Resultat: Vill ni se Sverige i NATO?
Ja
52,92%
190 röster
Nej
42,06%
151 röster
Vet ej/annat
5,01%
18 röster
2022-04-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jaha så att om vi är med i NATO då kommer Ryssland kanske att anfalla men om vi står utanför då plötsligt är risken automatiskt nära nog NOLL? Ja jo.. Jo såklart.

Om ett natomedlemskap provocerar Moskva till militärt anfall hur förklarar du då att Norge eller Danmark inte utsatts för detta under de 70 år som de varit medlemmar?

Nu förstår jag att just du trollar, men många här i Sverige verkar resonera precis som du. Man säger att man måste se objektivt på riskerna med ett medlemskap innan man kan bestämma sig, men sen gör man precis tvärt om och väljer att BARA se halva verkligheten.
Jag trollar inte, jag har bara ett starkt förakt till packet.
Horan putin var ej diktator när tex Norge gick med i Nato. Vore ju ganska konstigt om han attackerar Norge 70 år efter "misstaget" begicks, tycker du inte?
Citera
2022-04-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Jag trollar inte, jag har bara ett starkt förakt till packet.
Horan putin var ej diktator när tex Norge gick med i Nato. Vore ju ganska konstigt om han attackerar Norge 70 år efter "misstaget" begicks, tycker du inte?

Ja men om vi går med i NATO så hinner vi ju ändå vara med i ett bra antal år innan Ryssland hinner bygga upp någon nämnvärd förmåga till att anfalla Sverige så då blir det ju ändå för sent att straffa Sverige också. Bra va?

Citera
2022-04-20, 12:36
Medlem
Du som röstade '' Inte säker '' snälla ta din tid och utbilda dig själv och rösta nej vi behöver dina röster.
Citera
2022-04-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja men om vi går med i NATO så hinner vi ju ändå vara med i ett bra antal år innan Ryssland hinner bygga upp någon nämnvärd förmåga till att anfalla Sverige så då blir det ju ändå för sent att straffa Sverige också. Bra va?

Det är ju inte deras alkoholiserade marktrupper man är rädda för. Krävs bara en flygbomb för att ta livet av någon du har kär. Eller i värsta fall att han trycker på knappen och utplånar hela ditt släktträd.
Jag är ännu kluven i frågan hurvida vi ska gå med i Nato, hjärtat säger ja men hjärnan säger nej.
Citera
2022-04-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Det är ju inte deras alkoholiserade marktrupper man är rädda för. Krävs bara en flygbomb för att ta livet av någon du har kär. Eller i värsta fall att han trycker på knappen och utplånar hela ditt släktträd.
Jag är ännu kluven i frågan hurvida vi ska gå med i Nato, hjärtat säger ja men hjärnan säger nej.
Ja men Sverige påverkas inte nämnvärt av några flygbomber.
Citera
2022-04-20, 14:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Du som röstade '' Inte säker '' snälla ta din tid och utbilda dig själv och rösta nej vi behöver dina röster.
Du övertygade mig just att rösta JA.
Citera
2022-04-21, 21:03
Medlem
COV-NL63s avatar
Det är redan klart att vi kommer att ha en stor majoritet i riksdagen för att ansluta oss till Nato och jag säger detta oberoende av vad jag själv tänker om det, säger den tidigare utrikesministern Erkki Tuomioja, som påpekar att han personligen ännu inte övertygats om att Nato är rätt väg att gå.

180 av 200 ledamöter i Finlands parlament väntas rösta för en finländsk Nato-ansökan.
Jussi Halla-Aho från partiet Sannfinländarna är ordförande för det finländska utrikesutskottet och delar Erkki Tuomiojas bild av att parlamentet är enat i Nato-frågan.

– Det är tydligt att för första gången i historien finns det en överväldigande majoritet i befolkningen som stödjer ett Nato-medlemskap och det ser också ut som att det finns en klar majoritet i det finländska parlamentet, säger Jussi Halla-Aho.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8k2yG/toppolitiker-fran-finland-om-nato-redan-klart
Om ni undrar, ja Erkki Tuomioja är sosse!
Citera
2022-04-21, 21:24
Medlem
AldoRaines avatar
Klart som korvspad att vi ska gå med i NATO. Vad är argumentet mot?
Citera
2022-04-22, 16:22
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Klart som korvspad att vi ska gå med i NATO. Vad är argumentet mot?

Argumentet emot:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/nato/ar-AAWuba8

Citat:
Azovstal är, enligt Klimov, ett tydligt exempel på vad länders territorium kan “förvandlas till” om de går med i Nato, enligt tidningen.

Tror du jag vill att Sverige ska se ut som "Azovstal"? NEJ SÅ GE FAAAAAAN I ATT GÅ MED I NATO!
Citera
2022-04-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Argumentet emot:

Tror du jag vill att Sverige ska se ut som "Azovstal"? NEJ SÅ GE FAAAAAAN I ATT GÅ MED I NATO!

Förberedelserna för NATO-medlemsskap i Finland har redan börjat...

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/u8pb7f/finland_prepares/
Citera
2022-04-22, 17:29
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Argumentet emot:

Du får försöka komma över detta. Många idealistiska fredshetsare får dock ångest.
Citera
2022-04-22, 18:14
Medlem
Citat:
Argumentet emot:

Om du vill vara intellektuellt hederlig så får du sluta använda argument som du vid detta laget vet är fel.

Noll st NATO-länder har blivit anfallna av Ryssland. Minst tre stycken "neutrala" stater har blivit angripna av Ryssland och Ryssland har med hot om våld blandat sig i ytterligare minst ett.

Neutrala stater blir angripna om de ligger i krigets riktning, alldeles oavsett deras egna ståndpunkt. NATO är evidensbaserat krigsavhållande, vilket inte neutralitetspolitik är. Hade Baltikum inte varit medlemmar i NATO, hade det varit Riga, Tallinn och Vilnius som såg ut som Mariupol.

Anledningen till att ryssarna begår så våldsamma övergrepp, krigsbrott och brott mot mänskligheten i Mariupol beror på att Ukraina inte är medlemmar i NATO. Hade de varit medlemmar, så hade detta inte hänt, eller så hade det betytt att Ryssland idag hade varit nere för räkning och kunde påtvingas en anständig demokratisk dagordning.

Sluta använd argument som redan är falsifierade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in