2022-04-21, 00:26
  #7225
Medlem
Spännande tävlingar som väntar imorgon.
På damsidan får väl ändå Maja och Moa Hansson ses som favoriter. Som bekant kan ju dessa sprintstafetter utvecklas till en blandning mellan en sprint och ett distanslopp. Den totala distansen de åker imorgon blir 8.4km, och kanske kan det komma att bli jobbigt för explosiva åkare som Dahlqvist imorgon på dom sista varven. Formen hos Maja är ju också tveksam.
Både Ebba och Frida i bra form kan göra en del på sina sträckor men båda har också lite tveksamma lagkamrater. Om både Anna Dyvik och Stina Nilsson har bra form kan de också vara med och utmana om medaljerna.
På herrsidan känns det desto mindre intressant om guldet, det ska nog mycket till för att Wille och Anger inte ska ta en komfortabel seger. Om övriga medaljer blir det dock troligen desto jämnare, kan tänka mig att 4-5 lag är med och kör om silvret och bronset.
En annan intressant sak i herrloppet blir, som redan diskuterats lite, alvar myhlbacks ”debut”. Till en början var det tänkt att han skulle köra tillsammans med den mer än dubbelt så gamle Calle Halfvarsson men det blev istället en annan 33åring, Teodor Peterson (någon som vet varför Calle kastade in handduken?). Lite kul är det med den ena i laget som avslutat sin karriär för ett par år sedan och den andra som inte ens börjat sin än. Att Sågmyra ska vara ett lag som utmanar om medaljer ser jag dock som tämligen osannolikt, men att gå vidare från semin borde de kunna fixa.
Det blir också intressant att se sistaårsjuniorerna Nils Bergström, Carl Rune och Måns Skoglund. Den förstnämde tävlandes tillsammans med Truls Gisselman för Rehns Bk och dom sistnämnda med varandra för Täby.
__________________
Senast redigerad av abbe446 2022-04-21 kl. 00:30.
Citera
2022-04-21, 00:43
  #7226
Moderator
Hjv9s avatar
Moa och Maja blir svårslagna ja. Falun-Borlänge har också ett bra andralag med Olsson & Modig. De två + Mora, Piteå, Sollefteå gör upp om medaljerna. IFK Umeå har ett hyfsat lag men ska inte räcka till. Mora lag 3 med Bråmer och Oskarsson blir intressanta att följa. Sen har vi också ett tredje systerlag på två år med Bångmans i Offerdals SK. Hoppas på ännu ett nytt nästa och nästkommande år med Svahn och Karlssons. Hade också gärna sett Elin Näslund och Minna Mikaelsson bilda ett lag för Vårby men det kanske kommer i framtiden det med.

Åsarna storfavoriter på herrsidan och även där är det IFK Mora, Falun-Borlänge och Piteå Elit SK som bör blanda sig in i medaljkampen bakom. Novak och Aflodal i Offerdal är ju också lite intressanta förutom ovannämnda övriga lag.
Citera
2022-04-21, 10:57
  #7227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hoppas på ännu ett nytt nästa och nästkommande år med Svahn och Karlssons. Hade också gärna sett Elin Näslund och Minna Mikaelsson bilda ett lag för Vårby men det kanske kommer i framtiden det med.

Anser att Jenny Solin är rätt underskattad faktiskt och ett bra alternativ i en sprintstafett, så där finns det konkurrens i framtiden..

Tilda Johansson skulle nog inte heller göra bort sig, för den delen..
Citera
2022-04-21, 16:56
  #7228
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Anser att Jenny Solin är rätt underskattad faktiskt och ett bra alternativ i en sprintstafett, så där finns det konkurrens i framtiden..

Tilda Johansson skulle nog inte heller göra bort sig, för den delen..

Ja det håller jag med om. Man har väl också en tjej som blir senior nästa säsong så bör finnas chanser för två Sollefteålag kommande år, och ett vanligt stafettlag såklart.
Citera
2022-04-21, 18:53
  #7229
Medlem
Jag såg inte teamsprinten, men det verkar som att Stina åkte väldigt bra. Kul att takterna sitter i. Hoppas att hon även i framtiden gör något gästspel när det är lämpligt läge.
Citera
2022-04-21, 19:06
  #7230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Moa och Maja blir svårslagna ja. Falun-Borlänge har också ett bra andralag med Olsson & Modig. De två + Mora, Piteå, Sollefteå gör upp om medaljerna. IFK Umeå har ett hyfsat lag men ska inte räcka till. Mora lag 3 med Bråmer och Oskarsson blir intressanta att följa. Sen har vi också ett tredje systerlag på två år med Bångmans i Offerdals SK. Hoppas på ännu ett nytt nästa och nästkommande år med Svahn och Karlssons. Hade också gärna sett Elin Näslund och Minna Mikaelsson bilda ett lag för Vårby men det kanske kommer i framtiden det med.

Ja, Vårby med Elin och Minna tror jag också kommer att bli ett ruskigt bra sprintstafettlag i framtiden.
Citera
2022-04-21, 19:11
  #7231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag såg inte teamsprinten, men det verkar som att Stina åkte väldigt bra. Kul att takterna sitter i. Hoppas att hon även i framtiden gör något gästspel när det är lämpligt läge.

Jag såg inte heller loppet men Stina verkar ha gjort en jättebra insats. Inte så konstigt kanske med tanke på att ett sprintlopp i skidskytte är väldigt likt en sprintstafett, man kör tre varv och vilar (eller skjuter) mellan varven.
Citera
2022-04-21, 19:51
  #7232
Medlem
Jag såg att Offerdal var 3:a i sprintstafetten och att Tilde Bångman förde upp laget från 5:e till 3:e plats på sista sträckan. Lite synd att landslagsledningen har spolat Tilde helt. Hon fanns inte med i någon träningsgrupp förra säsongen och lär väl inte få någon plats den kommande säsongen heller. Visst, hennes två sista juniorsäsonger var inte särskit vassa men under de två första junioråren var hon en stor talang. Jag tycker att man gott kunde ha gett henne en chans till i Team Svenska Spel.
Citera
2022-04-21, 21:57
  #7233
Medlem
Känns inte som TSS handlar så mycket om ekonomi utan mer att man bor rätt och kan ta del av träningsgrupperna. Sett till hur många herrar man fått in med blandade meriter borde Tilde Bångman och Ella Olsson kunna få plats i år, givetvis ska även Märta Rosenberg och Lisa Ingesson in. Laget kan/bör jämnas ut en del könsmässigt.

Förutsätter att åkarna är villiga att flytta till Östersund eller var nånstans det nu blir då, förstås. Henriksson ville ju hellre bo i Piteå än vara med i det laget. Ingesson lär väl gå in i Piteå Elit nu exempelvis.
__________________
Senast redigerad av frankkk 2022-04-21 kl. 22:00.
Citera
2022-04-22, 00:25
  #7234
Medlem
Klipp från dagens tävlingar i bruks med många intervjuer.

Ordning:


https://youtu.be/2PjPjrTZ5TU
__________________
Senast redigerad av abbe446 2022-04-22 kl. 00:28.
Citera
2022-04-22, 07:51
  #7235
Medlem
Alkibiadess avatar
Intressant att se hur det kommer gå för de norska damerna de kommande säsongerna nu när båda Johaug och Falla har slutat. Vem är stjärnan och den naturliga ledaren i det norska laget nu? Jo, jag vet att Weng är kvar men ser henne varken som stjärna eller ledare. Östberg iofs men frågan är vad som händer med henne.
Citera
2022-04-22, 09:12
  #7236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Intressant att se hur det kommer gå för de norska damerna de kommande säsongerna nu när båda Johaug och Falla har slutat. Vem är stjärnan och den naturliga ledaren i det norska laget nu? Jo, jag vet att Weng är kvar men ser henne varken som stjärna eller ledare. Östberg iofs men frågan är vad som händer med henne.

Aino-Kaisa Saarinen har påstått att Johaug saknar ledarskapsegenskaper. Hon har inte kunnat ersätta Björgen som den naturliga ledaren av landslaget och det syns i resultaten bakom henne. Å andra sidan, finns det någon som skulle kunna ersätta en gigant som Björgen? Man kan ju fråga om någon av Östberg, Weng och Fossesholm hade kunnat undvika sina problem med Björgen kvar i laget. Sen kan man också säga att det kanske inte heller har funnits någon naturlig ledare i det svenska damlandslaget (eller skulle ni räkna Kalla som sådan?) och ändå har man presterat bra även om man delvis misslyckades i OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in