2022-04-21, 23:53
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Man United och Tottenham har liknande dragningskraft? Jo, tjena…

United betalar uppskattningsvis ut löner för totalt £323m säsongen 21/22, Tottenham £205m. Det är en stor skillnad och givetvis en faktor när det ska värvas. United som klubb värderas dessutom närmare dubbelt så högt som Tottenham.

Men vissa här inne verkar intala sig att Pogba, Ronaldo, Di Maria, Varane, Lukaku m.fl. lika väl hade kunnat hamna i Tottenham?

Även i egenskap av Tottenhamsupporter skrattar jag åt dessa hårresande uttalanden. Spurs har inte ens kapaciteten att göra den sortens värvningar, än mindre betala löner på den nivån som krävs för att värva namnen. Där är United, City och Chelsea i en liga för sig. Klart det påverkar dragningskraften, fotbollsspelare är legoknektar och vill tjäna så mycket som möjligt precis som oss andra.
Ekonomiskt så är ju inte Tottenham i närheten av att kunna matcha Man Utd, men i ett sportsligt perspektiv, så kan inte jag se hur Man Utd ligger före tex Tottenham eller t.o.m West Ham i dagsläget. Snarare tvärtom, skulle jag säga.

Men för spelare som Rice eller Kane, så tror jag nog att det sportsliga väger tyngre än det ekonomiska.

Man Utd har såklart ressurser och potential till att bli en toppklubb igen, det tror även jag att de kommer att bli igen förr eller senare, men de har en rejäl och tung uppförsbacke framför sig.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-04-22 kl. 00:40.
Citera
2022-04-22, 06:17
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Ekonomiskt så är ju inte Tottenham i närheten av att kunna matcha Man Utd, men i ett sportsligt perspektiv, så kan inte jag se hur Man Utd ligger före tex Tottenham eller t.o.m West Ham i dagsläget. Snarare tvärtom, skulle jag säga.

Men för spelare som Rice eller Kane, så tror jag nog att det sportsliga väger tyngre än det ekonomiska.

Man Utd har såklart ressurser och potential till att bli en toppklubb igen, det tror även jag att de kommer att bli igen förr eller senare, men de har en rejäl och tung uppförsbacke framför sig.

United spelade i CL åttondel. Arsenal ligger 3 p före utan europaspel iår, skulle du påstå att Arsenal är sämre sportsligt än West ham och Tottenham också?

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Men det blir ju rätt patetiskt att hålla på och gorma om hur tragikomiskt usla andra är när man knappt är bättre själv. Eller om de andra nu är en jävla tågkrasch, vad säger det om egna laget hamnar efter tågkraschen?

Ja, bara se här ovanför hur otroligt enögd killen är i sitt tankesätt, ska vi förvänta oss någon form av självinsikt i hans svar ? Nja haha. Vi har faktiskt någon som överträffar TY i Aftv haha .

Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Du vet nog redan om att du inte kommer få något vettigt svar på dina frågeställningar oavsett hur välformulerade/vettiga de är. Ju tidigare du ger upp att försöka debattera logiskt med hopplösa fall desto bättre kommer du må mentalt.

Jag räknar inte med att vi blir ett hot nästa säsong redan men som du säger, rätt tränare och rätt värvningar och det kan svänga fortare än man tror.

Nej, inte förväntar jag mig heller ett vettigt svar från min frågeställning här ovanför, men det är nästan imponerande att se hur man kan finta sig själv så otroligt mycket så det är ju faktiskt spännande att se hur svaret kommer bli, man imponeras ju hur glad en sådan person måste vara i sitt privatliv, typ exempel är väll inte om utan när han blir dissad av en tjej så tänker han istället "hon vågar väll inte tacka ja till en så snygg, hon tror väll jag driver med henne för jag är out of her league så går killen vidare med ett smile i ansiktet när han i själva verket blivit rådissad.

Jag är utan tvekan säker på att han är en narcissist och det fascinerar mig litegrann, därför är det nästan i forskningssyfte jag vill se hans svar! Har själv råkat ut för en tvättäkta narcissist i tidigare förhållande, så nog känner jag igen sådana och avskyr dem såklart, men nyfikenheten slår till här.
Senast redigerad av Imbaz 2022-04-22 kl. 06:27.
Citera
2022-04-22, 07:42
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
United spelade i CL åttondel. Arsenal ligger 3 p före utan europaspel iår, skulle du påstå att Arsenal är sämre sportsligt än West ham och Tottenham också?

Ja, bara se här ovanför hur otroligt enögd killen är i sitt tankesätt, ska vi förvänta oss någon form av självinsikt i hans svar ? Nja haha. Vi har faktiskt någon som överträffar TY i Aftv haha .

Nej, inte förväntar jag mig heller ett vettigt svar från min frågeställning här ovanför, men det är nästan imponerande att se hur man kan finta sig själv så otroligt mycket så det är ju faktiskt spännande att se hur svaret kommer bli, man imponeras ju hur glad en sådan person måste vara i sitt privatliv, typ exempel är väll inte om utan när han blir dissad av en tjej så tänker han istället "hon vågar väll inte tacka ja till en så snygg, hon tror väll jag driver med henne för jag är out of her league så går killen vidare med ett smile i ansiktet när han i själva verket blivit rådissad.

Jag är utan tvekan säker på att han är en narcissist och det fascinerar mig litegrann, därför är det nästan i forskningssyfte jag vill se hans svar! Har själv råkat ut för en tvättäkta narcissist i tidigare förhållande, så nog känner jag igen sådana och avskyr dem såklart, men nyfikenheten slår till här.
Alltså, jag har ju redan förklarat detta för dig ett flertals ggr. Kan du verkligen inte komma ihåg det?

Allright, Arsenal har en bättre/smartare business model än vad Man Utd har. AFC har en betydligt sundare ekonomi än vad Man Utd har, vi har bl.a långt mindre skulder än vad de har, vi uppnår ungefär samma sportsliga resultat som det MU gör - trots att AFC använder sig av långt mindre pengar än vad de gör. Vill även påstå att vi har en ”bättre” klubbägare än vad Man Utd har, och sportsligt så är Arsenal en mer välfungerande klubb på nästintill alla plan än vad Man Utd är. Du ser, tillskillnad från Man Utd så ger inte Arsenal en tränare som David Moyes ett 6-årigt kontrakt, icke heller har vi spenderat över €1.billion på övergångar sedan 2010, och inte är vi den klubben som har 7x spelare på listan över de 10 högst betalda spelarna i EPL.

Det är verkligen häpnadsväckande hur ngn vettig, kunnig man kan ens ta och ställa frågan om vilken klubb av Arsenal FC och Man United det är som är i bättre skick

Resten av smörjan i ditt inlägg svarar jag inte på, eftersom att det helt enkelt är alldelsen för korkat till att kunna ge ett seriöst svar på.
Citera
2022-04-22, 08:03
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Ja eller om det varit Ronaldo som lyckats med det. Då hade matchtrådar och här vart översvämmat om hur disgusting han är.

Citat:
Skoja inte. Nu är det skratt och lek, smart och kul tilltag.

Tycker det var extremt cyniskt av Saka och potentiellt farligt, vi minns Salahs skada mot Ramos. Skaver när det lönar sig.

Extremt dålig jämförelse. Ronaldo har en lång historia av filmningar och osportsligt beteende, han är inte "likable".

Saka är en svärmorsdröm, en väluppfostrad gosse som typ aldrig filmat, gjort en ful tackling etc.
Klart man blir less när man blir fasthållen för femtielfte gången, och håller i tillbaka.

Potentiellt farlig- knappast. Jämför inte med Ramos är du snäll, milsvid skillnad...
Citera
2022-04-22, 08:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Eddie Howe är tränaren efter Klopp som har plockat in flest poäng i EPL under 2022. Underskattad manager, och han gjorde ett superb jobb (sett till förutsättningarna, förstås) med Bournemouth genom flera år.

Jag var en utav få Gooners som menade att Arsenal borde ha gått för Howe som efterträdare till Arsène Wenger 2018, när det väl blev klart att varken Tuchel eller Luis Enrique skulle bli våran nästa boss.
Tror faktiskt att Howe hade lyckats rätt bra som chef över AFC, men självklart så är det ju en stor skillnad på Bournemouth och/eller Newcastle mot Arsenal.
Citera
2022-04-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Inspirerande match av Burnley!

Segern var aldrig hotad, men oj vilka missar och räddningar av Forster.
Oerhört viktig seger för Burnley som förbättrar deras möjlighet att lyckas undvika nedflyttning.
Trycket på Everton är fortsatt högt, kanske högre då Everton ska spela ett tufft derby mot "lillebror" Liverpool, och Burnley spelar hemma mot Wolves. Finns en viss möjlighet att Bunley och Everton byter tabellplacering på söndag...
Citera
2022-04-22, 08:46
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Extremt dålig jämförelse. Ronaldo har en lång historia av filmningar och osportsligt beteende, han är inte "likable".

Saka är en svärmorsdröm, en väluppfostrad gosse som typ aldrig filmat, gjort en ful tackling etc.
Klart man blir less när man blir fasthållen för femtielfte gången, och håller i tillbaka.

Potentiellt farlig- knappast. Jämför inte med Ramos är du snäll, milsvid skillnad...

Men det är ju det som är grejen? När Ronaldo, våldtäktsmannen, filmaren, grisen, UTLÄNNINGEN gör det är det outrage.

När engelska myspojken Saka gör det är det clever stuff, lol, kolla vilken lurifax.

Den skillnaden i attityd till det vi såg som retar mig. Saka är en cheating bastard som håller fast armen, det är fusk alla dagar i veckan.

Som jag skrev, jag tycker Azpi kanske ska ha straffen mot sig för hans initiala stängning och klängande på Saka när inlägget ska slås. Han går enbart på spelare, skiter i boll. Men det Saka gör sen, som jag dessutom tippar förändrar domslutet från "kamp om boll" till straff, det är själva fasthållningen av Azpis arm. Ett brottargrepp. Det ska inte löna sig.

Nej, jag vill inte ha en fotboll där anfallare ska börjar använda brottargrepp som motmedel mot fasthållningar, precis som jag inte vill att filmningar ska vara motmedlet mot fula tacklingar.

Och jo, hålla fast armen i den sortens brottargrepp när du är på väg ner mot marken, det är potentiellt farligt. Du kan själv ta emot dig, medan den du håller fast har sin arm i ett lås och förmodligen kommer landa illa. Som vi såg med Salah. Skillnaden denna gång var att Saka släppte sitt armlås när han gick ner, eftersom han sökte straffen - medan Ramos sökte att stoppa Salah med alla till buds stående medel.

Kan vi inte enas om att brottargrepp när man håller fast motståndarens arm inte har något i fotboll att göra och bör stävjas?
Citera
2022-04-22, 08:53
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Idag får vi det mycket fina och välförtjänta beskedet att Didier Drogba valts in Premier Leagues hall of fame.

Vad ser ni övriga användare på detta?
Citera
2022-04-22, 08:56
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Man United och Tottenham har liknande dragningskraft? Jo, tjena…

United betalar uppskattningsvis ut löner för totalt £323m säsongen 21/22, Tottenham £205m. Det är en stor skillnad och givetvis en faktor när det ska värvas. United som klubb värderas dessutom närmare dubbelt så högt som Tottenham.

Men vissa här inne verkar intala sig att Pogba, Ronaldo, Di Maria, Varane, Lukaku m.fl. lika väl hade kunnat hamna i Tottenham?

Även i egenskap av Tottenhamsupporter skrattar jag åt dessa hårresande uttalanden. Spurs har inte ens kapaciteten att göra den sortens värvningar, än mindre betala löner på den nivån som krävs för att värva namnen. Där är United, City och Chelsea i en liga för sig. Klart det påverkar dragningskraften, fotbollsspelare är legoknektar och vill tjäna så mycket som möjligt precis som oss andra.

Så är det.

Sportsligt är Spurs likvärdiga med United här och nu, men de är ovanför Spurs i näringskedjan. Som du säger, löner, klubbvärde, historik betyder väl kanske något också... enda konkurrensmedlet Spurs har mot United är väl att många spelare förmodligen föredrar att bo i London.

Därav ser jag det som tämligen självklart att både Rice och Kane skulle vara sugna på att flytta om en affär vore realistisk. Åtminstone Rice, Kane själv kanske skulle vilja ha både mer pengar och större chans på titlar nu när han närmar sig sista åren på toppen av sin karriär (= City). Rice kanske också skulle föredra City/Liverpool eller något sånt, men...

Så här:
Kommer Rice/Kane gå till United? Nej, det tror jag inte.
Skulle det bli innihelvete dyrt? Ja.
Är Kane/Rice vad United behöver? Tveksamt.
Skulle spelarna hellre spelat i United än West Ham/Spurs idag? Ja, till 99%.

Men det är ju viktigt för vissa härinne att intala sig själv att United är en klubb i fritt fall som ingen in their right mind skulle gå till, att ten Hag är fruktansvärt överskattad osv.

United är såklart inte där de vill vara, men jag ser dem som klubben med störst potential att utmana City/Liverpool på sikt av ett väldigt enkelt skäl: pengar. (och att Liverpools storhetsperiod troligen kommer till ett slut när Klopp/VvD/Salah/Mané/Henderson försvinner, ägarna kommer inte utmana City/United/Newcastle vad gäller att spendera).
Senast redigerad av EnLitenFrys 2022-04-22 kl. 08:58.
Citera
2022-04-22, 09:04
Moderator
zanteras avatar
Nästan all kritik mot Man Utd kan ju sägas om Arsenal också just nu. Båda har ägare som fansen hatar och vill ha bort, som inte ger klubben den kärlek den förtjänar och i båda fallen så är ägaren en stor anledning varför lagen har gått från PL vinnare till glorifierade mittenklubbar. Båda lagen lever i en verklighet där de största spelarna (Håland/Mbappe t.ex) inte vill gå dit och man får kolla åt andra håll. Det skiljer ju lite i transfer-filosofi för tillfället - Arsenal tvingas värva spelare som inga bra klubbar är intresserade av och man värvar från Brighton/Lille/Bologna t.ex, Man Utd värvar fortfarande stora namn men får betala priset i form av dyrare transfersummor samt högre löner. Oavsett vad man nu tycker om t.ex. Ronaldo eller Varane så är det skrattretande att föreslå att de hellre skulle gått till West Ham eller Spurs t.ex. Nu får ju Man Utd in en spännande tränare också, där står Arsenal och stampar med Arteta fortfarande.

Det kan ändå vara värt att poängtera att ett Man Utd i kris som 'aldrig varit sämre' och 'kommer inte vinna en PL titel närmsta 25 åren' osv är endast 3 poäng bakom ett Arsenal som 'vinner ligan inom 5 år' och 'snart dominerar igen' - ett avstånd som dessutom kan krympa till 0 poäng om Man Utd vinner imorgon. Personligen är det något av en meningslös debatt då båda lagen gått från att vara Liverpool/City för 15-20 år sedan till att nu vara på samma nivå som West Ham och Wolves, men det är ändå intressant att endast 3 poäng skiljer ett lag som snart är på toppen igen med ett sjunkande skepp som åkt på 4 isberg och som kommer få kämpa för att sluta på övre halvan närmsta åren.
Citera
2022-04-22, 09:14
Medlem
Citat:
...
Så här:
Kommer Rice/Kane gå till United? Nej, det tror jag inte.
Skulle det bli innihelvete dyrt? Ja.
Är Kane/Rice vad United behöver? Tveksamt.
Skulle spelarna hellre spelat i United än West Ham/Spurs idag? Ja, till 99%.

Jag vet att du hade ett långt resonemang, men jag är tveksam till att det skulle vara så pass självklart (som till 99%) att de vill vara i United i dag eller i morgon.
Citera
2022-04-22, 09:26
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Nästan all kritik mot Man Utd kan ju sägas om Arsenal också just nu. Båda har ägare som fansen hatar och vill ha bort, som inte ger klubben den kärlek den förtjänar och i båda fallen så är ägaren en stor anledning varför lagen har gått från PL vinnare till glorifierade mittenklubbar. Båda lagen lever i en verklighet där de största spelarna (Håland/Mbappe t.ex) inte vill gå dit och man får kolla åt andra håll. Det skiljer ju lite i transfer-filosofi för tillfället - Arsenal tvingas värva spelare som inga bra klubbar är intresserade av och man värvar från Brighton/Lille/Bologna t.ex, Man Utd värvar fortfarande stora namn men får betala priset i form av dyrare transfersummor samt högre löner. Oavsett vad man nu tycker om t.ex. Ronaldo eller Varane så är det skrattretande att föreslå att de hellre skulle gått till West Ham eller Spurs t.ex. Nu får ju Man Utd in en spännande tränare också, där står Arsenal och stampar med Arteta fortfarande.

Det kan ändå vara värt att poängtera att ett Man Utd i kris som 'aldrig varit sämre' och 'kommer inte vinna en PL titel närmsta 25 åren' osv är endast 3 poäng bakom ett Arsenal som 'vinner ligan inom 5 år' och 'snart dominerar igen' - ett avstånd som dessutom kan krympa till 0 poäng om Man Utd vinner imorgon. Personligen är det något av en meningslös debatt då båda lagen gått från att vara Liverpool/City för 15-20 år sedan till att nu vara på samma nivå som West Ham och Wolves, men det är ändå intressant att endast 3 poäng skiljer ett lag som snart är på toppen igen med ett sjunkande skepp som åkt på 4 isberg och som kommer få kämpa för att sluta på övre halvan närmsta åren.

Ligger mycket i det du säger, men dock är det väl ändå ganska anmärkningsvärt att Arsenal går ifrån att vara 13 poäng efter United förra säsongen till att nu ligga 3 poäng före med en match mindre spelad på bara en säsong. Detta sker dessutom efter en sommar där United värvar Varane, Sancho och Ronaldo t.ex. medan Arsenal värvade mer eller mindre nobodys som man fick ganska mycket kritik för. En enstaka säsong är naturligtvis för lite underlag för att dra några slutsatser, men tendensen är åtminstone att Arsenal går framåt och United bakåt. Vi får ge det nån säsong till innan vi kan se en trend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in