar ut på tiden. Ukrainas armé växer och får nya vapen. Sedan kan det finnas faktorer vi inte känner till. Rysslands militärs förmåga att fortsätta att ha stridsflyg operativa? Att få fram nya trupper? Att upprätthålla moralen? Mycket ligger i vågskålen för Putin.
Citera
2022-04-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En mycket bra genomgång av Rysslands ekonomiska situation på längre sikt tes här:
https://youtu.be/aEpk_yGjn0E
Exporten av gas och olja gås igenom vid ca 35:30. ’Perun’ menar att export av gas till Kina inte är möjligt på flera år, pga brist på ledningar och annan infrastruktur. Oljan kan säljas till nya kunder, men eftersom alla vet att Ryssland är under embargo så måste de sälja med rabatt.
Och del 2 kom ut för 15 minuter sedan. https://www.youtube.com/watch?v=F2ptG1IxZ08
Citera
2022-04-22, 13:25
Medlem
Citat:
...

Sist jag kollade kartan låg Ukraina sydväst om Ryssland och trupperna från Ryssland gick söderut och västerut. Alltså var det Ryssland som startade eftersom de hamnade för långt söderut och västerut där Ryssland inte ligger. Vill de ut på sådana exkursioner får de börja långt uppe i nordöstra Sibirien, då kan de åka långt söderut och västerut och ha skoj med sina tanks om de vill, för där ligger bara Ryssland.

Eller lite enklare: Även om du står och gapar otidigheter åt mig i din trädgård så är det jag som gör fel och är anfallaren om jag går in i din trädgård (olaga intrång) och slår dig på käften (misshandel).
Citera
2022-04-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej men han hade såklart kunnat förhindra det..
konstig vinkling på vad du framför, du menar alltså att den som blir överfallen är den som skall se till konflikten blir avslutad ? Hur går den logiken till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in