2022-04-21, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Ryssland har en historia att tillverka väldigt kapabla missilsystem, sarmat är nog inget undantag och kan ta en vapenlast som är överlägsen västs ICBM.
Och sen får lastbilen som ska köra ut missilen punka.
Citera
2022-04-21, 07:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här är ju ett intressant dilemma. Låt oss anta att alla stormakter, till skillnad från små nationer, alltid kommer att prioritera sin överlevnad högt. Då kommer man inte acceptera närvaro av offensiva hot som man inte kan klara av. Ryssland bedömde Ukraina som ett sådant offensivt hot.

Varför skulle vi inte anta att små nationer prioriterar överlevnad? Historien bevisar motsatsen.

Men med det resonemanget så är ju Ryssland ett offensivt hot som USA inte kan acceptera närvaron av.

Du bygger hela ditt resonemang runt hur du skall försvara Ryssland, trots att det blir helt ologiskt för man skulle kunna använda samma argument mot Ryssland om man sätter ett annat land i centrum.

Citat:
Frågan är om utnötningskrig i Ukraina skulle fungera. Målet skulle i så fall vara att det blir regimskifte i Ryssland om de behöver slåss där i tillräckligt många år, eller tappar Donbass/Krim.
Jag är emot det på grund av
1) Risken att det misslyckas. Biljard-investering med väldigt osäker utgång, det får andra biståndsprogram att blekna i jämförelse.

USA har aldrig sprängt sovjetiska/ryska stridsvagnar så här billigt. T.o.m. deras modernaste stridsflygplan och medeldistansrobotar som kan användas till kärnvapen förbrukas för småpengar för USA jämfört med alla andra krig de blandat sig i.
Citera
2022-04-21, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Ryssland har en historia att tillverka väldigt kapabla missilsystem, sarmat är nog inget undantag och kan ta en vapenlast som är överlägsen västs ICBM.

Hur vet du det? Missilerna de skjuter av i detta krig verkar inte träffa speciellt bra. Hur många gånger har Ryssland använt ICBMs i krig?

https://www.businessinsider.com/majority-of-russian-missiles-failing-to-launch-explode-us-officials-2022-3?r=US&IR=T

Har du en annan källa med data? Ryssarna har ofta en stor käft men i verkligheten verkar de ha problem med missiler.

Ett tidigare exempel på rysk tekniköverföring till Iran.

https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2015/10/07/these-are-the-cruise-missiles-russia-just-sent-into-syria/
Citera
2022-04-21, 07:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---..---
Det kan du vara säker på att han är. När några få företag kontrollerar media så gör de förmodligen det av en anledning.
Mycket står på spel i Ukraina. Medias propaganda får absolut inte avslöjas.

Han är väl ungefär samma hot mot gammelmedia som de som jobbar på Fria Tider, och i USA finns ju personer som är mycket mer inflytelserika motståndare till gammelmedia än han. De flesta har ju aldrig hört talas om honom. Varför blir inte de mördade av USA?
Citera
2022-04-21, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag fattade att det var en false flag direkt pga de vita banden på armen på vissa döda. Vita banden = medhjälpare till ryska armen. Det var Ukrainska armen som avrättade alla som hjälpte ryssarna. Uppenbart ju. Ukrainska propagandan har fucked up det rejält.
Det finns ju på video när en civil skjuts med ett pansarfordon för bövelen!! Hon hittades på exakt det stället också
Citera
2022-04-21, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Helvete heller Finland vill inte städa upp efter ryssarna. Finland sa väl nej tack på 90-talet.

Jo Jeltsin var desperat efter stålar och erbjöd finnarna att köpa tillbaka Karelen. Finnarna tackade artigt nej pga hur mycket ryssarna hade lyckats sunka ner området. Det hade kostat astronomiska summor att rusta upp infrastrukturen till västeuropeisk nivå. Det var nog inte så lockande att få en massa alkoholiserade, efterblivna ryssar inom rikets gränser heller.
Citera
2022-04-21, 07:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Ryssarna visade ganska tydligt att de inte var intresserade av någon diplomatisk lösning genom att komma med orimliga krav som att NATO måste dra sig tillbaka från alla länder som gått med efter 1997 och att Finland och Sverige inte skulle kunna bli medlemmar.

Du blandar intressanta argument med en massa malande om Putins blodtörst. Jag tar ovanstående som ett diplomatiskt hot men också en slags förhandlingstaktik. Allt är väl möjligt i förhandlingar så "orimligt" är kanske fel ord. Men helt orealistiskt att Väst och länderna själva skulle gå med på det.

Att Finland inte skulle kunna bli medlem skulle jag inte säga är orimligt. Ryssarna och Finland har haft en deal och en slags "borgfred".

Sverige är väl ett mer "orimligt" krav däremot.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Dom hade betydligt fler än 200 stridsvagnar, och sen har nato sen 3e aprill skickat stridsvagnar till ukraina.
De har dessutom erövrat flera hundra stridsvagnar från ryssarna!

Så då ryssarna efter en månad låg på minus 500 vagnar hade Urainarna 150 vagnar fler än innan kriget.

Idag har ryssen förlorat ca 840 stridsvagnar.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Varför dog fredssamtalen?
Citera
2022-04-21, 07:24
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Varför skulle vi inte anta att små nationer prioriterar överlevnad? Historien bevisar motsatsen.

Men med det resonemanget så är ju Ryssland ett offensivt hot som USA inte kan acceptera närvaron av.

Du bygger hela ditt resonemang runt hur du skall försvara Ryssland, trots att det blir helt ologiskt för man skulle kunna använda samma argument mot Ryssland om man sätter ett annat land i centrum.

Jag skrev fel. Både små och stora stater prioriterar sin säkerhet. Det jag borde ha skrivit är att vi historiskt sett accepterat att stora stater prioriterar detta. USA med sin Monroe-doktrin framför allt.
Citera
2022-04-21, 07:27
Medlem
Citat:
Du blandar intressanta argument med en massa malande om Putins blodtörst. Jag tar ovanstående som ett diplomatiskt hot men också en slags förhandlingstaktik. Allt är väl möjligt i förhandlingar så "orimligt" är kanske fel ord. Men helt orealistiskt att Väst och länderna själva skulle gå med på det.

Att Finland inte skulle kunna bli medlem skulle jag inte säga är orimligt. Ryssarna och Finland har haft en deal och en slags "borgfred".

Sverige var medlem av den borgfreden. Om Ryssland invaderar Finland skulle Sverige gå med i NATO. Det slutade med att utmed halva gränsen i Europa fick man en relativ fred.

Nu har Ryssland stört den genom anfalla sina grannar. Uttalat sig om att använda våld mot Sverige och Finland innan NATO var på gång. Hade Ryssland aldrig anfallit Ukraina så hade Finland och Sverige funderat på NATO.
Citera
2022-04-21, 07:29
Medlem
Citat:

Varje land bestämmer själv vilka man allierar sig med, så det är absolut orimligt. Sen hörde jag att dom även ville att sammarbetet mellan Finland/Sverige och NATO skulle upphöra. Men jag vågar inte ta gift på att det stämmer. Tror det var någon här som sa det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in