2022-04-21, 06:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"man" = USA alltså?

Låter jävligt bra för NATO:s inre sammanhållning.

Tyckte inte jag såg någon källa på det?
Citera
2022-04-21, 06:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Detta är i princip detsamma som ryssarna sagt hela tiden. Denazifiering och demilitarisering är "gummi-mål".

Denazifiering kan betyda allt från att förstöra 80% av Azov, till att störta Zelensky, överta Ukraina och styra det i 30 år (som en debattartikel i RIA hävdade att man borde göra).
Demilitarisering kan betyda allt från det man gjort nu (slagit ut så stora delar av Ukrainas militär att den inte kan ta Krim eller Donbass) till att förinta den fullständigt.

(min tro: Putin tar Donbass, sedan är det upp till Väst och Zelensky i förhandlingar att avgöra vad som händer sen. Antingen fortsatt krig eller någon form av de-eskalering.)
Någon form av större Ukrainsk offensiv skulle jag tro, när väl ryssarna bränt sitt krut i Donbas.
Citera
2022-04-21, 06:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Jag tror också detta är den enda långvarigt säkra lösningen på rysslandsproblemet; att eliminera dess existens så att denna galenskap aldrig kommer att hända igen. Lös upp staten ryssland, bryt sönder deras korrupta stats- och maktapparat för evigt. Uppmuntra delstaterna att bygga upp sina egna nationer eller frivilligt ingå i en annan nationsbildning, t.ex Karelen till Finland.

Instämmer! Den ryska cancersvulsten måste falla sönder i mindre stater. Dock bör inte väst, direkt, tvinga den Ryska Federationen att falla samman. Det bör ske indirekt genom att, först, den ryska krigsmakten och de ryska säkerhetsstyrkorna förbrukas och faller sönder genom Ukrainas tappra kamp och det militära stödet ifrån väst till Ukraina.

Då kommer dem Ryska cancersvulsten att braka samman automatiskt. Vidare bör t.ex Finland, inte, gå in med våld och ändra gränser, utan istället låta området, helt frivilligt, bli en del av Finland eller, eventuellt, bli en småstat med ytterst starks band till Finland, som senare kanske, genom en lång demokratisk process, helt frivilligt vill bli en del av Finland igen. Samma sak med Kaliningrad, vad de nu än, eventuellti slutändan väljer att ansluta sig till.
Citera
2022-04-21, 06:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia

Frågan jag funderar över är om alla försök till att lösa konflikten diplomatiskt hade uttömts innan invasionen genomfördes.

Här är ju ett intressant dilemma. Låt oss anta att alla stormakter, till skillnad från små nationer, alltid kommer att prioritera sin överlevnad högt. Då kommer man inte acceptera närvaro av offensiva hot som man inte kan klara av. Ryssland bedömde Ukraina som ett sådant offensivt hot.

Ryssland borde ha försökt fler publika diplomatiska åtgärder, kanske kalla till särskilt möte i FN eller liknande. Men nu kommer dilemmat. När två parter blir tillräckligt nära varandra i styrka blir överraskningselementet mer och mer frestande. Ryssland kan inte lätt klara av Ukraina, som vi ser. Det uppmuntrar till mindre diplomati innan (överraskande) våld.

Här är situationen helt annorlunda än 2014. Den gången av Ukrainas väpnade styrkor helt odugliga. Ryssland använde väldigt få publika diplomatiska medel den gången, såvitt jag vet. USA var delskyldigt i ett extremt tveksamt regimskifte. Men Ryssland eskalerade det utan att pröva diplomati. Säkert delvis för att de inte såg någon legal motpart (erkände ej regeringen eller att det gick att hålla val direkt vid den tidpunkten). Och säkert för att de visste att de skulle få vad de ville den gången utan diplomati.
Citera
2022-04-21, 06:41
Medlem
"Den tjetjenska ledaren Ramzan Kadyrov tror att Mariupol och stålverket Azovstal kommer falla idag.

– Innan lunch, eller efter lunch, kommer Azovstal vara helt under de ryska styrkornas kontroll, säger Kadyrov vars tjetjenska trupper deltar i striderna på Rysslands sida."

Idag faller Mariupol igen.
Citera
2022-04-21, 06:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det går ju inte eftersom de har kärnvapen. Om Rysslands existens är hotad så kommer de att användas och då är det tack och adjö. Rysslandsproblemet är i praktiken olösligt. Det enda man kan göra är att isolera dem.

Man kan absolut inte göra det med våld heller, till rimlig kostnad. USA lyckades inte ens få Afghanistan till att sluta vara talibaner.

Frågan är om utnötningskrig i Ukraina skulle fungera. Målet skulle i så fall vara att det blir regimskifte i Ryssland om de behöver slåss där i tillräckligt många år, eller tappar Donbass/Krim.

Jag är emot det på grund av
1) Risken att det misslyckas. Biljard-investering med väldigt osäker utgång, det får andra biståndsprogram att blekna i jämförelse.
2) Synd om ffa ukrainska befolkningen. Även i någon grad av fattiga i hela världen som får känna av höga oljepriser, matpriser etc. Och i någon grad t om synd om ryska civilbefolkningen.
3) Bra att USA får sig en näsbränna.

Fördelen är dock att så länge ryssarna håller på där, så gör de inte något i baltikum. Men det är bara en teori. Vem vet?
Citera
2022-04-21, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Du vet om att du är korkad Russia test fires HUGE nuclear missile called 'Satan 2'

Fast du kan alltid läsa om den på expressen https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryssland-nya-robot-kallas-satan-2/

Jag vet inte om du inte kan förstå svenska så det är en översättningsmiss eller om det beror på något annat.

Du skrev "Väst har ingen atombomb som är i närheten av satan2." (Nandersen se Länk)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det betyder att du skriver att Satan2 är en atombomb. Det är en missil som Ryssarna har testat. Enligt vissa uppgifter så den bära en laddning eller upp 10 mindre. Den är stor. Men den kan fortfarande inte förinta ett land.

Jag är ingen expert på missiler men jag gissar att ryssarna går på stort för de har problem att träffa saker. Dessutom brukar Ryssarnas information om deras vapens funktion och effektivitet inte stämma i verkligheten. Dessutom är Ryssarna rädda för USA:s Robotförsvar. Därför säger de att missilen har vissa funktioner, men jag är inte säker. Till sist när ryssarna sätter i gång ett program så brukar det ta 10-20 eller aldrig innan de är klara. Det beror på korruption, inkompetens och annat.

Som ryss skulle jag vara mer rädd ryska missiler träffa Ryssland av misstag än andra länders för de tänker inte skjuta på Ryssland.

En sak ryssarna är duktiga på är stora raketer. Titta på marsprogrammet.
Citera
2022-04-21, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer! Den ryska cancersvulsten måste falla sönder i mindre stater. Dock bör inte väst, direkt, tvinga den Ryska Federationen att falla samman. Det bör ske indirekt genom att, först, den ryska krigsmakten och de ryska säkerhetsstyrkorna förbrukas och faller sönder genom Ukrainas tappra kamp och det militära stödet ifrån väst till Ukraina.

Då kommer dem Ryska cancersvulsten att braka samman automatiskt. Vidare bör t.ex Finland, inte, gå in med våld och ändra gränser, utan istället låta området, helt frivilligt, bli en del av Finland eller, eventuellt, bli en småstat med ytterst starks band till Finland, som senare kanske, genom en lång demokratisk process, helt frivilligt vill bli en del av Finland igen. Samma sak med Kaliningrad, vad de nu än, eventuellti slutändan väljer att ansluta sig till.

Helvete heller Finland vill inte städa upp efter ryssarna. Finland sa väl nej tack på 90-talet.
Citera
2022-04-21, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Jag tror också detta är den enda långvarigt säkra lösningen på rysslandsproblemet; att eliminera dess existens så att denna galenskap aldrig kommer att hända igen. Lös upp staten ryssland, bryt sönder deras korrupta stats- och maktapparat för evigt. Uppmuntra delstaterna att bygga upp sina egna nationer eller frivilligt ingå i en annan nationsbildning, t.ex Karelen till Finland.

Då får du tio korrupta skurkstater, med labila despotiska ledare och ett par hundra kärnvapen var. Och många av kärnvapnen kommer att sippra ut till arabvärlden och afrika. Känns det som att det löser problemet?
Citera
2022-04-21, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte om du inte kan förstå svenska så det är en översättningsmiss eller om det beror på något annat.

Du skrev "Väst har ingen atombomb som är i närheten av satan2." (Nandersen se Länk)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det betyder att du skriver att Satan2 är en atombomb. Det är en missil som Ryssarna har testat. Enligt vissa uppgifter så den bära en laddning eller upp 10 mindre. Den är stor. Men den kan fortfarande inte förinta ett land.

Jag är ingen expert på missiler men jag gissar att ryssarna går på stort för de har problem att träffa saker. Dessutom brukar Ryssarnas information om deras vapens funktion och effektivitet inte stämma i verkligheten. Dessutom är Ryssarna rädda för USA:s Robotförsvar. Därför säger de att missilen har vissa funktioner, men jag är inte säker. Till sist när ryssarna sätter i gång ett program så brukar det ta 10-20 eller aldrig innan de är klara. Det beror på korruption, inkompetens och annat.

Som ryss skulle jag vara mer rädd ryska missiler träffa Ryssland av misstag än andra länders för de tänker inte skjuta på Ryssland.

En sak ryssarna är duktiga på är stora raketer. Titta på marsprogrammet.

Ryssland har en historia att tillverka väldigt kapabla missilsystem, sarmat är nog inget undantag och kan ta en vapenlast som är överlägsen västs ICBM.
Citera
2022-04-21, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror inte att han ses som betydelsefull av någon.

Det kan du vara säker på att han är. När några få företag kontrollerar media så gör de förmodligen det av en anledning.

Mycket står på spel i Ukraina. Medias propaganda får absolut inte avslöjas.
Citera
2022-04-21, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här är ju ett intressant dilemma. Låt oss anta att alla stormakter, till skillnad från små nationer, alltid kommer att prioritera sin överlevnad högt. Då kommer man inte acceptera närvaro av offensiva hot som man inte kan klara av. Ryssland bedömde Ukraina som ett sådant offensivt hot.

Ryssland borde ha försökt fler publika diplomatiska åtgärder, kanske kalla till särskilt möte i FN eller liknande. Men nu kommer dilemmat. När två parter blir tillräckligt nära varandra i styrka blir överraskningselementet mer och mer frestande. Ryssland kan inte lätt klara av Ukraina, som vi ser. Det uppmuntrar till mindre diplomati innan (överraskande) våld.

Här är situationen helt annorlunda än 2014. Den gången av Ukrainas väpnade styrkor helt odugliga. Ryssland använde väldigt få publika diplomatiska medel den gången, såvitt jag vet. USA var delskyldigt i ett extremt tveksamt regimskifte. Men Ryssland eskalerade det utan att pröva diplomati. Säkert delvis för att de inte såg någon legal motpart (erkände ej regeringen eller att det gick att hålla val direkt vid den tidpunkten). Och säkert för att de visste att de skulle få vad de ville den gången utan diplomati.

Ryssarna visade ganska tydligt att de inte var intresserade av någon diplomatisk lösning genom att komma med orimliga krav som att NATO måste dra sig tillbaka från alla länder som gått med efter 1997 och att Finland och Sverige inte skulle kunna bli medlemmar. Man gjorde sig omöjliga redan där men skyllde ändå på motparten. Putin hade förstås sedan länge erektion vid tanken på att införliva Ukraina i ett återuppstått Storryssland. Dreglande över möjligheten att erövra Kiev, de östslaviska folkens vagga hade det inte spelat någon roll vad västländerna hade gått med på, Putin var upphetsad över informationen han fått från FSB, Kiev skulle falla efter max tre dar och inget fick stoppa kremls imperieplaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in